Sprzedaż rowerów pod lupą Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Sprzedaż rowerów pod lupą Urzędu Ochrony Konkurencji iKonsumentów
– UOKiK informuje:
UOKiK wszczął pięć postępowań wyjaśniających dotyczących dystrybucji rowerów i sprzętu rowerowego.
Chodzi o popularne marki, takiejak: Merida, Trek czy Cannondale.
Postępowania są prowadzone wsprawie, a nie przeciwko przedsiębiorcom.
Prawo antymonopolowe zakazujeporozumień ograniczających konkurencję, m.in. przez przedsiębiorcówdziałających na różnych szczeblach obrotu – np. pomiędzy producentem, wyłącznymdystrybutorem a sprzedawcami detalicznymi. Zabronione jest nie tylko ustalaniecen. Co do zasady niedozwolone jest również zakazywanie lub ograniczaniepartnerom handlowym sprzedaży przez internet.
Merida, Trek, Cossack i inni
Urząd sprawdza, czy takich praktyknie stosowali producenci i dystrybutorzy rowerów oraz akcesoriów rowerowych– AMP Polska, Merida Polska, Trek Bicycle Corporation, Cossack i Aspire Sports.
– Zaczynają się wakacje. Wieleosób z pewnością wykorzysta wolny czas na przejażdżki rowerowe. Niektórzyz nich będą chcieli kupić nowy sprzęt. Z naszych informacji wynika, że wprzypadku kilku popularnych marek konsumenci mogą płacić więcej niż w warunkachkonkurencji lub mieć ograniczony wybór sprzedawców. Wszczęliśmy pięćpostępowań, w których będziemy to sprawdzać – mówi prezes UOKiK, MarekNiechciał.
Dual pricing
Pierwsze postępowanie dotyczyspółki AMP Polska. Jest to dystrybutor wielu marek akcesoriów rowerowych.Prowadzi własny sklep internetowy, a także sprzedaje produkty innym detalistom.Z informacji UOKiK wynika, że mogło dojść do tzw. dual pricing, czyli sytuacji,w której sprzedawcy internetowi muszą płacić więcej za te same produkty, niżsprzedawcy w tradycyjnych sklepach. AMP Polska mogła stosować odrębny, mniejkorzystny system rabatowania dla partnerów handlowych, którzy nie posiadająsklepu stacjonarnego i chcą sprzedawać tylko online. Ponadto mogła zakazywać imsprzedawania produktów na portalach aukcyjnych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Sprawdzamy też działania MeridaPolska. To wyłączny dystrybutor producenta rowerów marki Merida. Zinformacji urzędu wynika, że spółka mogła w niedozwolony sposób wpływać na cenyktóre stosują sprzedawcy w polskich sklepach. Przedsiębiorca mógł odmawiaćwspółpracy z partnerami, którzy sprzedają w intrenecie rowery taniej niżceny sugerowane w aktualnej ofercie Merida Polska.
Podejrzenia Urzędu
W kolejnych trzech postępowaniachprzyglądamy się praktykom spółek: Trek Bicycle Corporation, Cossack i AspireSports (m.in.rowery marki Cannondale). Urząd podejrzewa, żeprzedsiębiorcy mogli ograniczać możliwość sprzedaży online dystrybutorom,którzy prowadzili jednocześnie sklep internetowy i stacjonarny. Tym samymkonsumenci mogli stracić możliwość nabycia rowerów na dogodnych dla siebiewarunkach i po atrakcyjniejszej cenie.
Postępowania wyjaśniające towstępny etap działań urzędu, prowadzone są w sprawie, a nie przeciwkoprzedsiębiorcom. Obecnie trwa gromadzenie materiału dowodowego.
Przypominamy o naszym programiepozyskiwania informacji od anonimowych sygnalistów, m.in. od byłych i obecnychpracowników firm naruszających prawo. Jeżeli wiesz o praktykach ograniczającychkonkurencję, zawiadom UOKiK. Skontaktuj się z nami pod numerem telefonu 22 5560 500 lub adresem [email protected].Wszystkie dane na temat programu dla sygnalistów znajdują się na stroniekonkurencja.uokik.gov.pl.
„