Śląskie – GZM wypracowała standardy rowerowe
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropoliawypracowała dokument określający standardy budowyinfrastruktury rowerowej. Teraz zachęca do ich przyjęcia gminyczłonkowskie – poinformowało we wtorek biuro prasowe GZM.
Liczące 140 stron opracowanie pt.: „Standardy iwytyczne kształtowania infrastruktury rowerowej”, stworzony wkonsultacji ze środowiskiem rowerzystów i przedstawicielamiwszystkich gmin Metropolii, precyzuje kwestie związane zprojektowaniem tras rowerowych, planowaniem ruchu rowerowego,oznakowaniem tras dla rowerów, czy wymaganiami technicznymi dlainfrastruktury. Zdefiniowano w nim też kwestie utrzymywania iremontowania infrastruktury dla rowerów, a także integracjitych jednośladów z transportem zbiorowym.
Przedstawiciele Metropolii odwołują się przy tymdo przykładów Warszawy, Wrocławia, Krakowa czy Gdańska, któreprzyjęły tego typu opracowania właśnie zarządzeniami swoichprezydentów.
„Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwa będziebudowa spójnej sieci tras rowerowych, która będzie służyłacodziennej komunikacji pomiędzy miastami i gminami Metropolii„– zaznaczył cytowany przez Kamilę Rożnowską z zespołuprasowego GZM, oficer rowerowy Metropolii Marcin Dworak.
Dokument uzależnia szerokość drogi rowerowejod natężenia ruchu. Minimalna szerokość dla drogijednokierunkowej zgodnie ze „Standardami” wynosi 1,5 m, przyzałożeniu, że przejeżdża nią mniej niż 50 rowerów nagodzinę. Jeśli drogę w ciągu godziny pokonuje ok. 50-150 rowerów,jej szerokość powinna wynosić 2 m. Jeśli natomiast jest to więcejniż 150 rowerów, droga jednokierunkowa powinna mieć 2,5 mszerokości.
W przypadku dróg rowerowych dwukierunkowychminimalna szerokość to 2 m – poniżej 150 rowerów na godzinę.Przy natężeniu między 150 a 750 rowerów, szerokość drogipowinna wynosić 2-2,5 m. Przy natężeniu ponad 750 rowerów nagodzinę droga dwukierunkowa powinna mieć 3-3,5 m szerokości.
Dokument precyzuje też, że drogi rowerowe wGZM powinny mieć nawierzchnię bitumiczną (MMA – mieszankamineralno-asfaltowa), która jest przyjaźniejsza rowerzystom,niż kostka brukowa, a poza tym jest tańsza.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Obecne „Standardy i wytyczne dlainfrastruktury rowerowej” dla Metropolii powstały zuwzględnieniem obowiązujących przepisów. Dokument został jużprzejęty uchwałą zarządu Metropolii; po wydrukowaniu trafi domiast i gmin GZM.
W 2014 r. nieistniejący już Górnośląski ZwiązekMetropolitalny udostępnił: wskazówki i rozwiązania dot.ujednolicenia polityki i infrastruktury rowerowej, studiumsystemu tras rowerowych, a także analizę nt. uruchomieniawypożyczalni rowerów publicznych. Obecnie Metropoliakontynuuje prace nad systemem tras rowerowych i roweremmetropolitalnym.
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia powstała 1lipca 2017 r., a zaczęła działać 1 stycznia 2018 r. Organizacja -na mocy ustawy przygotowanej specjalnie dla regionu – zrzesza 41miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, zamieszkanychłącznie przez blisko 2,3 mln osób. Z mocy ustawy Metropoliazajmuje się m.in. transportem publicznym. (PAP)
„