Świętokrzyskie. Województwo buduje infrastrukturę rowerową
W województwie świętokrzyskim trwa budowa kilku tras rowerowych, któremają zostać oddane wiosną tego roku. Wśród nich jest m.in. trasa przezŚwiętokrzyski Park Narodowy z Nowej Słupi do Świętej Katarzyny oraz zBodzentyna do Krajna.
Spotkanie Zespołu Rowerowego
Ma spotkaniu Zespołu Rowerowego, wktórym uczestniczyli członkowie Zarządu Województwa Mariusz Goska i MaciejDługosz, dyrektor Departamentu Edukacji, Sportu i Turystyki UMWŚ, rozmawiano ostanie prac przy realizacji inwestycji rowerowych, planach rozwoju tras dlacyklistów oraz o możliwościach finansowania zadań z zakresu turystyki rowerowejw regionie.
– Cieszę się, że z tak dużym odzewem i zainteresowaniem ze stronysamorządów i instytucji spotkało się nasze zaproszenie do wspólnej pracy nadrozwojem szlaków rowerowych w Świętokrzyskiem – powiedział członek ZarząduWojewództwa Świętokrzyskiego Mariusz Gosek.
– Zapewniam, że Zarząd Województwa Świętokrzyskiego będzie gotowywspierać, merytorycznie i w miarę posiadanych i dysponowanych środkówfinansowo, realizację ciekawych pomysłów, planów rozwoju sieci rowerowychszlaków w regionie. Jednym z naszych zadań jest konsolidowanie tych prac ipodejmowanych działań. Chcemy, aby poszczególne realizowane projekty z zakresurozwoju infrastruktury turystycznej były dyskutowane, aby samorządy,przygotowując nowe rozwiązania i szykując się do budowy ścieżek rowerowychznały plany i realizacje swoich sąsiadów. W ten sposób możemy stworzyć ciekawąsieć dróg dla rowerzysty lokalnego i krajowego, pozwalającą w sposób szybki, ajednocześnie bezpieczny dotrzeć do najciekawszych zakątków regionu, pokazaćnasze dobrze znane i nieodkryte atrakcje – dodał Mariusz Gosek.
Kolejne posiedzenie członkówZespołu Rowerowego odbyło się z udziałem m.in. przedstawicieli ŚwiętokrzyskiegoZarządu Dróg Wojewódzkich, Świętokrzyskiego Parku Narodowego, a także samorządówBodzentyna i Wiślicy – informuje UM województwa świętokrzyskiego.
Wokół Gór Świętokrzyskich
– Mamy nadzieję, że uda nam się wspólnie wybudować trasę rowerową wokółGór Świętokrzyskich, połączoną także z aglomeracją Kielc oraz z trasą GreenVelo, z Krzemionkami Opatowskimi. Mierzyłaby ona blisko 50 km –powiedziałDariusz Skiba, burmistrz Bodzentyna.
– Trwają spotkania programowe z przedstawicielami sąsiadujących gmin,dyrekcją Świętokrzyskiego Parku Narodowego, członkami Związku Gmin GórŚwiętokrzyskich. Nasz pomysł ma szansę stać się wyjątkowo ciekawą ofertą dlacyklistów. Chcemy tworzyć markę turystyczną wokół parku narodowego, oferowaćbezpieczną turystykę. Na ten wyjątkowy projekt będziemy potrzebować około 50mln zł. To wyjątkowo ambitny plan. Natomiast już wiosną oddamy do użytku około3,5 km bezpiecznej, biegnącej poza pasem drogi wojewódzkiej, trasy rowerowej zKrajna przez Świętą Katarzynę do Bodzentyna, prowadzącej przez cenne przyrodniczotereny naszego parku narodowego. W połowie trasy będzie miejsce postojowe zmiejscem odpoczynku dla turystów – dodał burmistrz. Ponad 3,5 mln zł nainwestycję pochodzi z funduszy RPO WŚ.
Szlakiem dawnych kolejek wąskotorowych
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Trwają prace nad budową szlakówdla pieszych i rowerzystów, które prowadzą szlakami dawnych kolejekwąskotorowych. Bliska ukończenia jest trasa biegnąca przez Świętokrzyski ParkNarodowy. – Powstało 16 kilometrówbezpiecznej, bo wiodącej z dala od ruchu samochodowego, ścieżkiedukacyjno-przyrodniczej, wiodącej wzdłuż dawnej, historycznej ZagnańskiejKolejki Wąskotorowej. Łączy ona Świętą Katarzynę z Nową Słupią – zaznaczyłdyrektor Świętokrzyskiego Parku Narodowego Jan Reklewski.
– Nasza ścieżka pokazuje nie tylko wartości przyrodnicze, ale nawiązujedo historii budowanej od 1916 r. przez Austriaków, urokliwej leśnej kolei,która wykorzystywana była do transportu drewna. Poznać można interesujące małeobiekty architektoniczne z lat 30. ubiegłego stulecia. Podczas budowy kolejkiodnajdywano artefakty z okresu średniowiecza, cenne przedmioty związane zokresem powstania styczniowego, tzw. skarb Langiewicza. Osoby uczęszczające tąścieżką nie tylko spędzą ciekawie i aktywnie czas, ale też będą miały okazjęzetknąć się z przyrodą i żywą historią naszego regionu – dodał dyrektor. Ścieżkama być wiosną tego roku udostępniona dla ruchu rowerowego.
Również szlakiem wąskotorówkiprowadzić ma ścieżka z Wiślicy przez Kazimierzę Wielką aż do granic zwojewództwem małopolskim, a dalej do Krakowa.
– Budujemy ścieżkę rowerową wraz z Opatowcem, Czarnocinem i KazimierząWielką – powiedział burmistrz Wiślicy,Jarosław Jaworski.
– Fragment leżący na terenie województwa świętokrzyskiego to około 38km. Docelowo trasa ma prowadzić aż do Krakowa i połączyć dwa niezwykłe miejsca,wciąż żywe pomniki naszej historii. Całość zadania to około 9,5 mln zł i jestrealizowana dzięki wsparciu z Regionalnego Programu Operacyjnego WojewództwaŚwiętokrzyskiego. Na trasie powstaną miejsca obsługi rowerzystów. Chcemy, byten szlak był bezpieczny, biegł niekoniecznie tuż przy drodze, by umożliwiałobejrzenie miejsc unikalnych – dodał burmistrz. Inwestycja ma zostaćzakończona w grudniu br. Ma być elementem międzynarodowej drogi rowerowejEurovelo.
„