Rowerzyści poprawiają policyjne statystyki

infobike
11.01.2012 23:23

Rowerzyści poprawiają policyjne statystyki

 

Już na początku stycznia poseł Łukasz Gibała wystosował do Ministra Sprawiedliwości interpelację w sprawie zniesienia kary pozbawienia wolności jako jednego z rodzajów sankcji dla osób jadących na rowerze w stanie nietrzeźwości –pisze Renata Ropska na portalu Rowerowy Wrocław

 

1.

Fot. Ze strony Łukasza Gibały

Rowerzyści –w przeciwieństwie do kierowców samochodów –powodują bardzo mało wypadków, w których osoby trzecie odnoszą obrażenia lub giną. Łączne dane dotyczące wypadków drogowych w latach 2006-2008 pokazują, że ciężkie i lekkie obrażenia odniosły w nich 188 444 osoby, przy czym tylko w 0,15% przypadków obrażenia te powstały z winy rowerzystów.

 

Aktualne dane o ilości wypadków, w których uczestniczą rowerzyści, wskazują, że zaledwie 7,5% wypadków w ogólnej sumie wypadków z udziałem rowerzystów powodowanych jest przez nietrzeźwych rowerzystów. Dla kontrastu, aż 20% wypadków samochodowych powodują pijani kierowcy.

 

Liczba skazanych rowerzystów przewyższała w 2009 roku liczbę skazanych na więzienie nietrzeźwych kierowców samochodów. Moim zdaniem to absurd –mówi poseł Łukasz Gibała. Prawdopodobnie przyczyną takiego stanu rzeczy jest większa niż w przypadku kierowców samochodów łatwość zatrzymywania nietrzeźwych rowerzystów.

 

Okazuje się, że mimo znacznie niższej niż w przypadku nietrzeźwych kierowców społecznej szkodliwości ich czynów, w 2009 roku karę pozbawienia wolności odbywało prawie 2 tysiące skazanych z art. 178a §2 KK (w dominującej mierze byli to rowerzyści). Przepis przewiduje kary różnego rodzaju, daje wybór kary innej niż kara bezwarunkowego pozbawienia wolności np. grzywna czy kara ograniczenia wolności. Istnieje obawa, że głównym celem jest poprawa statystyk policyjnych –podkreśla Gibała – ponieważ tego rodzaju przestępstwo bardzo łatwo da się wykryć, a gdy już zostanie wykryte, sprawca prawie zawsze zostaje skazany.

 

Warto dodać, że również zdaniem Prokuratora Generalnego prowadzenie pojazdu innego niż mechaniczny nadal powinno być karane, ale łagodniej, a surowe kary powinny zostać „zarezerwowane”dla tych rowerzystów, którzy faktycznie doprowadzili do powstania niebezpieczeństwa w ruchu.

 

biuro prasowe posła Łukasza Gibały
Renata Ropska
dyrektor

 

Więcej o nietrzeźwości i cykliźmie na stronach http://ibikekrakow.com/tag/alkohol/

 

Źródło: http://www.rowerowy.wroclaw.pl/index_aktualnosci.php5?dzial=10&kat=18&art=1188