Ruch rowerowy w Generalnym Pomiarze Ruchu

infobike
03.04.2013 23:09

P {}A:link {}

Ruch rowerowy w Generalnym Pomiarze Ruchu

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad opublikowała raport na temat ruchu rowerowego zmierzonego przy okazji Generalnego Pomiaru Ruchu (GPR) na drogach krajowych w 2010 r. – czytamy na stronie Zielonego Mazowsza

Rowery na drogach krajowych

W raporcie przeanalizowano natężenia ruchu rowerowego odnotowane podczas GPR 2010 na drogach krajowych, wyniki pomiarów ruchu na drogach wojewódzkich w 2010 r. oraz pomiary lokalne wykonywane w miastach przez instytucje samorządowe w latach 2006-2012.

Opracowanie zawiera omówienie prowadzonych pomiarów ruchu rowerowego, porównanie ich najważniejszych wyników oraz próbę wyjaśnienia zaobserwowanych zmian w stosunku do wyników GPR 2005. Przeanalizowano także różnice w natężeniach ruchu rowerowego w zależności od województwa i charakteru odcinka pomiarowego, różnice pomiędzy drogami krajowymi i drogami wojewódzkimi oraz między drogami zamiejskimi a dużymi miastami.

Kluczowe wyniki

– Średni dobowy ruch rowerowy zmierzony w 2010 r. na drogach krajowych wynosił 45-61 rowerów na dobę (0,45-0,52% ogółu pojazdów), a na drogach wojewódzkich 71-84 rowerów na dobę (1,94-2,10% ogółu pojazdów).

– Łączna praca przewozowa wykonana rowerem na tych drogach wyniosła ok. 1 mld pojazdokilometrów.

– Na sieci dróg krajowych największy średni dobowy ruch to 1103 rowerów, a największe natężenie godzinowe –243 rowerów.

– Największe natężenia ruchu rowerowego notowane były na przejściach przez miasta –m.in. Janów Lubelski, Bielsk Podlaski, Szczytno, Krotoszyn, Augustów, Stalowa Wola, Ełk, Kluczbork.

– Najwyższy udział rowerów w ogóle pojazdów (do 8%, średnio 1,4%) notowano na ww. przejściach przez miasta i dojazdach do przejść granicznych –m.in. Przewóz, Mieroszów, Muszynka.

– Łączną długość odcinków dróg krajowych, na których występują natężenia ruchu przekraczające 50 rowerów/h, oszacowano na ok. 900 km.

– Najniższe natężenia ruchu rowerowego występowały na autostradach i drogach ekspresowych, choć tam gdzie brak tras alternatywnych również na drogach tej klasy sporadycznie pojawiają się rowerzyści.

– Natężenia ruchu rowerowego odnotowane w 2010 r. zarówno na drogach krajowych jak i wojewódzkich są znacznie niższe niż w 2005 r., odpowiednio o 29% i 34%.

– Spadek ten można w dużej mierze wytłumaczyć niekorzystnymi dla ruchu rowerowego warunkami pogodowymi panującymi podczas pomiarów w 2010 r., co potwierdzają m.in. wyniki automatycznych pomiarów ruchu rowerowego prowadzonych w Tychach.

– Nie w pełni tłumaczy to jednak skalę spadku i należy uznać go za niepokojący sygnał, wskazujący na pogarszanie się warunków dla ruchu rowerowego na drogach zamiejskich i niewystarczające tempo rozwoju infrastruktury rowerowej na nich.

– Znaczne spadki natężeń ruchu rowerowego w województwach lubuskim i warmińsko-mazurskim potwierdzają alarmujące doniesienia organizatorów turystyki rowerowej o pogarszających się warunkach dla tej formy wypoczynku w Polsce.

– Od wyników pomiarów na drogach zamiejskich istotnie odbiegają wyniki pomiarów ruchu rowerowego w dużych miastach. W szczególności systematyczne wzrosty natężeń ruchu rowerowego 10-20% rocznie notowane są we Wrocławiu i w Gdańsku. Między 2006 a 2012 r. średni ruch rowerowy na monitorowanych we Wrocławiu skrzyżowaniach wzrósł ponad dwukrotnie. W efekcie notowane są w tych miastach natężenia ruchu rzędu nawet 400-500 rowerów na godzinę.

– Bardzo duży, ponad dwukrotny wzrost ruchu rowerowego między 2007 a 2012 r. odnotowano także w Warszawie, choć tu natężenia w liczbach bezwzględnych są niższe.

Pobierz opracowanie

Ruch rowerowy w Generalnym Pomiarze Ruchu 2010

Źródło: http://www.zm.org.pl/?a=ruch_rowerowy_w_gpr2010