Rybnik chce rozbudować infrastrukturę rowerową przy wsparciu UE

infobike
09.02.2018 16:24

Przy prawie 10 mln zł unijnego wsparcia rybnicki samorząd planujerozbudować infrastrukturę rowerową i zwiększyć funkcjonalność trzechmiejsc przesiadek. To jedno z działań miasta wpisujących się w tamtejszy planzrównoważonej mobilności.

Zapisy planu miasto stara sięwdrażać od chwili jego przyjęcia w lutym ub. roku. Chce m.in. w różny sposóbprzekonywać jak najwięcej osób do korzystania z transportu zbiorowego,chodzenia czy korzystania z rowerów – zamiast samochodów.

Pod kątem sfinansowania częściułatwiającej to infrastruktury miasto przygotowało unijny projekt – uzgodnionyz pozostałymi samorządami zachodniej części woj. śląskiego. Zgłosiło go doubiegłorocznego naboru dotyczącego transportu miejskiego w tzw. subregionierybnickim. Pieniądze z tego źródła mogą wspierać np. zakupy niskoemisyjnychautobusów czy budowę węzłów przesiadkowych.

Jak wynika z piątkowej informacjimiasta, otrzymane właśnie dofinansowanie trafi na siedem różnych przedsięwzięć(w obrębie jednego projektu). Trzy z nich zakładają rozbudowę istniejącychmiejsc przesiadek pod kątem głównie ruchu rowerowego (a także budowymiejsc parkingowych czy miejsc wysiadania z samochodów). Pozostałe dotyczą drógporuszania się rowerzystów. Miasto chciałoby zrealizować wszystkie jeszczew tym roku.

Jedna z inwestycji dotyczy”centrum przesiadkowego Paruszowiec”, planowanego przy przystanku kolejowym wdzielnicy o tej nazwie. Zaprojektowano tam m.in. budowę tunelu pieszo-rowerowegołączącego dwie strony nasypu kolejowego, wiatę dla rowerów, miejscaparkingowe dla samochodów, a także zieleń, oświetlenie i monitoring.

Władze miasta prowadziły w ostatnichdniach przetarg na wykonanie tych szacowanych na niespełna 2,8 mln zł nettoprac. W czwartek poinformowały o unieważnieniu postępowania, ponieważ niezgłosił się żaden wykonawca.

Inny element unijnego projektu madotyczyć „centrum przesiadkowego dworzec kolejowy Rybnik”. Na istniejącymskwerze naprzeciw dworca mają powstać stojaki na rowery, szafki rowerowe,wiaty rowerowe, ławki, kosze i podesty do siedzenia. Teren ma zostaćutwardzony kostką, z wydzieleniem rabat i trawników.

W położonym po przeciwnej stronieśródmieścia „centrum przesiadkowym dworzec komunikacji miejskiej” przewidzianobudowę dwóch miejsc ze stojakami na rowery, szafkami, wiatami i ławkami, atakże parkingu samochodowego z systemem parkingowym. Zakładane są: przebudowawjazdów na dworzec, utworzenie strefy kiss&ride oraz budowa miejsc dlataksówek. Całość mają uzupełnić niezbędna przebudowa odwodnienia i oświetlenia,monitoring i infrastruktura organizacji ruchu.

Ponadto, w centrum miasto chceutworzyć ciągi rowerowe o długości ponad 10 km (poprzez m.in. pasy ruchudla rowerów na ulicach, wyznaczenie dróg rowerowych czy pieszo-rowerowych).Wykonanie oznaczeń mają uzupełniać punktowe roboty budowalne, np. obniżaniekrawężników czy korekty łuków.

Do realizacji w tym rokuprzewidziano też drogi rowerowe wzdłuż ul. Raciborskiej (4,4 km od rondaLievin do lasu za „Beatą”) oraz wzdłuż ul. Żorskiej (2,5 km od wiaduktu przyTesco do ronda Boguszowickiego). Już w ub. roku miasto wykonało ciąg pieszo-rowerowyRudzka-Wierzbowa (1,4 km).

Całość uwzględnionych w unijnymprojekcie prac miasto oszacowało na 15 mln zł, zapewniając 9,9 mln złdofinansowania do tej kwoty pieniędzmi Regionalnego Programu Operacyjnego Woj.Śląskiego na lata 2014-20. Pochodzą one z puli środków subregionu zachodniegowoj. śląskiego w RPO (w ramach narzędzia tzw. Regionalnych InwestycjiTerytorialnych – RIT).

140-tysięczny Rybnik stara sięrealizować plany rozwoju zrównoważonej mobilności nie tylko przy wsparciufunduszy unijnych. Jesienią ub. roku kosztem niespełna 2,5 mln zł własnychśrodków oddał rowerzystom i spacerowiczom oświetloną 2,5-km trasę wzdłużprzecinającej miasto rzeki Nacyny – od mostu na ul. Raciborskiej w centrum doulicy Rudzkiej w dzielnicy Orzepowice. Bulwar powstał dzięki zbudowaniuliczącego ok. 1,4 km nowego asfaltowego odcinka między ulicami Wierzbową iRudzką oraz przejazdu rowerowego pod mostem na ul. Kotucza.

W ub. roku samorząd zamontował teżna kilku skrzyżowaniach oparcia dla rąk i nóg rowerzystów czekających naprzejazd. Wraz z nimi zamontowano czujniki ruchu, które skracają oczekiwanie nazielone światło i eliminują potrzebę korzystania przycisku.

W drugiej połowie br. władzeRybnika i Wodzisławia Śląskiego chcą uruchomić między tymi miastami dodatkowepołączenia kolejowe. Aby zachęcać mieszkańców do transportu publicznegowewnątrz miasta, Rybnik wiosną ub. roku obniżył ceny biletów komunikacjimiejskiej, jednocześnie podwyższając opłaty za parkowanie.

W rozstrzygniętym ostatnio naborzedotyczącym transportu miejskiego w zachodniej części woj. śląskiego Rybnikprzygotował najdroższy projekt. Pozostałe fundusze trafią do powiaturaciborskiego na zakup niskoemisyjnych autobusów (6 mln zł z RPO do projektu za8,4 mln zł) oraz do Żor na „systemowe rozwiązania w zakresie mobilnościmiejskiej” (5,6 mln zł z RPO do projektu za 8,7 mln zł).(PAP)