Siemianowice Śląskie i Świętochłowice z rowerami miejskimi
Po cztery stacje z 32 rowerami liczą dwa nowe pilotażowesystemy roweru miejskiego uruchomione na Górnym Śląsku. Rowerymiejskie w Siemianowicach Śląskich dostępne są od niedzieli;system wypożyczalni w Świętochłowicach ruszył w ostatni piątek.
To już kolejne systemy rowerów miejskich dostępne naterenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Jako pierwszetakie rowery udostępniły kilka lat temu Katowice, kolejne byłym.in. Gliwice, Tychy i Sosnowiec. Pilotażowy system – obokSiemianowic i Świętochłowic – wdrożyło także Zabrze.
Jak poinformował w informacji prasowej operator wszystkich tychsystemów firma Nextbike Polska, pilotaż oznacza testowy charakterprzedsięwzięcia. „Podobne programy pilotażowe w ubiegłymroku były przeprowadzane m.in. w Tychach i Pszczynie, które dziśdysponują pełnowartościowymi systemami rowerowymi” –wyjaśnił cytowany prezes spółki Robert Lech.
Szef Nextbike Polska przypomniał, że ze wszystkich systemówtego operatora można korzystać przy użyciu jednego konta. Cimieszkańcy, którzy korzystali już z jego rowerów np. wWarszawie, Katowicach czy Gliwicach, mogą teraz wypożyczać roweryw Siemianowicach Śląskich i Świętochłowicach bez dodatkowejrejestracji.
W ramach Siemianowickiego Roweru Miejskiego udostępniono27 rowerów standardowych, 2 tandemy, 1 rower familijnytypu cargo i 2 rowery dziecięce. Dostępne są cztery stacje –Michałkowice, Węzłowiec, Tuwim i Centrum. Rowery dziecięcemożna wypożyczać i oddawać tylko na stacjach Michałkowice iCentrum.
„Uruchomienie pilotażowego programu RoweruMiejskiego to dla nas, mieszkańców Siemianowic Śląskich,postawienie kropki na +i+ w utworzeniu dojrzałej infrastrukturyprzyjaznej rowerzystom. Zaczęliśmy od wybudowania 17 kmścieżek rowerowych w 2017 r., a teraz – wprowadzającpilotażowe wypożyczalnie – będziemy starali się zachęcićmieszkańców do zmiany nawyków w codziennym przemieszczaniu się pomieście” – powiedział cytowany w informacji prezydentmiasta Rafał Piech.
W Świętochłowicach też udostępniono 32 rowery, w tym 1tandem i 4 rowery dziecięce. Do dyspozycji są 4 stacjewypożyczeń: Urząd Miejski, Katowicka, Skałka i PiaśnikiBiblioteka. „Jestem przekonany, że mieszkańcy chętnieskorzystają z jednośladów i w następnych latach będziemykontynuować projekt w szerszym wymiarze” – oceniłprezydent Świętochłowic Dawid Kostempski.
„Nasze miasto powierzchniowo nie jest duże i rower toidealny środek transportu, aby poruszać się pomiędzy wszystkimidzielnicami. Nowy projekt wiążemy też z planem rozbudowysieci rowerowej. Obecnie mamy 22 km tras rowerowych, a wprzyszłości będzie ich więcej” – zadeklarowałKostempski.
Oba systemy pilotażowe będą działały do końca września br.W sobotę zakończył się natomiast okres pilotażu rowerumiejskiego w Zabrzu, którego 4 stacje były dostępne od końcakwietnia w rejonie dworców kolejowego i autobusowego, przyzabytkowej kopalni Guido oraz obok dwóch naziemnych obiektówkompleksu Sztolni Królowa Luiza: przy ul. Wolności i w rejonie ul.Miarki. Koszt tego pilotażu wynosił około 150 tys. zł brutto.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Na stałe w regionie funkcjonują obecnie systemy Nextbike Polskaw Katowicach (obecnie 50 stacji i 412 rowerów), Gliwicach (15stacji i 150 rowerów), Sosnowcu (9 stacji i 130 rowerów),a także w Tychach (siedem stacji z 60 rowerami).
Inne systemy obsługiwane przez tę samą firmę działają wPszczynie i Goczałkowicach-Zdroju (wspólna sieć dwóch gmin z 8stacjami i 80 rowerami), w Częstochowie (20 stacji i185 rowerów) i Jastrzębiu-Zdroju (4 stacje z 30 rowerami).
Chociaż ten sam operator obsługuje na razie sieci różnychsamorządów woj. śląskiego, umożliwiając posługiwanie sięwszędzie jednym kontem użytkownika, to zastrzega, że na razie niema możliwości podróży między miastami (wymaga to dodatkowychporozumień gmin i pokrycia przez nie dodatkowych kosztów).
Aby rozwiązać ten problem, prace nad uruchomieniemsystemu roweru metropolitalnego prowadzi – niezależnie oddziałań poszczególnych miast regionu – działająca od styczniaGórnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM). Postulowany systemtzw. IV generacji ma być zgodny (lub równoległy) z rozwiązaniami,które dotąd wdrożyły lub obecnie wdrażają miasta Metropolii,zapewniając m.in. możliwość dowolnego przemieszczania się naterenie całej GZM.
Uruchomienie Roweru Metropolitalnego planowane jest na wiosnę2019 r. Na razie GZM prowadzi procedurę dialogu technicznego –rodzaj konsultacji z zainteresowanymi stronami. Pierwsze spotkania zuczestnikami dialogu planowano na koniec czerwca, a ich zakończeniena pierwszą połowę lipca.(PAP)
„