Śląsk – Metropolia chce zintegrować systemy rowerów miejskich
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, skupiająca 41 miast i gminregionu, chce zintegrować działające w gminach systemy rowerów miejskich,by rowerzyści mogli swobodnie przemieszczać się między miastami. We wtorekzawarto umożliwiającą to umowę z operatorem systemu.
„Dzisiaj podpisaliśmy umowę pomiędzy GZM a firmą Nextbike Polska,obejmującą integrację miejskich systemów rowerowych funkcjonujących naterenie Metropolii – ta umowa wejdzie w życie, o ile miasta (członkowie GZM)zaakceptują konieczne zmiany w swoich regulaminach i umowach” -poinformował przewodniczący zarządu Metropolii Kazimierz Karolczak podczaswtorkowej sesji zgromadzenia tej organizacji.
W większości miast woj. śląskiego- także tych spoza Metropolii – działa system roweru miejskiegoobsługiwany przez spółkę Nextbike Polska. 1 marca wystartowały już rowerymiejskie tego operatora w Gliwicach. 21 marca, w pierwszy dzień wiosny, ruszą wChorzowie, a od 1 kwietnia w Katowicach, Tychach i Sosnowcu. Rowerymiejskie będą też niebawem dostępne w Zabrzu i Siemianowicach Śląskich.Wszystkie te miasta są członkami GZM.
Porozumienie zawarte przezMetropolię ma umożliwić wypożyczenie roweru miejskiego w jednej gminie, aoddanie w innej – związane z tym koszty pokryje GZM. Dotąd nie było to zgodne zregulaminem, były też wątpliwości prawne, czy nie naruszy to warunkówprzetargów, na podstawie których gminy wyłoniły operatora systemu. Chodzi np. okwestię własności rowerów oraz zapisy w regulaminach dotyczące tego,czy rowery mogą opuszczać granice miast.
„Wspólnie z prawnikami i firmą Nextbike wypracowaliśmy rozwiązania,które rozwiewają te wątpliwości, ale oczywiście ostateczne decyzje należą doprezydentów miast, w których rowermiejski funkcjonuje w ramach współpracyz firmą Nextbike” – powiedział Karolczak. Podkreślił, że kosztintegracji, czyli przemieszczania rowerów między miastami, poniesieMetropolia.
Możliwość relokacji będziedotyczyć wyłącznie rowerów standardowych – rowery typu tandem,dziecięcy, familijny albo cargo dalej będzie można wypożyczać i oddawaćwyłącznie w obrębie jednej gminy. Oferta dotycząca typów rowerów wposzczególnych wypożyczalniach nie jest bowiem jednolita.
Metropolia, poprzez współpracę zfirmą Nextbike, umożliwia gminom wprowadzenie możliwości relokowania rowerów,ale to miasta zdecydują o rozszerzeniu swoich systemów o tę funkcjonalność.Chodzi o zmianę zapisów w umowach i regulaminach poszczególnych wypożyczalni wtaki sposób, aby relokowanie było formalnie możliwe.
„Mamy nadzieję, że miasta szybko i sprawnie dokonają tego typu zmian,aby zintegrowane systemy rowerów miejskich mogły zostać uruchomione już od1 kwietnia” – ocenił metropolitalny oficer rowerowy MarcinDworak.
Zakłada się, że ujednoliconyzostanie także czas trwania sezonu rowerowego, który w miastachMetropolii, gdzie zintegrowane zostaną wypożyczalnie rowerów miejskich,będzie trwał tak samo długo.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Umożliwienie przemieszczania rowerówmiejskich to kolejne działanie Metropolii związane z rozwojem infrastruktury ipopularyzacją rowerów jako środka transportu. Pod koniec ub. roku GZMprzedstawił opracowanie dotyczące ujednolicenia standardów kształtowaniainfrastruktury rowerowej w gminach GZM. Liczący 140 stron dokumentprecyzuje kwestie związane z projektowaniem tras rowerowych, planowaniemruchu rowerowego czy wymaganiami technicznymi dla infrastruktury.Metropolia rekomenduje, aby wytyczne zostały przyjęte przez gminy w formiezarządzeń wójtów, burmistrzów i prezydentów. Dzięki temu jego zapisy będąobowiązywać na terenie gmin.
Ponadto, jeszcze w tym rokuMetropolia planuje kupić i przekazać 230 rowerów elektrycznych, któretrafią do urzędników, policjantów i strażników miejskich na obszarze GZM.
Górnośląsko-ZagłębiowskaMetropolia powstała 1 lipca 2017 r., a zaczęła działać od 1 stycznia 2018 r.Organizacja – mocą ustawy przygotowanej specjalnie dla tego regionu – skupia 41miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, zamieszkanych łącznie przezblisko 2,3 mln osób.
Firma Nextbike działa w Polsce od2011 r. na licencji Nextbike GmbH – niemieckiej firmy działającej w ponad 150miastach w 25 krajach. Pierwszy krajowy system roweru miejskiego NextbikePolska uruchomił we Wrocławiu w czerwcu 2011 r.(PAP)
„