Śląskie. Metropolia zamówi koncepcję Roweru Metropolitalnego
Wciągu dwóch tygodni Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia,skupiająca 41 samorządów centralnej części woj. śląskiego,chce zamówić koncepcję wdrożenia Roweru Metropolitalnego.Według obecnych zapowiedzi system ten powinien zacząć działać w2021 roku.
10tys. rowerów elektrycznych
Zgodniez informacjami z końca sierpnia br. GZM chciałaby, aby jej systemrowerów miejskich opierał się o rowery ze wspomaganiemelektrycznym. Przedstawiciele Metropolii sygnalizowali, że może onliczyć docelowo nawet ok. 10 tys. takich rowerów, a na jegopilotażowe wdrożenie chcą przeznaczyć ok. 20 mln zł.
Jakpoinformował podczas wtorkowej sesji zgromadzenia GZM w Tychachprzewodniczący zarządu Metropolii Kazimierz Karolczak, w przetarguna wyłonienie autora koncepcji systemu – opóźnionym wobecodwołań oferentów – podpisanie umowy powinno być możliwe wciągu dwóch tygodni.
Przetargna koncepcję Roweru Metropolitalnego
„Wprzetargu na koncepcję Roweru Metropolitalnego jesteśmy porozprawie w Krajowej Izbie Odwoławczej. Od początku roku pracujemy,aby móc wdrożyć jak najszybciej Rower Metropolitalny, który byłbyrozwiązaniem dla wszystkich miast i gmin Metropolii” – mówiłKarolczak sprawozdając ostatnie prace zarządu GZM.
„Pierwszymetapem miało być wybranie usługodawcy, który wypracuje koncepcje,biznesplan, wszystkie modele ekonomiczne, aby wybrać jak najlepszywariant wdrożenia tego roweru. Niestety to postępowaniezostało zaskarżone przez uczestników” – przypomniałprzewodniczący zarządu GZM.
„Pokilkumiesięcznej zwłoce KIO potwierdziła nasze rozstrzygnięcie iobecnie jesteśmy na etapie weryfikacji. Jeżeli będzie onapozytywna, w ciągu dwóch tygodni podpiszemy umowę. To niestetyoznacza, że nie widzimy szans na spełnienie optymistycznegozałożenia, że będziemy mogli realizować ten projekt w przyszłymroku” – zastrzegł.
„Takwięc Rower Metropolitalny będzie mógł być realizowany w 2021 r.W przyszłym roku na pewno podtrzymamy porozumienie o wymianierowerów między gminami, ale szukamy jeszcze rozwiązania, któremogłoby poszerzyć ofertę rowerów miejskich realizowanych obecnieprzez gminy, także przy utrzymaniu możliwości wymiany rowerówmiędzy nimi” – dodał Karolczak.
Nextbikena terenie GZM
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Obecniena terenie GZM systemy rowerów miejskich funkcjonują w kilkumiastach: Katowicach, Chorzowie, Sosnowcu, Gliwicach, a także wTychach, Siemianowicach Śląskich i Zabrzu. Wszystkie obsługujeNextbike Polska. Od wiosny ub. roku, staraniem GZM, systemy te sąinteroperacyjne, co oznacza możliwość wypożyczenia roweru wjednym mieście i zwrotu w innym.
Przygotowującsię do wdrożenia Roweru Metropolitalnego, obejmującegowszystkie 41 miast i gmin członkowskich, GZM zamówiła 230rowerówze wspomaganiem elektrycznym, które trafią do urzędnikówsamorządów i służb mundurowych. Ideą jest upowszechnianieprzekonania, że rowerto dobry środek transportu –również przy wykonywaniu obowiązków służbowych.
Odbierającpierwszą partię tych jednośladów z końcem sierpnia br.przedstawiciele GZM wskazywali, że są one elementem programu”Metropolia przyjazna rowerom”, w ramach któregouruchomiony ma zostać również system wypożyczaniaelektrycznych rowerów miejskich. W tym kontekście zakup230rowerów elektrycznych jest traktowany jako poprzedzającyto test.
Dwukrotniewiększy system
Jakzapowiedzieli z końcem sierpnia przedstawiciele Metropolii, ichsystem będzie co najmniej dwukrotnie większy, od obecnienajwiększej tego typu wypożyczalni rowerów elektrycznych wPolsce, czyli Roweru Metropolitalnego Mevo utworzonego przezObszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot.Rower MetropolitalnyGZM może liczyć nawet ok. 10 tys. e-bików. Według wcześniejszychinformacji na jego pilotażowe wdrożenie ma trafić ok. 20 mln zł.
Ponadtowe wtorek GZM zgromadzenie zgodziło się na zmianę w tegorocznymbudżecie, umożliwiającą ogłoszenie – jeszcze w tym roku -przetargu na opracowanie koncepcji velostrady, czyli autostradydlarowerów, łączącej miasta wschodniej części GZM: odDąbrowy Górniczej do Katowic. Koncepcja ma rozwijać opracowane wub. roku studium tras rowerowych w GZM.(PAP)
„