Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Śląsk: Rowery na trasach kolejowych?

infobike
22.03.2016 10:50

Samorząd woj. śląskiegoprzeprowadzi audyt dawnych, nieużywanych, poprzemysłowych traskolejowych pod kątem ich przydatności i możliwości wykorzystaniaprzy budowie nowych dróg rowerowych.

W poniedziałek 21marca radni zgodzili się na zmiany w tegorocznym budżecie woj.śląskiego przewidujące m.in. zabezpieczenie 250 tys. zł naprzeprowadzenie takiego audytu – w ramach działań pełnomocnikamarszałka ds. polityki rowerowej.

 

Punkt ten sprowokował pytania radnychdo pełnomocnika, nazywanego też śląskim oficerem rowerowym.Pełniący tę funkcję Aleksander Kopia m.in. wymieniał zaletyroweru jako środka lokomocji w zakorkowanych i zanieczyszczonychmiastach, mówił o działaniach miast na rzecz rowerzystów, a takżewzrastającym udziale roweru jako metody przemieszczania się w ruchumiejskim.

 

Kopia odwołał się też do wynikówogólnopolskich badań, których wyniki wskazują, że mieszkańcymiast uzależniają częstsze korzystanie z roweru jako środkatransportu przede wszystkim od rozwoju infrastruktury rowerowej.

 

„Wiele przemawia, aby na Śląskustworzyć jednolitą sieć dróg rowerowych o wysokim standardzie.Możliwość taką dają właśnie nieczynne trasy kolejowe. Te trasymożna stosunkowo niskim kosztem zrewitalizować i dostosować dopotrzeb ruchu rowerowego” – przekonywał Kopia.

 

Poprawienie mobilności poprawieniemobilności

Ze wstępnych analiz, na które powołałsię oficer rowerowy, wynika że na terenie woj. śląskiego jestponad 300 km nieczynnych tras kolejowych, które w dużej części sąwłasnością Skarbu Państwa (w mniejszej gmin i innych podmiotów),wobec których dotąd nie powstała koncepcja zagospodarowania, aktórych infrastruktura – potencjalnie do wykorzystania, jak mosty iwiadukty – niszczeje.

 

Kopia argumentował, że nieczynnetrasy kolejowe, również wąskotorowe, są wykorzystywane jakoinfrastruktura pod drogi rowerowe na całym świecie – są bowiemczęsto bezkolizyjne, szerokie i wygodne – nie mają stromychpodjazdów ani zakrętów. Przywołał przy tym m.in. przykładniemieckiego Zagłębia Ruhry, gdzie w właśnie w taki sposóbstworzono już ponad 700 km dróg rowerowych, a obecnie trwają pracenad udostępnieniem kolejnej 100-kilometrowej trasy na gruncie dawnejlinii kolejowej.

 

„Celem takich działań nie jestchęć sprostania postulatom jakiejś wąskiej grupy rowerzystów,jest to świadoma polityka od lat prowadzona w tamtym regionie,której celem jest poprawienie mobilności mieszkańców,odkorkowanie miast, zmniejszenie emisji CO2 i hałasu orazpodniesienie atrakcyjności miast” – zaznaczył śląski oficerrowerowy.

 

Odniósł też sytuację woj. śląskiegodo nakładów na infrastrukturę rowerową w innych regionach.Najwięcej wydają na ten cel Małopolskie i Zachodniopomorskie;według danych Kopii – po 200 mln zł. „Te pieniądze są jużwykorzystywane, projekty są tam już realizowane, trasy jużpowstają” – zaznaczył pełnomocnik marszałka ds. politykirowerowej.

 

Jak zaznaczył, przeprowadzenie audytutras kolejowych w woj. śląskim powinno być pierwszym niezbędnymkrokiem w celu ustalenia ich przebiegu, oceny stanu technicznego iwłasnościowego oraz analizy możliwości dalszego wykorzystania.Jego zdaniem audyt powinien objąć ok. 150-200 km tras, szczególniedawnej kolei piaskowej – zwykle niezależnej od sieci PKP;dostarczającej do wielu nieistniejących już kopalń regionu tzw.piasek podsadzkowy.

 

Kopia ocenił, że audyt powinienzakończyć się przygotowaniem tzw. studium wykonalności, dającympodstawę do dalszych działań projektowych i realizacyjnych. Audytzostanie zlecony na zewnątrz. Śląski oficer rowerowy chciałby,aby opracowanie powstało do końca tego roku.

 

W ub. tygodniu przedstawiciele woj.śląskiego oraz zrzeszającego 14 śląskich i zagłębiowskichmiast Górnośląskiego Związku Metropolitalnego zawarliporozumienie mające sprzyjać ujednoliceniu standardówinfrastruktury rowerowej, stworzeniu spójnego systemu trasrowerowych i wypożyczalni, a także promocji roweru jako środkatransportu i rekreacji w regionie.