Rybnik. Z komunikacji publicznej na rower i hulajnogę

infobike
10.07.2019 21:41

Dzięki wsparciu środków z UE Rybnik wybudował trzy miejscaprzesiadkowe, które pomagają przesiąść się z komunikacjipublicznej na rower lub hulajnogę.

Trzy miejsca przesiadkowe, służące pozostawieniu roweru czyhulajnogi i dalszej podróży pociągiem lub autobusem, zbudowałprzy unijnym wsparciu samorząd Rybnika. To jedno z działań miastawpisujących się w plan zrównoważonej mobilności.

Zapisy planu miasto stara się wdrażać od jego przyjęcia w lutym2017 r. Chce m.in. w różny sposób przekonywać jak najwięcej osóbdo korzystania z transportu zbiorowego, chodzenia czy korzystania z rowerów – zamiast samochodów.

Wspólny projekt województwa śląskiego

Pod kątem sfinansowania części ułatwiającej to infrastrukturymiasto przygotowało unijny projekt – uzgodniony z pozostałymisamorządami zachodniej części woj. śląskiego. Zgłosiło go dokonkursu Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiegodotyczącego transportu miejskiego w tzw. subregionie rybnickim.Pieniądze z tego źródła mogą wspierać np. zakupyniskoemisyjnych autobusów czy budowę węzłów przesiadkowych.

Otrzymane w ub. roku dofinansowanie trafiło na siedem różnychprzedsięwzięć (w obrębie jednego projektu). Trzy z nich założyłyrozbudowę istniejących miejsc przesiadek pod kątem głównie ruchu rowerowego (a także budowy miejsc parkingowych czy miejscwysiadania z samochodów). Pozostałe dotyczyły dróg poruszania się rowerzystów.

Przesiadka z roweru na pociąg

W środę władze miasta zaprezentowały gotowe już miejscaprzesiadkowe w sąsiedztwie dworca komunikacji miejskiej przy ul.Budowlanych oraz dwóch dworców kolejowych – głównego (przy ul.Kościuszki) i przystanku w dzielnicy Paruszowiec. Powstały tammiejsca przeznaczone dla rowerzystów, wyposażone w stojaki,szafki i wiaty rowerowe. Całość jest oświetlona imonitorowana. Posadzono drzewa i krzewy, ustawiono rabaty kwiatowe iławki.

Cytowany w informacji miasta prezydent Piotr Kuczera zaznaczył, żemiejsca te są ważnym elementem systemu zrównoważonej mobilności.”Ich usytuowanie w okolicy trzech dworców, ma pomóc osobomdojeżdżającym do pracy czy szkoły w sprawnej przesiadce pomiędzyróżnymi środkami transportu” – wskazał Kuczera.

Osoby dojeżdżające na przykład pociągiem do pracy doKatowic, mogą dojechać do dworca na rowerze, zostawić go wwiacie z odpowiednimi zabezpieczeniami i po powrocie ponownieprzesiąść się na rower” – ocenił prezydent Rybnika.

Walorom użytkowym inwestycji zdaniem władz miasta towarzysząestetyczne. „Zieleń z elementami małej architektury, jaksiedziska, ławki, drewniane podesty, rabaty kwiatowe, ale i miejscaparkingowe typu kiss&ride czy park&ride – wszystko tosprawia, że pojawiła nam się w mieście nowa, atrakcyjnaprzestrzeń, dedykowana wprawdzie głównie rowerzystom, alepełniąca również funkcję wypoczynkową dla spacerowiczów czypodróżnych” – uznał Kuczera.

Nie tylko miejsca przesiadkowe

W skład projektu, oprócz miejsc przesiadkowych, weszło równieżponad 10 km dróg rowerowych w śródmieściu, droga rowerowa na odcinku ul. Rudzkiej i Wierzbowej (1,4 km), wzdłuż ul.Raciborskiej (4,4 km) czy wzdłuż ul. Żorskiej (2,5 km). Całośćuwzględnionych w unijnym projekcie prac miasto oszacowało na 15 mlnzł, zapewniając 9,9 mln zł dofinansowania do tej kwoty z RPO Woj.Śląskiego na lata 2014-20.

Uzupełnieniem miejsca przesiadkowego Paruszowiec, które powstało wtym projekcie, jest tunel pieszo-rowerowy. Dzięki niemu piesi i rowerzyści sprawnie przemieszczą się między ulicamiMikołowską i Żużlową, które rozdziela wysoki kolejowy nasyp zperonem. Budowa 34-metrowego tunelu pochłonęła przeszło 5,8 mlnzł, z czego 2,5 mln pochodziło z unijnej dotacji.

Tunel i centrum przesiadkowe w Paruszowcu są już gotowe, jednakcały teren pozostaje ogrodzony. Inwestycja czeka na odbiorytechniczne. Przybliżony termin zakończenia tych procedur to przełomlipca i sierpnia.

Nie tylko fundusze unijne

140-tysięczny Rybnik stara się realizować plany rozwojuzrównoważonej mobilności nie tylko przy wsparciu funduszyunijnych. Jesienią 2017 r. kosztem niespełna 2,5 mln zł własnychśrodków oddał rowerzystom i spacerowiczom oświetloną 2,5-kmtrasę wzdłuż przecinającej miasto rzeki Nacyny – od mostu na ul.Raciborskiej w centrum do ulicy Rudzkiej w dzielnicy Orzepowice.Bulwar powstał dzięki zbudowaniu liczącego ok. 1,4 km nowegoasfaltowego odcinka między ulicami Wierzbową i Rudzką oraz przejazdu rowerowego pod mostem na ul. Kotucza.

W połowie ub. roku władze Rybnika i Wodzisławia Śląskiegouruchomiły – we współpracy z marszałkowskimi Kolejami Śląskimi– dotowane przez siebie dodatkowe połączenia kolejowe. Liczbałączących Wodzisław i Rybnik pociągów zwiększyła się zwcześniejszych siedmiu par pociągów (w większości na trasieKatowice – Chałupki/Bohumin), do 23 par pociągów Kolei Śląskich(dodatkowe pojedyncze połączenia obsługują Przewozy Regionalne).

Aby zachęcać mieszkańców do transportu publicznego wewnątrzmiasta, m.in. Rybnik wiosną 2017 r. obniżył ceny biletówkomunikacji miejskiej, jednocześnie podwyższając opłaty zaparkowanie.(PAP)