Śląskie. GZM zamówiła koncepcję velostrady
Górnośląsko-ZagłębiowskaMetropolia zamówiła budowę velostrady, czyli bezkolizyjnej trasyrowerowej łączącej Katowice z miastami Zagłębia Dąbrowskiego.Trasa ma przebiegać przez tereny poprzemysłowe i nieczynne trasykolejowe.
Podpisanoumowę
Jakpoinformował w piątek Witold Trólka z biura prasowego Metropolii,tego dnia podpisano umowę na wykonanie koncepcji velostrady zwyłonioną w przetargu firmą doradczo-inżynierską LPW z Katowic.Powinna ona przygotować opracowanie w siedem miesięcy.
„Przyszłavelostrada ma zapewnić szybki i bezpieczny przejazd dla rowerzystów„- zaznaczyła cytowana przez Trólkę dyrektor departamentu projektówi inwestycji w urzędzie metropolitalnym Karolina Mucha-Kuś.
„Będzieodseparowana od ruchu samochodowego oraz ruchu pieszych systemembezkolizyjnych zjazdów oraz skrzyżowań. (…) Będzie posiadałam.in. dwa wyznaczone pasy ruchu o szerokości minimum 4 metry.Dodatkowo, na jej trasie pojawią się miejsca obsługi rowerzystów„- dodał Metropolitalny Oficer Rowerowy Marcin Dworak.
Trzywarianty tras
Metropoliarozważa trzy warianty poprowadzenia trasy. Każdy z nich zaczyna sięw Katowicach Zawodziu, w okolicach przecięcia się bulwarów Rawy zul. Bohaterów Monte Cassino, a kończy w Dąbrowie Górniczej przyul. Malinowe Górki koło zbiornika Pogoria. O dokładnym przebieguvelostrady zadecydują wyniki przyszłej analizy w oparciu owyznaczone warianty.
Pierwszywariant zakłada, że ponad 20-kilometrowa trasa połączy Katowice,Sosnowiec oraz Dąbrowę Górniczą. To plan minimum, zakładającywytyczenie trasy po dowolnym pod względem obecnego przeznaczenia iukształtowania terenie. Możliwe jest w tej sytuacji jeszczesprawdzenie dodatkowo możliwości przebiegu trasy przez Będzin lubCzeladź.
Drugiwariant wymaga przygotowania koncepcji przebiegu po śladzienieczynnej linii kolejowej o długości ok. 30 km, przebiegającejprzez Dąbrowę Górniczą, Będzin, Czeladź, Siemianowice Śląskie,Sosnowiec, Katowice i Mysłowice. Trzeci wariant też dotyczywykorzystania nieczynnych linii o długości 32 km – przez DąbrowęGórniczą, Sosnowiec, Mysłowice oraz Katowice.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zadaniedla wykonawcy
Koncepcjama zawierać dokładną analizę każdego z wariantów. Wykonawca maprzeanalizować m.in. miejscowe plany zagospodarowania przestrzennegoi pozyskać informacje dot. innych planowanych na tych gruntachinwestycji, określić koszty związane z wykonaniem dokumentacjiprojektowej, robót budowlanych, pozyskaniem prawa do terenu, a takżekoszty utrzymania i eksploatacji inwestycji.
Wykonawcama też zinwentaryzować obiekty na trasach i określić wskazaniadot. ich przebudowy bądź budowy nowych. Powstać powinna analizapotencjalnych zmian w organizacji ruchu wraz z określeniemkolizyjności trasy z przeszkodami naturalnymi czyinfrastrukturalnymi. Istotna ma być też ocena inwestycji podwzględem bezpieczeństwa ruchu, w tym ilości potencjalnychskrzyżowań.
Przygotowującsię do realizacji tego przedsięwzięcia, pod koniec 2019 r.Metropolia podpisała dwa listy intencyjne o współpracy zwłaścicielami sieci gruntów kolejowych na planowanej Velostradzie– firmami CTL Maczki-Bór oraz Pragbud.
Planowanabudowa velostrady to efekt m.in. założeń powstałego w 2018 r.Studium Metropolitalnych TrasRowerowych, w którym znajdująsię rozwiązania dotyczące wyznaczania tras dla rowerów.Inwestycja ma być realizowana na podstawie przyjętych przezMetropolię „Standardów i wytycznych kształtowaniainfrastruktury rowerowej”. Zawiera on jednolite zalecenia ipropozycje rozwiązań technicznych oraz organizacji ruchu natrasach rowerowych.
Metropoliaanalizuje też przygotowanie kolejnych odcinków velostrad, łączącychKatowice z innymi obszarami GZM. Górnośląsko-ZagłębiowskaMetropolia powstała 1 lipca 2017 r., a zaczęła działać od 1stycznia 2018 r. Organizacja zrzesza 41 miast i gmin centralnejczęści woj. śląskiego, zamieszkanych przez blisko 2,3 mln osób.Jednym z jej ustawowych zadań jest transport publiczny.(PAP)
„