Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Śląskie – Unijne dotacje na transport miejski

infobike
06.07.2017 17:32

Do końca lipca br. powinien zostać rozstrzygniętykolejny duży nabór wniosków o unijne dofinansowanie projektówzwiązanych z transportem miejskim w woj. śląskim. Pieniądze temogą zasilać np. budowę dróg rowerowych i wypożyczalni rowerów.

Chodzi o nabór do Regionalnego Programu OperacyjnegoWoj. Śląskiego (RPO) dotyczący subregionu centralnego woj.śląskiego (w ramach narzędzia tzw. Zintegrowanych InwestycjiTerytorialnych – ZIT), który trwał od końca września ub. roku dokońca lutego br.

Jego budżet wynosi ponad 282 mln zł. Samorządy i ichinstytucje zgłosiły do niego jednak tylko 16 projektów o łącznejwartości ponad 205 mln zł i wnioskowanej kwocie dofinansowaniaponad 160 mln zł. Nie wszystkie zgłoszone projekty przeszły teżetap oceny formalnej. Samorząd woj. śląskiego zapewnia, że będziestarał się zagospodarować wszystkie dostępne na ten cel pieniądze(być może poprzez kolejne nabory).

Pod kątem tego konkursu prawidłowe formalnie wnioskizgłosiły m.in. powiat pszczyński (na budowę centrumprzesiadkowego za 43,6 mln zł, w tym 35,7 wnioskowane do RPO), gminaCiasna (na budowę węzłów przesiadkowych z budową dróg rowerowychza 13,1 mln zł; w tym 10,9 mln zł z RPO) czy Piekary Śląskie(budowa węzła przesiadkowego ze ścieżkami rowerowymi za 25,4mln zł, w tym 20,5 mln zł z RPO).

W naborze tym spłynęły tylko dwa kilkunastomilionowewnioski dotyczące zakupu taboru autobusowego (jeden z nich nieprzeszedł już oceny formalnej). W poprzednim naborze pod tym kątemdofinansowane zostały duże zakupy taboru autobusowego przezsamorządowych przewoźników z Katowic i Sosnowca (wartościprojektów odpowiednio 139,4 mln zł i 129 mln zł), przez spółkęTransgór (projekt na 7,5 mln zł) czy warty 60 mln zł projekt PKM-uz Jaworzna (zakupu elektrycznych autobusów i potrzebnejinfrastruktury).

Miejskie projekty komunikacyjne w programach obecnejperspektywy unijnej znalazły się w grupach działań dotyczącychefektywności energetycznej, odnawialnych źródeł energii igospodarki niskoemisyjnej. W woj. śląskim te działania zawarte sąw części regionalnego programu operacyjnego, jakimi są tzw.ZIT/RIT, które przygotowują samorządy lokalne. ZIT, czyliZintegrowane Inwestycje Terytorialne dotyczą subregionu centralnegowojewództwa; RIT, czyli Regionalne Inwestycje Terytorialne, dotyczątrzech pozostałych subregionów.

Tego typu projekty komunikacyjne ZIT/RIT mogądotyczyć: zakupu taboru autobusowego, inwestycji w budowę węzłówprzesiadkowych, dróg rowerowych, parkingów Park&Ride iBike&Ride, buspasów, systemów miejskich wypożyczalni rowerówwraz z zakupem rowerów, a także wdrażania inteligentnychsystemów transportowych.

Pierwsza tura naborów takich projektów(koordynowanych przez subregiony woj. śląskiego) ruszyła wpaździerniku 2015 r. i trwała do końca marca 2016 r.

W przypadku ZIT do dofinansowania wybrano w niejprojekty o łącznej wartości 737,6 mln zł (przy wsparciu z RPO 526mln zł); w przypadku RIT subregionu północnego – 49,6 mln zł(przy wsparciu 34 mln zł), a RIT subregionu południowego – 114,9mln zł (przy wsparciu 79,5 mln zł).

Ponieważ pierwsze nabory dotyczące niskoemisyjnegotransportu miejskiego nie wyczerpały środków na ten cel, urządmarszałkowski przeprowadził kolejne – z alokacją w subregioniecentralnym na poziomie 282,4 mln zł (ma być rozstrzygnięty w lipcubr.), w subregionie południowym – 11,4 mln zł, w zachodnim –16,8 mln zł, w północnym – 44,3 mln zł.

W subregionie południowym dofinansowanie otrzymały wtej turze dwa projekty dotyczące Czechowic-Dziedzic (za ponad 12,5mln zł; w tym 8,7 mln zł z RPO). W subregionie zachodnim – jedynyzarejestrowany projekt: Pociąg do dwóch kółek – budowa centrumprzesiadkowego w Wodzisławiu Śląskim (za 8,5 mln zł; w tym 5,9mln zł z RPO).

W subregionie północnym dofinansowano dwa z trzechzarejestrowanych projektów: budowę węzłów przesiadkowych naterenie Częstochowy (za 42,2 mln zł; w tym 27,5 mln zł z RPO) orazbudowę centrum przesiadkowego z drogami rowerowymi i parkingamiw Poraju (za 1,7 mln zł; w tym 1,4 mln zł z RPO).

Jeszcze jeden nabór projektów w tym zakresie, jednakdedykowany tylko infrastrukturze i taborowi tramwajowemu (o budżecie157,7 mln zł) przeprowadzono od końca lutego do końca kwietnia br.Dwa zarejestrowane projekty zgłosiło w nim MiejskiePrzedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie (łącznie za ponad272 mln zł; w tym ponad 188 mln zł wnioskowanego dofinansowania).

Od 7 lipca ruszy kolejny nabór wniosków związanych ztransportem miejskim – dla subregionu zachodniego. Potrwa do 29września br. i będzie miał budżet 20,2 mln zł.

Środki ZIT/RIT nie są jedynymi, z których mogąkorzystać samorządy i ich związki czy organizacje, planującinwestycje dotyczące transportu zbiorowego. Część samorządówsubregionu centralnego przesłała swoje wnioski do projektuzgłaszanego do finansowania do krajowego Programu OperacyjnegoInfrastruktura i Środowisko 2014-2020 (tzw. komponent POIiŚ_TRA,komplementarny z ZIT). (PAP)

mtb/ son/