Śląskie wprowadziło standardy rowerowe

infobike
19.04.2017 17:47

Jednolite standardy rozwoju infrastruktury rowerowejwprowadziły samorząd woj. śląskiego i zrzeszający głównemiasta konurbacji katowickiej Górnośląski Związek Metropolitalny.Standardy mają być obligatoryjne przy inwestycjach rowerowychwojewództwa oraz być wskazówkami dla gmin.

Jak przekazał we wtorek urząd marszałkowski woj.śląskiego, przyjęcie standardów w tym zakresie to jedno znastępstw deklaracji dotyczącej polityki rowerowej, podpisanejw marcu ub. roku przez przedstawicieli samorządu wojewódzkiego iwładz GZM.

W ubiegłym roku pomiędzy województwem śląskimi Górnośląskim Związkiem Metropolitalnym została podpisanadeklaracja w sprawie realizacji wspólnej polityki rowerowej.Przyjęcie standardów obowiązujących w całym województwie jestkluczowym i podstawowym elementem dalszych działań i współpracy„? zaznaczył marszałek woj. śląskiego Wojciech Saługa.

Samorząd tego regionu, w którego strukturach pracujem.in. wojewódzki oficer rowerowy, jako bazę dla wspólnych,jednolitych standardów przyjął dokument opublikowany w marcu 2016r. przez GZM.

Publikacja tej organizacji pt. „Standardy i wytycznekształtowania infrastruktury rowerowej” została z koleiprzygotowana na podstawie dokumentu: „Opracowanie wspólnychstandardów i wytycznych dla kształtowania metropolitalnejpolityki rowerowej w miastach GZM”. Wykonało go w 2013 r. nazlecenie związku zewnętrzne przedsiębiorstwo projektowe.

Przyjęte teraz także przez województwo standardyokreślają m.in. warunki techniczne planowania, projektowania iwykonywania infrastruktury rowerowej. Według GZM bazują nadobrych praktykach oraz analizie problemów dotykającychruch rowerowy w Polsce. Mają porządkować zarządzaniepowstającą infrastrukturą rowerową; wskazują też częśćrozwiązań gotowych do wykorzystania.

We wtorek urząd marszałkowski ogłosił, żejednolite standardy będą obowiązywały samorząd województwa ijego jednostki organizacyjne, m.in. Zarząd Dróg Wojewódzkich. Będąteż służyły wszystkim gminom i powiatom regionu – jako wytycznena wszystkich etapach projektowania i wykonywaniainfrastruktury rowerowej.

Samorząd wojewódzki wskazuje, że przyjęciestandardów realizuje zapisy Strategii Rozwoju Systemu TransportuWoj. Śląskiego oraz Planu Zagospodarowania Przestrzennego Woj.Śląskiego 2020+. W obu tych strategicznych dokumentach rozwojowychzapisano postulat budowy sieci tras rowerowych wedługjednolitych zasad.

Zrzeszający 13 największych miast konurbacjikatowickiej GZM, którego głównym celem było doprowadzenie dopowołania tam ustawowego związku metropolitalnego (prezydentpodpisał uchwałę w tej sprawie 4 kwietnia br.), już w poprzednichlatach pracował nad podstawami polityki rowerowej dlacentralnej części regionu.

W 2014 r. Związek udostępnił trzy dokumentyzawierające m.in. wskazówki i rozwiązania dot. ujednoliceniapolityki i infrastruktury rowerowej, analizę możliwościuruchomienia wypożyczalni rowerów publicznych pod szyldem GZMoraz studium systemu tras rowerowych dla samorządów Związku.

Wiosną ub. roku GZM podpisał z samorządemwojewództwa deklarację realizacji wspólnej polityki rowerowej.Obok ujednolicenia standardów infrastruktury rowerowej, ma onosłużyć stworzeniu spójnego systemu tras rowerowych iwypożyczalni, a także promocji roweru jako środka transportui rekreacji.

Wiosną ub. roku woj. śląskie zamówiło audytwybranych, nieużywanych tras kolejowych w regionie pod kątem ichprzydatności i możliwości ewentualnego wykorzystania przy budowienowych dróg rowerowych. Spośród ok. tysiąca kilometrówtakich tras do sprawdzenia wybrano szesnaście odcinków w różnychczęściach województwa, liczących łącznie ok. 280 km.

O otrzymaniu wyników audytu urząd marszałkowskiinformował w grudniu ub. roku. W opinii samorządowców, wraz zprzebiegającym przez województwo fragmentem WiślanejTrasy Rowerowej, dawne trasy kolejowe ? po odpowiedniejadaptacji – mogą stać się „kręgosłupem” śląskiegosystemu tras rowerowych o wysokim standardzie.(PAP)

mtb/ je/