Społeczeństwo zyskuje 68 gr za każdy kilometr przejechany na rowerze
Społeczeństwo zyskuje 68 gr za każdy kilometr przejechany na rowerze
Zazwyczaj mówiąc o korzyściach z jazdy na rowerze skupiamy się tylko na tych indywidualnych. Np. wśród dorosłych jeżdżących rowerem codziennie wykazano zmniejszenie śmiertelności o 30%, a dzieci, które jeżdżą na rowerze do szkoły, mają prawie 10% lepszą sprawność, niż koledzy, którzy chodzą pieszo lub są przewożeni w samochodach –pisze Adam Łaczek
W 2008 roku Kopenhaga podjęła inicjatywę opracowania metodologii analizy kosztów i korzyści wynikających z budowy infrastruktury rowerowej. Obliczono koszty i korzyści wynikające z ruchu rowerowego zarówno dla społeczności jako całości, jak i dla samego rowerzysty. W równaniu uwzględniono takie czynniki jak koszty transportu, bezpieczeństwo, komfort, markę miasta, rozwój turystyki, czas transportu i zdrowie. Po uwzględnieniu wszystkich tych czynników okazało się, że każdy kilometr przejechany rowerem przynosi społeczeństwu zysk netto w wysokości prawie 0.68 PLN (org. 1,22 DKK), jednocześnie każdy kilometr przejechany samochodem oznacza dla społeczności straty netto w wysokości 0.38 PLN (org. 0,69 DKK).
Najważniejsze korzyści społeczno-gospodarcze z jazdy na rowerze osiągamy w sektorze zdrowia publicznego. Zmniejszamy koszty leczenia i zwiększamy przychody z podatków w wyniku mniejszej liczby chorób. Społeczno-ekonomiczne korzyści dla zdrowia i życia są w przypadku jazdy na rowerze siedem razy wyższe od kosztów wypadków. Obliczono też korzyści dla samego rowerzysty, któremu każdy kilometr przejechany rowerem przynosi zysk netto w wysokości 1.96 PLN (org. 3.52 DKK).
Ile dajesz miastu?
W 2013 mamy 251 dni pracy, co daje 502 podróże do/z pracy.
Tabela: roczne zyski/straty dla społeczeństwa wynikające ze sposobu poruszania się do/z pracy.
Dystans [km] |
rowerem [PLN] |
autem [PLN] |
1 |
341 |
-193 |
2 |
681 |
-385 |
3 |
1022 |
-578 |
4 |
1363 |
-771 |
5 |
1704 |
-963 |
6 |
2044 |
-1156 |
7 |
2385 |
-1349 |
8 |
2726 |
-1542 |
9 |
3066 |
-1734 |
10 |
3407 |
-1927 |
Pochwalcie się zatem ile mieszkańcy Krakowa zyskali na Was?
PS. Pamiętajmy, że np. koszty opieki zdrowotnej w Polsce są z pewnością niższe więc w naszych warunkach ten zysk z jazdy na rowerze dla społeczeństwa jest zapewne mniejszy. Z drugiej strony przez fatalną jakość naszego powietrza koszty, które generują kierowcy będą prawdopodobnie wyższe niż w przypadku Kopenhagi.
Źródło: http://ibikekrakow.com/2013/03/11/spoleczenstwo-zyskuje-068-plnkm-przejechany-na-rowerze/