Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rusza program budowy tras rowerowych na Dolnym Śląsku

infobike
26.04.2016 08:23

Ponad 60 milionów złotych i ok.150 km nowych tras rowerowych w całym regionie ? na Dolnym Śląskurusza program budowy ścieżek rowerowych. Trasy powstaną w ciągunajbliższych sześciu lat, a już za dwa miesiące samorządy będąmogły starać się o dofinansowanie na ich budowę.

Dolnośląski samorząd zakończyłprace nad pierwszym w Polsce regionalnym dokumentem opisującymstandardy projektowania i budowania dróg rowerowych. Dzięki niemunowe ścieżki oprócz tego, że będą bezpieczne i funkcjonalne,wprowadzą jednolity ? wysoki standard dla takich inwestycji wcałym regionie. To niezwykle istotne ponieważ trasy rowerowe sąważnym elementem budowania potencjału turystycznego na DolnymŚląsku, a dla wielu mieszkańców regionu są codziennym środkiemtransportu.

– Drogi rowerowe to ważnyelement rozwoju turystyki i oferty rekreacyjnej w regionie.Jednocześnie warto pamiętać, że dla wielu Dolnoślązaków rowerpozostaje zwyczajnym środkiem codziennego transportu. Nowe drogirowerowe mają służyć wszystkim użytkownikom. Zależy nam na tym,aby pierwsze trasy  były gotowe już w przyszłorocznym sezonieletnim ? wyjaśnia marszałek Cezary Przybylski.

Doroku 2023 na Dolnym Śląsku ma powstać ok. 150 km nowych trasrowerowych. Ich budowa pozostanie w gestii gmin, ale samorządwojewództwa przeznaczy na dofinansowanie takich projektów ponad 60milionów złotych. Pieniądze te pochodzić będą z budżeturegionu, Regionalnego Programu operacyjnego i Programu RozwojuObszarów Wiejskich. Pierwsze konkursy, w których samorządy będąmogły ubiegać się o dofinansowanie wystartują już wczerwcu.

Docelowo na Dolnym Śląsku ma powstać szeroka ifunkcjonalna sieć ścieżek rowerowych. Trasy będą łączyćciekawe pod względem turystycznym miejscowości i atrakcjeturystyczne. Jednym z takich projektów jest powstanie OdrzańskiejDrogi Rowerowej. Ta niemal czterystukilometrowa trasa przebiegaćbędzie przez teren 25 gmin po obu stronach Odry. Do niej mogą?wpinać się? kolejne odcinki budowanych tras rozszerzając siećścieżek na Dolnym Śląsku. Trasy rowerowe mają powstawać równieżm.in. na terenie polsko-czeskiego i polko-niemieckiego pogranicza,dając dodatkowy impuls dla rozwoju turystyki w tych rejonach.

– Dolny Śląsk jako jedenz pierwszych regionów w Polsce podjął temat dróg rowerowych wsposób tak kompleksowy. Wspólnie z ekspertami i przedstawicielamiśrodowiska miłośników rowerów tworzymy strategię budowy siecidróg rowerowych w całym regionie. Zadbaliśmy również owypracowanie standardów projektowych, dzięki którym nowo budowanedrogi będą bezpieczne, funkcjonalne i przyjazne dla użytkowników ?dodaje Jerzy Michalak, Członek Zarządu WojewództwaDolnośląskiego.

Budowa bezpiecznej ścieżkirowerowej podlega ścisłym zasadom. Wszelkie wymogi projektowe itechniczne zostały zawarte w dokumencie opracowanym przez InstytutRozwoju Terytorialnego. W ten sposób powstały wytyczne dla budowytras rowerowych w przyszłości. Niezwykle istotne jest to, że wtworzeniu tego opracowania pomagali sami zainteresowani, czylirowerzyści m.in. z Wrocławskiej Inicjatywy Rowerowej.

– Wielkie brawa dla DolnegoŚląska. Jesteście pierwszym regionem, który tworzy politykęrowerową w porozumieniu z rowerzystami. To bardzo ważne, bo o ileduże miasta mają swoich oficerów rowerowych i radzą sobie same, otyle pozostała część regionu bardzo potrzebowała konkretnegoprogramu i tak zwanego know how ? czyli konkretnej wiedzy jakrozwijać infrastrukturę rowerową ? podsumował CezaryGrochowski, prezes stowarzyszenia Wrocławska Inicjatywa Rowerowa.

Wszystkie informacje niezbędneprzy planowaniu przyszłych inwestycji rowerowych znajdują się naPortalu Dolnośląskiej Polityki Rowerowej, który można znaleźćpod adresem www.dpr.irt.wroc.pl.