Rząd chce kierunkowskazów dla wszystkich typów rowerów. W Niemczech

infobike
05.01.2024 19:15

Rząd Niemiec chce dopuścić kierunkowskazy dla wszystkich typów rowerów. Powodem jest rosnąca liczba wypadków z udziałem rowerzystów.

Zgodnie z obowiązującymi w Niemczech przepisami, dotyczącymi wydawania zezwoleń na ruch drogowy, "kierunkowskazy" są dozwolone tylko w rowerach wielośladowych i rowerach z nadbudową, jak riksze rowerowe, w których sygnały ręczne kierowcy są całkowicie lub częściowo niewidoczne.

Rozporządzenie wprowadzające kierunkowskazy dla wszystkich rowerów jest częścią nowej wersji zasad dopuszczania pojazdów do ruchu drogowego. O odpowiedzi rządu na pytanie parlamentarne w tej sprawie informowała już gazeta "Rheinische Post".

Rzeczniczka niemieckiego ministerstwa transportu powiedziała, że resort jest zaniepokojony rosnącą liczbą wypadków z udziałem rowerzystów. Liczba rowerów z dodatkowym silnikiem znacznie wzrosła w ostatnich latach. Aby dać sygnał skręcania, konieczne jest zdjęcie ręki z kierownicy, co w niektórych sytuacjach może pogorszyć stabilność jazdy i doprowadzić do zakłócenia procesu hamowania. Kierunkowskazy zastępujące sygnały ręczne mogłyby poprawić bezpieczeństwo. 

Nie jest jeszcze jasne, od kiedy kierunkowskazy będą dozwolone we wszystkich rowerach. Powodem jest – jak twierdzi ministerstwo transportu – złożoność nowej wersji przepisów dotyczących wydawania zezwoleń na udział pojazdu w ruchu drogowym.

Rząd Niemiec chce dopuścić kierunkowskazy dla wszystkich typów rowerów. Powodem jest rosnąca liczba wypadków z udziałem rowerzystów.
Rząd Niemiec chce dopuścić kierunkowskazy dla wszystkich typów rowerów.

Niemiecka Federacja Rowerzystów (ADFC) już od dawna opowiada się za zezwoleniem montowania kierunkowskazów na wszystkich rowerach, ale jako wyposażenia dobrowolnego, a nie obowiązkowego - poinformował ekspert prawny ADFC Roland Huhn. 

Kierunkowskazy są łatwiejsze do rozpoznania niż sygnały ręczne, zwłaszcza w ciemności. Pozostają także skuteczne podczas całego procesu skręcania, który często wymaga użycia obu rąk do uruchomienia hamulców. Szczególnie podczas skrętu w lewo często dochodzi do poważnych kolizji z nadjeżdżającymi pojazdami silnikowymi, których kierowcy nie zauważają rowerzystów.