Śląskie – Rower metropolitalny od wiosny 2019

infobike
12.04.2018 15:07

Na marzec 2019 r. planowane jest uruchomienie RoweruMetropolitalnego – w obejmującej 41 miast i gminGórnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. W sierpniu lub wrześniubr. ruszyć tam mają trzy koordynowane przez GZM linie autobusowe doKatowice Airport.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) powstała 1 lipca2017 r., a zaczęła działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja -mocą ustawy przygotowanej specjalnie dla tego regionu – skupia 41miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, zamieszkałychłącznie przez blisko 2,3 mln osób. Ma zajmować się m.in.transportem i planowaniem przestrzennym.

W czwartek, w sto dni od rozpoczęcia działalności GZM, biuroprasowe Metropolii opublikowało zestawienie dotychczasowychosiągnięć tej organizacji oraz planów na przyszłość. Cytowanaw tej informacji członek zarządu GZM Karolina Wadowskaprzypomniała, że z początkiem kwietnia br. rozpoczął pracęmetropolitalny oficer rowerowy, a jeszcze w kwietniu lub majurozpocznie się procedura tzw. dialogu technicznego dotyczącaplanowanego Roweru Metropolitalnego.

Chcemy wsłuchiwać się w głos i opinie cyklistów orazpokazywać mieszkańcom, że rower jest dobrym środkiemtransportu nie tylko podczas weekendowych wycieczek, ale również doprzemieszczania się po mieście na co dzień. Wszystko wskazuje nato, że przyszły sezon otworzymy już z Rowerem Metropolitalnym– pod koniec czerwca chcemy ogłosić przetarg w tej sprawie„- zasygnalizowała Wadowska.

Już wcześniej władze GZM sygnalizowały wolę, abyjednym rowerem można było przemieszczać się na terenie całejMetropolii, także wypożyczając go w jednym mieście i zostawiającw innym. Choć bowiem kilka istniejących w nich systemów rowerówmiejskich obsługuje jeden operator, obecnie jest to niemożliwe.

Celem planowanego na maj i kwiecień dialogu technicznego ma byćznalezienie najlepszego modelu funkcjonowania systemu rowerumiejskiego w Metropolii. W trakcie tych prac określone zostanąm.in. postulowana liczba rowerów oraz typ systemu.

Popularne obecnie systemy tzw. III generacji oparte są owypożyczanie i zwracanie rowerów w tzw. stacjach bazowych.Tzw. IV generacja umożliwia, dzięki rozwiązaniom opartym ogeolokalizację, wypożyczanie i pozostawianie rowerów pozastacjami dokującymi. Przedstawiciele GZM sygnalizowali też, żewdrożenie systemu IV generacji otworzyłoby go m.in. na małemiejscowości, w których można by początkowo umieścić np. pokilka rowerów.

Zgodnie z obecnym harmonogramem prac, zakończenie dialogutechnicznego oraz wskazanie najbardziej optymalnego rozwiązaniaplanowane są na koniec maja; w czerwcu przygotowywana miałaby byćdokumentacja przetargowa. Termin składania ofert w połowie sierpniapowinien umożliwić podpisanie umowy pod koniec września; wówczasotwarcie sezonu z metropolitalnymi rowerami miejskimi mogłobysię odbyć w marcu 2019 r.

Ponadto polityka rowerowa Metropolii przewiduje do jesienibr. zaktualizowanie standardów i wytycznych dot.infrastruktury rowerowej, które zostały wyszczególnione wdokumencie opracowanym kilka lat temu przez Górnośląski ZwiązekMetropolitalny (protoplastę obecnej GZM). W podobnym terminiepowstać ma studium tras rowerowych w Metropolii, wyznaczającenajważniejsze ciągi komunikacji rowerowej, w tym przebieguautostrady rowerowej.

W czwartek przedstawiciele GZM poinformowali też o aktualnymstanie prac nad uruchomieniem linii autobusowych na regionalnelotnisko Katowice, co ma poprzedzić docelowe przejęcie organizacjikomunikacji miejskiej w Metropolii od dotychczasowych organizatorówprzez utworzony już Zarząd Transportu Metropolitalnego.

Chcemy, żeby podróżowanie komunikacją miejską poMetropolii było jak najbardziej swobodne i wygodne, a mieszkańcychętniej z niej korzystali. Naszym celem jest stworzenie takiejnowej siatki połączeń, aby +załatać+ białe plamy. Jedną ztakich +luk+ mają już wkrótce wypełnić metropolitalne linielotniskowe, które planujemy uruchomić na przełomiesierpnia-września” – zasygnalizował członek zarządu GZMGrzegorz Kwitek.

Według aktualnych koncepcji kursować miałyby trzy linie dolotniska Katowice: z Katowic przez Sosnowiec, z Gliwic przez Bytom iz Tychów przez Katowice (trwają konsultacje dot. dokładnegoprzebiegu). Bilet za 14 zł ma być jednocześnie biletem dobowym –umożliwiającym podróżowanie całą metropolitalną komunikacjąmiejską. (PAP)