Syrenka od Siemensa usprawni rowerowy ruch
Coraz łatwiej poruszać się po stołecznych drogachrowerowych. Nowe urządzenia podpowiadają rowerzystom jak jechać, aby trafić nazielone światło. To efekt współpracy Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie z firmąSiemens Mobility.
Pierwszy prototypowy egzemplarz został zamontowany w zeszłymroku na ul. Okopowej przy skrzyżowaniu z ul. Anielewicza. Wcześniej odbyły sięteż jego testy w warunkach fabrycznych. Przed wdrożeniem systemu na szerokąskalę pracownicy Siemens Mobility oraz przedstawiciele Zarządu Dróg Miejskichmonitorowali urządzenie i kalibrowali je, w taki sposób by jak najlepiejsłużyło rowerzystom. Byliśmy również otwarci na uwagi ze strony warszawianek iwarszawiaków. Na podstawie sugestii mieszkańców umieszczone na obudowie totemukomunikaty zostały dodatkowo przetłumaczone na język angielski.
Po pomyślnym zakończeniu testów przyszedł czas na wdrożenieprojektu na szerszą skalę. Od dziś totemy działają przy skrzyżowaniach nadrodze dla rowerów w ciągu ulic Towarowa-Okopowa (na odcinku od Grzybowskiej doronda Zgrupowania AK „Radosław”).
Element sieci
Urządzenia pojawią się wzdłuż sześciu popularnych trasrowerowych w stolicy. Oprócz ciągu Towarowa-Okopowa będą to jeszcze ulice: Świętokrzyska,Wybrzeże Gdańskie, Powsińska-Wiertnicza-Przyczółkowa, Czerniakowska orazDwernickiego-Szaserów. Przy 30 skrzyżowaniach z sygnalizacją staną łącznie 53totemy.
– Ich instalacja to element rozwoju Zintegrowanego SystemuZarządzania Ruchem. Operatorem systemu do roku 2025 jest firma SiemensMobility. W ramach projektu systematycznie modernizowane będą sygnalizacjeświetlne wraz z osprzętem takim jak latarnie, maszty czy kamery detekcji.Wprowadzenie urządzeń informujących rowerzystów o zalecanej prędkości w celuotrzymania sygnału zielonego na najbliższym skrzyżowaniu było dodatkowymkryterium w przetargu na rozwój ZSZR. Oznacza to, że Warszawa nie dopłacadodatkowo do tej funkcjonalności – tłumaczy Tamas Dombi, zastępca dyrektoraZarządu Dróg Miejskich.
Jak to działa?
Zainstalowany w totemie radar mierzy prędkość rowerzysty iprzesyła ją do sterownika sygnalizacji świetlnej. Sterownik analizuje teinformacje i ustala, czy możliwy jest przejazd przez skrzyżowanie bezzatrzymania. Następnie sterownik zwrotnie przesyła tę informację do totemu zinstrukcją dla rowerzysty. Komunikat jest wyświetlany w formie jednego zczterech znaków w kształcie „warszawskiej syrenki”.
-
„Możesz zwolnić” –Na przejeździe rowerowym jest aktualnie nadawany sygnał czerwony. Utrzymującprędkość, rowerzysta zatrzyma się na skrzyżowaniu. Jeśli zwolni, przejedziepłynnie na zielonym.
-
„Utrzymaj tempo” –Na przejeździe rowerowym jest nadawany aktualnie sygnał zielony. Utrzymującprędkość, rowerzysta przejedzie płynnie przez skrzyżowanie.
-
„Możeszprzyspieszyć” – Na przejeździe rowerowym jest nadawany aktualnie sygnałzielony. Utrzymując prędkość, rowerzysta zatrzyma się na skrzyżowaniu. Jeśliprzyspieszy, przejedzie płynnie na zielonym.
-
„Nie przejedziesz”– Niezależnie od prędkości jazdy, rowerzysta zatrzyma się na skrzyżowaniu.
– Znaki pokazują, jaki należy przyjąć styl jazdy, by w miaręmożliwości płynnie przejechać na najbliższym skrzyżowaniu oraz oszczędniegospodarować siłami. To pierwsze takie rozwiązanie w Polsce. Nasza technologiapoprawi bezpieczeństwo i komfort jazdy rowerzystów – mówi Dariusz Obcowski,dyrektor pionu ITS w Siemens Mobility.
Totem warszawski
Każdy nowy element małej architektury powinien byćwprowadzany w sposób zaplanowany i z poszanowaniem krajobrazu miasta. Dlatego wpracach nad stroną wizualną totemu uczestniczyło Biuro Architektury iPlanowania Przestrzennego Urzędu m.st. Warszawy.
– Zależało nam przede wszystkim, żeby symbole były proste iczytelne. Jednocześnie udało się wprowadzić do projektu motyw jednoznaczniekojarzący się ze stolicą. Animowana postać syrenki nadaje urządzeniu unikatowywarszawski charakter. Efektem jest udane połączenie funkcjonalności i estetyki.– mówi Wojciech Wagner, zastępca dyrektora Biura Architektury i PlanowaniaPrzestrzennego Urzędu m.st. Warszawy.
„