Rybnik. Rowerem pod nasypem kolejowym

infobike
27.08.2019 16:15

W Rybniku otwarto ważny łącznik pieszo-rowerowy, którypołączył dwie dzielnice. Tunel pod nasypem kolejowym ma 13 mdługości. Prace przy jego budowie kosztowały ponad 5,8 mln zł.

Przy przystanku kolejowym

Do użytku oddano pieszo-rowerowy tunel w Rybniku – przekazali PAP wewtorek przedstawiciele miasta. Tunel powstał w wysokim nasypie przyprzystanku kolejowym Rybnik Paruszowiec; nasyp dotąd rozdzielałdwie dzielnice, utrudniając komunikację.

Budowa tunelu była jednym z przedsięwzięć wpisujących się wrybnickie plany zrównoważenia lokalnego transportu, a pośrednio –poprawy jakości powietrza. Według danych Światowej OrganizacjiZdrowia (WHO) z 2016 r. Rybnik jest czwartym najbardziejzanieczyszczonym miastem Unii Europejskiej pod względem unoszącychsię w powietrzu pyłów PM2,5.

Tunel o długości 13 metrów

Uzgodniony z koleją tunel o długości ok. 13 m powstałbezpośrednio przy wyremontowanym w 2015 r. przystanku kolejowymRybnik Paruszowiec, na głównej linii kolejowej Katowice – Rybnik.Dojście do przystanku było dotąd możliwe tylko od stronydzielnicy Paruszowiec. Tunel połączył ul. Mikołowską w dzielnicyParuszowiec Piaski oraz ul. Żużlową w dzielnicy Północ.

Warte ponad 5,8 mln zł brutto prace przy budowie tunelu prowadziłood września ub. roku konsorcjum będzińskich firm Azi-Bud iBanimex. Konsorcjum to zostało wybrane w drugim przetargu, ponieważdo pierwszego nie zgłosił się żaden wykonawca. Blisko 2,5 mln złdofinansowania pochodziło z funduszy unijnych pozyskanych pod kątemrealizacji tamtejszego planu zrównoważonej mobilności.

Oddany do użytku

Jak przekazała PAP we wtorek rzeczniczka rybnickiego magistratuAgnieszka Skupień, po przeprowadzeniu wszystkich odbiorów,inwestycję oddano już do użytku. W tunelu powstał ciągpieszo-rowerowy. Wraz z nim wykonano m.in. asfaltowe dojścia, kilkamiejsc parkingowych, wiatęrowerową, zieleń, obiekty małejarchitektury, oświetlenie i monitoring.

Tunel otworzył dojście lub dojazdrowerem do kolei, ale teżdo nowych przestrzeni rekreacyjno-spacerowych w Paruszowcu. W ramachbudżetu obywatelskiego na terenie byłego basenu przy ul.Mikołowskiej powstała tężnia, będąca atrakcją zaplanowanegowokół niej niewielkiego parku. W pobliżu, przy ul. Groborza, wubiegłym roku zbudowano tor rolkarski.

Zrównoważony rozwój

140-tysięczny Rybnik stara się realizować plany rozwojuzrównoważonej mobilności. Chce m.in. w różny sposób przekonywaćjak najwięcej osób do korzystania z transportu zbiorowego, ale teżdo chodzenia pieszo czy korzystania zrowerów – zamiastsamochodów.

W ramach tych założeń w lipcu br. miasto oddało do użytkuzbudowane przy unijnym wsparciu trzy miejsca przesiadkowe, służącepozostawieniuroweru czy hulajnogi i dalszej podróży pociągiemlub autobusem; jedno z nich znajduje się przy przystanku kolejowym wParuszowcu.

Jesienią 2017 r. Rybnik oddał teżrowerzystom i spacerowiczomoświetloną, 2,5-km trasę wzdłuż przecinającej miasto rzekiNacyny – od mostu na ul. Raciborskiej w centrum do ulicy Rudzkiej wdzielnicy Orzepowice. Bulwar powstał dzięki zbudowaniu liczącegook. 1,4 km nowego asfaltowego odcinka między ulicami Wierzbową iRudzką oraz przejazdurowerowego pod mostem na ul. Kotucza.

W połowie ub. roku Koleje Śląskie uruchomiły między Rybnikiem iWodzisławiem Śląskim dodatkowe połączenia kolejowe – po razpierwszy w woj. śląskim dofinansowywane przez lokalne samorządy. Wdni robocze kursuje między nimi 27 par pociągów w ciągu doby,m.in. ograniczając korki na łączącej miasta drodze krajowej nr78.

Aby zachęcać mieszkańców do transportu publicznego wewnątrzmiasta, Rybnik wiosną ub. roku obniżył ceny biletów komunikacjimiejskiej, jednocześnie podwyższając opłaty za parkowanie.

Inwestycja rybnickiego samorządu w tunel łączący obszary miejskieoddzielone linią kolejową nie jest jedyną tego typu w woj.śląskim. W lutym br. otwarto zbudowane przy współpracy lokalnegosamorządu i PKP Polskich Linii Kolejowych przejście podziemne podstacją kolejową Dąbrowa Górnicza Ząbkowice. Tunel zastąpiłwcześniejszą, nielubianą przez mieszkańców kładkę nad torami.Zgodnie z sugestią miasta wiedzie nim także drogarowerowa.

Ta inwestycja była jednym z pierwszych elementów przygotowanegoprzez dąbrowski samorząd programu „Promowanie zielonejmobilności…”. Zakłada on stworzenie kompleksowej ofertykomunikacji zbiorowej – konkurencyjnej dla transportu indywidualnego.Kluczowym założeniem jest poprawa dostępności do miejscowychdworców kolejowych.(PAP)