Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rzeczywistość dziennikarska a rzeczywistość

infobike
04.07.2011 17:33

Rzeczywistość dziennikarska a rzeczywistość

Minął ponad miesiąc od wprowadzenia zmian do Prawa o Ruchu Drogowym. Z tej też okazji redaktor Expressu Ilustrowanego, a później redakcja TVP Łódź postanowili zająć się sprawą. Z uwagi na nieścisłości jakie zakradły się do obu informacji, sprostowanie postanowił napisać Witold Kopeć – pełnomocnik prezydenta miasta do spraw polityki rowerowej.

znak_a24

I. Michał Kaźmierczak, ’Cykliści kontra kierowcy na ulicach Łodzi. Przybyło uprawnień i… ofiar’ Express Ilustrowany 30.06.2011

Dzięki nowym przepisom właściciele bicykli mogą m.in. wyprzedzać samochody z prawej strony i jeździć po chodniku.

Fakt 1: Kierujący rowerem może wyprzedzać inne niż rower powoli jadące pojazdy z ich prawej strony (art. 24 ust. 12 'Prawa o ruchu drogowym’ – PoRD).
Fakt 2: Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego rowerem jest dozwolone wyjątkowo… [trzy możliwe wyjątki] (art. 33 ust. 5 PoRD).

Mają pierwszeństwo na ścieżkach rowerowych, gdy przecinają się one z ulicami.

Fakt 3: Mają pierwszeństwo, ale przed pojazdami skręcającymi z drogi z pierwszeństwem w drogę poprzeczną (Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerzyście jadącemu na wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów, drodze dla rowerów lub innej części drogi, którą zamierza opuścić – art. 27 ust. 1a PoRD). W pozostałych przypadkach kwestię pierwszeństwa regulują znaki lub reguła prawej ręki.

Miało być bezpieczniej, a jest dokładnie odwrotnie.

Fakt 4: Przyczyną większej liczby zdarzeń z udziałem rowerzystów może być również większa liczba rowerzystów w ogóle. Czy to byłoby równoznaczne z tym, że jest mniej bezpiecznie?

…w maju na łódzkich ulicach doszło do 31 zdarzeń drogowych z udziałem cyklistów. To dwa razy więcej niż w tym samym  okresie ubiegłego roku!

Fakt 5: Jeżeli mówimy o zdarzeniach drogowych, to to jest 1,1 więcej niż w maju 2010 r. (28), źródło. Chyba że mówimy o wypadkach drogowych, to wtedy rzeczywiście mogłoby ich być ich 1,9 razy więcej niż w maju 2011 r. (16). Różnica między kolizją a wypadkiem. Wszystkie kolizje i wypadki razem wzięte dają nam sumę zdarzeń.

 uwagawypadek

II. Łódzkie Wiadomości Dnia 'Bezpiecznie rowerem’

…miało być wygodniej i bezpieczniej, ale statystyki temu przeczą.

J.w., fakt 4: Większa liczba zdarzeń i wypadków z udziałem rowerzystów nie musi oznaczać mniejszej wygody i bezpieczeństwa (paradoksalnie). Inaczej idealnym stanem byłby zupełny brak rowerzystów, co dałoby nam same zera w tych hołubionych statystykach.

W maju doszło do ponad trzydziestu kolizji z udziałem rowerzystów. To trzy razy więcej niż w zeszłym roku.

Fakt 6: Kto da więcej?! W ubiegłym roku w maju było co najmniej 12 kolizji z udziałem rowerzystów, źródło. Czyli w tym roku było 36 kolizji? A może dziennikarze korzystają z tych samych danych i w jednym, jak i w drugim przypadku chodzi jednak o wypadki. Ale wówczas nie byłoby ich trzy razy więcej (porównaj – fakt 5).

Nowe przepisy zezwalają rowerzystom na jazdę po chodniku oraz wyprzedzanie rowerzystów z prawej strony.

J.w., fakt 1 i 2. Czyżby dziennikarze zrzynali od siebie czy też korzystają z tych samych, zdawkowych i przekręcanych informacji podanych przez policję?

III. ’Pogotowie reporterskie’, 12 min 20 s 

…teraz para rowerzystów może jechać obok siebie ulicą, mogą również korzystać z chodników i mają prawo wyprzedzać samochody z prawej strony.

Fakt 7:  Dopuszcza się wyjątkowo jazdę po jezdni kierującego rowerem obok innego roweru lub motoroweru, jeżeli nie utrudnia to poruszania się innym uczestnikom ruchu albo w inny sposób nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego (art. 33 ust. 3a PoRD).

Pozostałe – patrz fakt 2 i 1.

Statystyki wskazują, że w ubiegłym miesiącu było ponad trzydzieści kolizji z udziałem rowerzystów czyli trzy razy więcej niż w maju ubiegłego roku.

J.w., fakt 6.

Szkoda, że cały czas mnożymy i utrwalamy uogólnienia, pomyłki itd. zamiast wykorzystywać okazję do sprzedania rzetelnej wiedzy.

{Witold Kopeć}

Źródło: http://rowerowalodz.pl/aktualnosci/439-rzeczywistosc-dziennikarska-a-rzeczywistosc