Rząd chce kierunkowskazów dla wszystkich typów rowerów. W Niemczech
Rząd Niemiec chce dopuścić kierunkowskazy dla wszystkich typów rowerów. Powodem jest rosnąca liczba wypadków z udziałem rowerzystów.
Zgodnie z obowiązującymi w Niemczech przepisami, dotyczącymi wydawania zezwoleń na ruch drogowy, "kierunkowskazy" są dozwolone tylko w rowerach wielośladowych i rowerach z nadbudową, jak riksze rowerowe, w których sygnały ręczne kierowcy są całkowicie lub częściowo niewidoczne.
Rozporządzenie wprowadzające kierunkowskazy dla wszystkich rowerów jest częścią nowej wersji zasad dopuszczania pojazdów do ruchu drogowego. O odpowiedzi rządu na pytanie parlamentarne w tej sprawie informowała już gazeta "Rheinische Post".
Rzeczniczka niemieckiego ministerstwa transportu powiedziała, że resort jest zaniepokojony rosnącą liczbą wypadków z udziałem rowerzystów. Liczba rowerów z dodatkowym silnikiem znacznie wzrosła w ostatnich latach. Aby dać sygnał skręcania, konieczne jest zdjęcie ręki z kierownicy, co w niektórych sytuacjach może pogorszyć stabilność jazdy i doprowadzić do zakłócenia procesu hamowania. Kierunkowskazy zastępujące sygnały ręczne mogłyby poprawić bezpieczeństwo.
Nie jest jeszcze jasne, od kiedy kierunkowskazy będą dozwolone we wszystkich rowerach. Powodem jest – jak twierdzi ministerstwo transportu – złożoność nowej wersji przepisów dotyczących wydawania zezwoleń na udział pojazdu w ruchu drogowym.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Niemiecka Federacja Rowerzystów (ADFC) już od dawna opowiada się za zezwoleniem montowania kierunkowskazów na wszystkich rowerach, ale jako wyposażenia dobrowolnego, a nie obowiązkowego - poinformował ekspert prawny ADFC Roland Huhn.
Kierunkowskazy są łatwiejsze do rozpoznania niż sygnały ręczne, zwłaszcza w ciemności. Pozostają także skuteczne podczas całego procesu skręcania, który często wymaga użycia obu rąk do uruchomienia hamulców. Szczególnie podczas skrętu w lewo często dochodzi do poważnych kolizji z nadjeżdżającymi pojazdami silnikowymi, których kierowcy nie zauważają rowerzystów.