Śląskie – Czy blisko 230 rowerów elektrycznych trafi do urzędników?
Niebawem Górnośląsko-Zagłębiowska Metropoliazadecyduje, czy pracownicy urzędów miast i gmin oraz strażnicymiejscy i policjanci z GZM dostaną blisko 230 rowerówelektrycznych.
Chodzi o element zainaugurowanego w październiku ub.roku programu pod nazwą „Rowerem lub na kole – do pracy, wpracy, z pracy”. Ma on zachęcać mieszkańców metropolii dozmiany nawyków transportowych, aby to właśnie rower stał siꔜrodkiem transportu pierwszego wyboru” w drodze do pracy,szkoły, kina czy restauracji.
Zgodnie z opublikowanym przed wtorkowym zgromadzeniemMetropolii projektem uchwały w tej sprawie, GZM przekaże gminompomoc rzeczową w postaci rowerów elektrycznych, której łącznawartość nie przekroczy 2 mln zł.
Jak napisano w uzasadnieniu projektu, założeniaprogramu „Rowerem lub na kole” związane ze zrównoważonymtransportem miejskim, bezpieczeństwem czy zdrowiem, wiążą sięteż z realizacją zadań publicznych nałożonych na gminy, którym”zostaną przekazane rowery elektryczne w formie pomocy rzeczowej”.
GZM zakupi rowery elektryczne oraz przekaże je dogmin – z uwzględnieniem jednostek straży gminnej (miejskiej) lubpolicji na ich terenie – w odpowiedniej licznie wynikającej zezłożonych już wniosków samorządów. Na tej podstawie opracowanozakres pomocy przewidującej przekazanie gminom od 2 rowerówelektrycznych (np. do Bojszów, Ożarowic czy Wyr), po 10 (Bytom,Gliwice, Sosnowiec i Zabrze) i 11 (Katowice) takich jednośladów.
Już podczas inaugurującej program październikowejkonferencji prasowej na Stadionie Śląskiem przedstawiciele GZMsygnalizowali, że aby pokazać, jak ważny jest rower wmetropolitalnym myśleniu o zintegrowanej komunikacji, chcą kupićrowery elektryczne dla pracowników urzędów miast i gmin.
„Chcemy sprawić, aby rower zaczął byćpostrzegany jako równoprawny środek transportu miejskiego, a nawet- w pewnych sytuacjach – mający przewagę nad innymi środkamikomunikacji. Zaczynamy od siebie – chcemy wyposażyć 41 gminMetropolii w miejskie rowery elektryczne, które będą stanowiłysłużbowy środek transportu, służący do poruszania się naterenie gmin” – mówiła wówczas Karolina Wadowska zzarządu Metropolii.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przywołała badania, według których do pokonywaniadystansu do 5 kilometrów „od drzwi do drzwi” nie maszybszego i lepszego środka transportu niż rower. „Chcemywyposażyć urzędników w rowery wspomagane elektrycznie, a toznacząco wydłuży optymalny dystans podróży rowerem i poprawi jejkomfort” – dodała Wadowska, podkreślając, że namawiającmieszkańców metropolii do przesiadki na rowery, urzędnicy powinnidać przykład, stąd decyzja o zakupie dla nich służbowychrowerów.
„Nie można myśleć o nowoczesnym iekologicznym transporcie miejskim bez roweru, który jest jegointegralną częścią. Dlatego postanowiliśmy uczynić rower+oficjalnym+ środkiem komunikacji dla urzędników. W planach mamytakże przekazanie rowerów służbom mundurowym, m.in. strażymiejskiej i policji. Trwają rozmowy nad rozwiązaniem kwestiiformalno-prawnych, dotyczących takiego przekazania” – mówiłw ub. roku przewodniczący GZM Kazimierz Karolczak.
Zachętą do powszechnego korzystania z rowerów mateż być rozwój służącej temu infrastruktury. 22 stycznia br.zarząd GZM przyjął zamówiony w poprzednim roku dokument”Standardy i wytyczne kształtowania infrastruktury rowerowej”.Ma on stać się jedną z podstaw działań Metropolii w tym zakresie- wraz ze studium systemu metropolitalnych tras rowerowych i analiząmożliwości uruchomienia wypożyczalni rowerów publicznych w skalicałej GZM.
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia powstała 1lipca 2017 r., a zaczęła działać 1 stycznia 2018 r. Organizacja -na mocy ustawy przygotowanej specjalnie dla regionu – zrzesza 41miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, zamieszkanychłącznie przez blisko 2,3 mln osób. Z mocy ustawy Metropoliazajmuje się m.in. transportem publicznym. (PAP)
„