Rozwój Szczecińskiego Roweru Miejskiego
System Roweru Miejskiego jest efektem głosowania mieszkańców nad budżetem obywatelskim 2014. Szczecinianie zagłosowali za komunikacją rowerową, a miasto zrealizowało projekt roweru miejskiego w znacznie większej skali niż wynikało to z wniosku obywatelskiego.
System roweru miejskiego to element składowy transportu zrównoważonego, którego tworzenie zakłada strategia rozwoju miasta.Rower miejski nie służy rekreacji, ale uzupełnieniu komunikacji miejskiej. Niewielkie odległości, nieraz niedostępne dla autobusów i tramwajów, można będzie pokonać na miejskich rowerach –bezpłatnie (pierwsze 20 minut). Nadzieje na sukces daje fakt, że stacje skumulowane są na jednym obszarze.
Optymalny dystans miejskiego rowerzysty to odległość ok. 6 km. Nie zawsze jednak możemy/ chcemy jechać własnym rowerem całą trasę z domu do pracy, uczelni czy sklepu. System Roweru Miejskiego pozwala nam na zastosowanie transportu intermodalnego, czyli takiego, kiedy podróż odbywa się kilkoma środkami komunikacji. Może to być np. kombinacja autobus + rower, czyli przejazd autobusem np. z prawobrzeża do Bramy Portowej, a następnie rowerem miejskim do określonego miejsca w śródmieściu. Trzeba mieć nadzieję, że funkcjonowanie roweru miejskiego skłoni Prezydenta do tworzenia udogodnień dla rowerzystów, to jest wyznaczania pasów rowerowych, śluz oraz wprowadzania na większej ilości ulic uspokojonego ruchu, który jest optymalnym rozwiązaniem dla centrów miast – te bowiem muszą zaspokajać potrzeby wszystkich mieszkańców.
Miejmy nadzieję, że System Roweru Miejskiego będzie chętnie użytkowany przez mieszkańców Szczecina, a tak nowoczesne rozwiązanie to wstęp do kolejnych dobrych praktyk, takich jak tworzenie parkingów Park and Bike oraz wprowadzanie stref uspokojonego ruchu w mieście.