Sosnowiec. Rowerem po Bulwarze Czarnej Przemszy
W Sosnowcu powstanie około 700metrowy odcinek Bulwaru Czarnej Przemszy, który będzieuzupełnieniem rekreacyjnego traktu przecinającej miasto rzeki.Częścią traktu będzie droga rowerowa.
Odcinek, któryzostanie wybudowany przebiegać będzie oboknowego pałacu Schoena, przy którym charakter prac określąwytyczne konserwatora zabytków.
20 km dróg rowerowych w dwa lata
Władze Sosnowca przypominają, że wciągu ostatnich dwóch latach w mieście zbudowano ponad 20 km drógdla rowerów, a na ten rok przewidziano budowę co najmniej 10 kmkolejnych dróg rowerowych – m.in. w dzielnicach Zagórze i Pogońoraz śródmieściu.
W rekreacyjne iroweroweinwestycje sosnowieckiego samorządu wpisują się inwestycje wBulwar Czarnej Przemszy. W ostatnich latach wykonano odcinek międzyulicami Wawel i 1 Maja, na wysokości sosnowieckiego śródmieścia(prace zakończyły się w ub. roku). Do budowy kolejnego miastootrzymało 700 tys. zł unijnego dofinansowania.
Trakt za 1,2 mln zł
W ostatnim czasie sosnowiecki samorządzmagał się z wysokimi cenami w przetargach. W poprzednimpostępowaniu na brakujący odcinek bulwaru najtańsza ofertaprzekroczyła 1,8 mln zł. Teraz – jak przekazał w środęrzecznik sosnowieckiego magistratu Rafał Łysy – możliwe stałosię podpisanie umowy o wartości ponad 1,2 mln zł.
Wykonawcą inwestycji została firmaDrogomax z Tarnowskich Gór, która powinna przeprowadzić prace dokońca maja 2020 r. „Po zakończeniu prac zarówno piesi, jak irowerzyści będą mogli korzystać z zupełnie nowej infrastrukturyBulwaru Czarnej Przemszy, począwszy od ulicy Ostrogórskiej aż doParku Sieleckiego” – zaznaczył cytowany przez Łysegoprezydent Sosnowca Arkadiusz Chęciński.
Droga rowerowa i chodnik
Na całym nowym odcinku droga rowerowai chodnik będą odseparowane od siebie zielenią, a w miejscach,gdzie odstęp będzie większy, zamontowane zostaną ławki.
Ze względu na wytyczne wojewódzkiegokonserwatora zabytków na kilkudziesięciometrowym odcinku w pobliżutzw. nowego pałacu Schoena przy ul. 1 Maja zarówno chodnik, jak idroga rowerowa, zostaną wykonane z nawierzchni mineralno-żywicznej.W dalszej części droga rowerowa będzie wykonana z czerwonegoasfaltu.
Sosnowiecki nowy pałac Schoena tojedna z dwóch rezydencji Schoenów we współczesnych granicachmiasta. Zbudowany na początku XX w. w stylu eklektycznym, z przewagąstylu neogotyckiego, po pogorszeniu się sytuacji materialnej rodu poI wojnie światowej został wydzierżawiony na potrzeby sądu. Pookupacji niemieckiej, od 1945 r. obiekt dotąd pełni tę funkcję.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przejścia podziemne z drogamirowerowymi
We wtorek sosnowiecki magistratpoinformował z kolei o rozstrzygnięciu przetargów na modernizacjetrzech kolejnych przejść podziemnych w mieście. Oprócz prac wsamych przejściach podziemnych zostaną do nich dobudowane brakującefragmenty chodników i dróg rowerowych oraz zadaszenia.
Chodzi o roboty przy przejściach wrejonie Placu Ćwierka i tzw. „plastrów miodu” (ul. 3 Maja,Piłsudskiego, Dęblińska), a także pod rondem CzesławaUznańskiego (al. Mireckiego, Stara, Piłsudskiego) oraz przy ParkuSieleckim.
Ze względu na drogie ofertywykonawców, przetargi dotyczące przebudowy dwóch kolejnych przejśćpodziemnych zostaną powtórzone. Dotyczy to przejścia pod rondemZagłębia Dąbrowskiego (ul. Ostrogórska, Sienkiewicza, 1 Maja,Małachowskiego) oraz pod rondem im. Władysława Szpilmana(Piłsudskiego, Sobieskiego, Kilińskiego).
W ostatnich latach miasto przebudowujeswoje przejścia podziemne pochodzące z 70. ub. wieku. Dotądwyremontowało blisko połowę z nich.
21,7 mln zł unijnego wsparcia
Nowe drogi rowerowe, modernizacjapięciu przejść podziemnych (częściowo z przystankami), a takżenowe stacje roweru miejskiego (13 stacji dołączy do 9istniejących), są możliwe dzięki otrzymaniu przez sosnowieckisamorząd łącznie ok. 21,7 mln zł unijnego wsparcia na drugi etapbudowy tzw. małych węzłów przesiadkowych.
Dotąd, w pierwszym etapie unijnegoprojektu modernizacji infrastruktury transportowej, Sosnowiec wramach szacowanego na 67 mln zł projektu (przy dotacji na poziomieokoło 56 mln zł) w dwóch ostatnich latach przebudował ul. 3 Majaw ścisłym centrum (wraz z wytyczeniem buspasów), wyremontowałsiedem przejść podziemnych, a także zbudował ponad 20 km drógrowerowych i uruchomił zalążek sieci wypożyczalnirowerów.
Dzięki otrzymanemu pod koniec 2018 r.kolejnemu dofinansowaniu, w projekcie szacowanym na 26,5 mln złmiasto zamierza wyremontować pięć kolejnych przejść podziemnych,wybudować 13 stacji rowerowych i kilka kilometrówdrógrowerowych.(PAP)
„