Stanowisko KMR w sprawie zmiany organizacji ruchu w Śródmieściu Krakowa

infobike
19.04.2013 12:07

Stanowisko KMR w sprawie zmiany organizacji ruchu w Śródmieściu Krakowa

 kmr_logo

Zarząd Stowarzyszenia Kraków Miastem Rowerów przekazuje swoją opinię i uwagi do zaprezentowanego przez ZIKiT projektu organizacji ruchu wewnątrz II obwodnicy

Zaproponowane zmiany są prawidłowo ukierunkowane, jednak zdecydowanie wymagają kilku poprawek w zakresie organizacji ruchu rowerowego.

Przede wszystkim uderza nas niekonsekwencja przekazu ZIKiT: z jednej strony mówi się o konieczności uprzywilejowania ruchu rowerowego w centrum Krakowa, a z drugiej proponuje szkodliwy zakaz ruchu rowerowego na ul. Grodzkiej i Plantach.

 

1/ Planty

Wiele ulic w obrębie pierwszej obwodnicy ma bezpośrednie wyloty na Planty, ale nie mają wylotów na jezdnię pierwszej obwodnicy. Ponadto przebieg pierwszej obwodnicy jest dłuższy, niż równoległych ciągów w obrębie samych Plant. Dlatego zakaz poruszania się rowerem po Plantach wydłużyłby drogę rowerem i pogorszyłby konkurencyjność roweru jako środka transportu na wielu relacjach. Jednym z przykładów jest ul. Wiślna z dwukierunkowym ruchem rowerowym –po wprowadzeniu planowanego zakazu jazdy na Plantach dojdzie do likwidacji tej relacji, czyli do pogorszenia jakości podróżowania rowerem po Starym Mieście.

W wypowiedziach przedstawicieli ZIKiT pojawiają się argumenty sugerujące konflikt między rowerzystami a pieszymi na Plantach. Tymczasem Planty są od dziesięcioleci doskonałym przykładem shared space –przestrzeni, w której piesi i rowerzyści harmonijnie współegzystują. Takie insynuacje są nieuzasadnione i w naszej ocenie niesprawiedliwe. Dowodem tego są statystyki wypadków z udziałem rowerzystów, które są w okolicach Plant znikome. Rzadkie przypadki nieodpowiedzialnego zachowania niektórych uczestników ruchu nie powinny uderzać w ogromną większość rowerzystów, w tym rodzin i dzieci, którzy Plantami jeżdżą z poszanowaniem praw i pierwszeństwa pieszych. Należy pamiętać, że nowa droga rowerowa dodatkowo odciąży Planty z części ruchu rowerowego (szczególnie tego szybkiego, tranzytowego).

 

2/ ul. Grodzka

Podobnie rzecz ma się z ulicą Grodzką, na której kłopotów ze współistnieniem pieszych i rowerzystów nie ma. Po usunięciu z tej przestrzeni samochodów, dostępnego miejsca będzie jeszcze więcej;nie ma więc powodów, dla których należałoby zamykać najkrótszą trasę między południem a północą Centrum Krakowa. Tutaj zaznaczyć należy, że wzdłuż ul. Grodzkiej znajduje się wiele celów podróży, takich jak restauracje, uczelnie, kościoły czy atrakcje turystyczne. Nie jest jasne, jaki problem rozwiąże zakaz jazdy na rowerze;pogorszy natomiast z pewnością dostęp do wielu miejsc użyteczności publicznej.

 

3/ Obwodnica rowerowa

Droga dla rowerów na I obwodnicy to ciekawy pomysł. “Obwodnica rowerowa”może zapewnić płynny ruch rowerów na niektórych relacjach, na niektórych odcinkach ułatwić go, ale istnieją poważne wątpliwości co do skutecznego i bezpiecznego skomunikowania z nią ruchu rowerów na jezdniach ogólnodostępnych. Przykładem może być skrzyżowanie ul. Lubicz, Pawiej, Basztowej i Westerplatte czy ul. Gertrudy, Stradom i Bernardyńskiej (w tej ostatniej istnieje droga dla rowerów niedostępna z pozostałych ulic skrzyżowania). Nie może też zastępować innych form organizacji ruchu rowerowego w obszarze śródmiejskim. Propozycja ZIKiT w obecnym kształcie nie może więc zostać uznana za wystarczającą. Tylko w połączeniu z pozostałymi wskazywanymi przez nas rozwiązaniami może przyczynić się do zwiększenia atrakcyjności zdrowego i przyjaznego środowisku środka transportu jakim jest rower.

W tym miejscu podkreślić należy, że powodzenie i popularność planowanej I obwodnicy rowerowej zależy od jej ostatecznego kształtu, w szczególności od rozwiązań przyjętych w obrębie skrzyżowań, tak by przejazd przez nie był prosty, bezpieczny i możliwy w każdej relacji.

 

4/ Kontrapasy

Zaproponowane w projekcie kontrapasy są przez nas od dawna przez oczekiwane, ale postulatem KMR jest otwarcie wszystkich ulic jednokierunkowych w Centrum dla rowerzystów w obu kierunkach. Przedstawiony projekt jest dobrą okazją do wprowadzenia takiej zmiany. Przypomnijmy, że w obowiązującym w Polsce stanie prawnym możliwe jest dopuszczenie ruchu rowerowego na większości dróg jednokierunkowych, a biorąc pod uwagę “uchwałę kontrapasową”Rady Miasta Krakowa powinno to być absolutnym priorytetem.

Źródło: http://ibikekrakow.com/2013/04/18/stanowisko-kmr-w-sprawie-zmiany-organizacji-ruchu-w-srodmiesciu/

 

/* Style Definitions */table.MsoNormalTable{„”font-size:10.0pt;”Times New Roman”}