Sosnowiec ma mieć sieć dróg rowerowych do 2020 roku
W ciągu najbliższych kilkunastu miesięcy wSosnowcu powinno powstać ok. 10 km dróg rowerowych, któredopełnią drogi dla rowerzystów zbudowane w ostatnich latach,tworząc razem główny system połączeń rowerowych w tymmieście – wynika z informacji miejscowego samorządu.
Nowe drogi rowerowe powstaną wzdłuż ulic:Grota-Roweckiego, Żeromskiego, Orlej, Braci Mieroszewskich,Mierosławskiego, alei Mireckiego i Bulwaru Czarnej Przemszy. Dotądmiasto wyłoniło już wykonawców drogi wzdłuż pierwszego odcinkaul. Grota-Roweckiego (za 1,45 mln zł), Żeromskiego (1 mln zł) iBulwaru Czarnej Przemszy (0,85 mln zł).
„Rozpisaliśmy już właściwie wszystkieprzetargi, w tym na kilometrowy odcinek drogi rowerowej wzdłużalei Mireckiego, który jest ważnym łącznikiem pomiędzy ulicąPiłsudskiego i Grota-Roweckiego. Liczę, że z nowego połączeniabędzie można korzystać jeszcze w tym roku” – powiedziałcytowany przez miasto jego prezydent Arkadiusz Chęciński.
Również do listopada br. powinny być gotowe700-metrowa droga wzdłuż ul. Orlej i podobnej długości fragmentwzdłuż ul. Grota -Roweckiego. Za pięć miesięcy powinien byćgotowy blisko 600-metrowy fragment wzdłuż ul. Żeromskiego. Ruszyłyteż postępowania na trzy kolejne drogi rowerowe, w tym wzdłużul. Orlej, co pozwoli na dojazd rowerem do granicy z Będzinem.
W ciągu 17 miesięcy od podpisania umów mają byćbudowane: blisko 4-kilometrowa trasa wzdłuż ul. BraciMieroszewskich od granicy z Dąbrową Górniczą do ronda Jana PawłaII, 700-metrowy fragment wzdłuż Bulwaru Czarnej Przemszy międzyul. 1 Maja i Parkiem Harcerskim oraz 600-metrowy odcinek wzdłuż ul.Mierosławskiego.
„To będzie ten główny szkielet od DąbrowyGórniczej do Niwki i wzdłuż ul. Piłsudskiego i 3 Maja do Środuli– od niego będą odchodziły ścieżki łączące poszczególneulice. Wzdłuż tych ścieżek będą powstawały nowestacje rowerowe – trzynaście stacji, które powinny w całościfunkcjonować w przyszłym sezonie rowerowym, od wiosny 2020 r.„- zasygnalizował Chęciński.
Nowe drogi rowerowe, nowe stacje rowerumiejskiego, a także modernizacja pięciu przejść podziemnych(częściowo z przystankami), są możliwe dzięki otrzymaniu przezsosnowiecki samorząd ok. 21,7 mln zł unijnego wsparcia na drugietap budowy tzw. małych węzłów przesiadkowych.
Dotąd, w pierwszym etapie unijnego projektumodernizacji infrastruktury transportowej, Sosnowiec w ramachszacowanego na 67 mln zł projektu (przy dotacji na poziomie około56 mln zł) w dwóch ostatnich latach przebudował ul. 3 Maja wścisłym centrum (wraz z wytyczeniem buspasów), wyremontowałsiedem przejść podziemnych, a także zbudował ponad 20 kmdróg rowerowych i uruchomił zalążek sieciwypożyczalni rowerów.
Teraz, dzięki otrzymanemu pod koniec 2018 r.kolejnemu dofinansowaniu, w projekcie szacowanym na 26,5 mln złmiasto zamierza wyremontować pięć kolejnych przejść podziemnych,wybudować 12 stacji rowerowych i kilka kilometrówdróg rowerowych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W ogłoszonym na początku lutego jednym postępowaniu– podzielonym na części – miasto chce wyłonić wykonawcówprzebudów pięciu dużych przejść podziemnych, m.in. w rejoniePlacu Ćwierka i tzw. plastrów miodu (potoczna nazwa pawilonów przyul. 3 Maja w pobliżu skrzyżowania z ul. Piłsudskiego) oraz podskrzyżowaniem ul. Piłsudskiego z ul. Sobieskiego.
Sosnowiec w tym samym postępowaniu szuka teżwykonawców remontów przejść pod rondem Zagłębia Dąbrowskiego(pod ul. Ostrogórską, Sienkiewicza, 1 Maja, Małachowskiego), przyParku Sieleckim (pod 3 Maja) oraz na skrzyżowaniu ul. Piłsudskiego,al. Mireckiego i ul. Starej (Rondo Uznańskiego).
Zakres prac w poszczególnych przejściach będzieróżny, uzależniony m.in. od lokalnych możliwości. Wszystkieprzejścia będą objęte monitoringiem i wyposażone w urządzeniamające umożliwiać ich pokonywanie niepełnosprawnym. W dwóchprzejściach pojawią się nowe toalety publiczne (przy ParkuSieleckim i rondzie Zagłębia Dąbrowskiego). W dwóch zamontowanemają zostać też nowe biletomaty.
Wspólnym elementem wszystkich poszczególnych częścitego przetargu jest termin realizacji – 17 miesięcy od podpisaniaumowy i obecny termin składania ofert – w połowie marca.
Rozbudowany zostanie też systemSosnowieckiego Roweru Miejskiego – do obecnych dziewięciustacji, w których jest 130 rowerów, dołączyć ma 13kolejnych, ze 140 rowerami. Miasto na oferty czeka również dopołowy marca. Cały system – po rozbudowie – powinien działaćod wiosny 2020 r.(PAP)
„