Stacja kolejowa w Dąbrowie Górniczej z infrastrukturą rowerową

infobike
22.01.2018 20:27

Samorząd Dąbrowy Górniczej oraz spółka PKP PLK zamówiłydokumentację projektową przebudowy stacji kolejowej w centrummiasta i przystanku w dzielnicy Gołonóg. Wokół powstanie m.in. infrastruktura rowerowa.

Chodzi o dwa dworce kolejowe w Dąbrowie Górniczej – na liniikolejowej nr 1, tworzącej m.in. główne połączenie Warszawy zKatowicami. Zamknięty zabytkowy budynek dworca w centrum jestpodobny do odnowionego niedawno, pochodzącego z lat 80. XIX w.budynku dworca kolei warszawsko-wiedeńskiej w Myszkowie.

Również z XIX w. pochodzi budynek dworca w Gołonogu, będącyniegdyś częścią węzła kolejowego, w którym odnoga koleiwarszawsko-wiedeńskiej zbiegała się z kolejądąbrowsko-iwanogrodzką (dawna nazwa Dęblina).

Na początku ub. roku miasto oraz spółki PKP SA i PKP PLKporozumiały się co do współpracy przy rewitalizacji obu dworcówwraz z zagospodarowaniem przyległych terenów. Potem samorząduzgodnił z PLK założenia do projektów przebudowy obu stacji iukładów komunikacyjnych wokół nich. Celem ma być zachęceniewiększej liczby mieszkańców do podróży po regionie koleją,zamiast samochodami.

Efektem uzgodnień dąbrowskich samorządowców i kolejarzy byłogłoszony pod koniec października ub. roku przetarg na dokumentacjęprojektową, który podzielono na dwa zadania: dotyczące centrum iGołonogu. W każdym z nich powstaną osobne projekty dla miasta orazPLK. W przetargu spłynęły cztery oferty: dwie na całośćprzedsięwzięcia oraz dwie częściowe.

Jak poinformował PAP w poniedziałek rzecznik dąbrowskiegourzędu miasta Bartosz Matylewicz, wybrano ofertę obejmującą obieczęści zamówienia, którą przygotowała spółka Mosty Katowice(odpowiednio na 2,8 mln zł brutto i 2 mln zł brutto). Umowęprzedstawiciele miasta, jak i PLK podpisali z końcem ub. tygodnia.Wykonawca zadeklarował, że dostarczy projekty w ciągu 270 dni.

Miasto zamówiło m.in. zaprojektowanie centrum przesiadkowego wrejonie dworca w centrum z parkingami typu Park & Ride (po obustronach torów po 180 miejsc), dla rowerów (zadaszonymi, po 50miejsc) oraz połączeniem z istniejącym układem komunikacyjnym wrejonie ul. Kościuszki.

Nowy układ drogowy ma być bezkolizyjnie skomunikowany z tunelemdrogowym pod torami, który połączy ul. Kościuszki z ul.Limanowskiego. Powstać mają też nowa droga od skrzyżowania wylotuz tunelu i ul. Limanowskiego do skrzyżowania ulic Robotniczej iKorzeniec oraz tunel dla ruchu pieszo-rowerowego pod likwidowanymprzejazdem w ciągu ul. Konopnickiej.

Dąbrowa Górnicza zamówiła też projekt nowej infrastrukturydrogowej w rejonie ul. Sobieskiego, Perla, Legionów Polskich orazGrynia (do niedawna Dąbskiego) wraz z drogami rowerowymi –aby śladem pokopalnianych terenów utworzyć połączenie tej częścimiasta z centrum przesiadkowym.

Pod kątem stacji w centrum PLK będą oczekiwały zmiany jejukładu torowego i budowy docelowo dwóch peronów wyspowych z torami– odrębnie dla ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego. Powstaćmają nowe przejście podziemne łączące perony z dworcem, centrumprzesiadkowym i parkingami oraz nowy tunel drogowy w ciągu ul.Konopnickiej.

Pod kątem przystanku Gołonóg miasto oczekuje projektu budowycentrum przesiadkowego po południowej stronie linii kolejowej zparkingiem na 200 miejsc od strony ul. Piecucha i na 50 rowerów.Powstać ma układ komunikacyjny wiążący to centrum przesiadkowem.in. z tunelem pod torami, który połączy ul. Parkową z al.Zagłębia Dąbrowskiego czy ul. Piecucha.

Ponadto zaprojektowane mają zostać tunele dla ruchupieszo-rowerowego w ciągu ul. Podłęknickiej w rejonie Gołonoguoraz w ciągu ul. Granicznej między Gołonogiem i centrum.

PLK chcą zlikwidować w Gołonogu obecny peron wyspowy,zastępując go dwoma jednokrawędziowymi (wraz z zaprojektowaniemmiejsca dla torów dalekobieżnych) oraz przywrócić połączenielinii nr 1 z linią 133 (śladem zlikwidowanej linii w stronę HutyKatowice). Powstać mają też tunel drogowy w śladzie ul. Parkowejoraz przejście podziemne pod torami łączące perony, dworzec,parking i ul. Parkową.

Miasto zamawia dokumentację pod kątem projektu „Promowaniezielonej mobilności na terenie gminy Dąbrowa Górnicza”, którychce współfinansować środkami Regionalnego Programu Operacyjnego.PLK natomiast uczestniczą w przetargu pod kątem własnych zadańinwestycyjnych. Budynki dworców w centrum Dąbrowy Górniczej iGołonogu zostały objęte Programem Inwestycji Dworcowych spółkiPKP SA.(PAP)