Rowerzyści na buspasach? Anglicy mówią tak!
Rowerzyści na buspasach? Anglicy mówią tak!
Po mojej propozycji dopuszczenia rowerzystów na buspasy na Alejach Trzech Wieszczów pojawiło się wiele głosów sceptycznych. Większość głosów krytycznych oparta była niestety na typowo polskim wyobrażeniu o transporcie, a jaka jest prawda? Zapytałem Chrisa Pecka z CTC –pisze Adam Łaczek z I bike Kraków
Istnieje masa przykładów pasów autobusowych w Wielkiej Brytanii (głównie w Londynie), gdzie jest bardzo wysoki przepływ autobusów, a dopuszczono na nich ruch rowerowy. W zasadzie istnieje tylko kilka wyjątków od tej reguły, gdzie ograniczeniem są zwykle zbyt wąskie pasy autobusowe. Nasza preferowana szerokość to 4m. Projekt „rowerowych superautostrad”wykorzystuje głównie malowane niebieskie pasy pokrywające połowę szerokości pasa autobusowego.
Również oficjalne wytyczne rządu dla buspasów sugerują, że rowerzyści powinni z nich korzystać (patrz punkt 4.11 na stronie 14).
„Rowerzyści mogą korzystać z buspasów ponieważ są oni bardziej narażeni na wypadek jeśli muszą poruszać się głównym pasem ruchu ogólnego z autobusami mijającymi ich z drugiej strony. Rząd zachęca władze miast by w sposób szczególny traktowały rowerzystów, a jeśli nie ma dróg ani pasów rowerowych to obowiązuje domniemanie że rowerzysta może poruszać się po buspasie chyba że istnieje jakiś bardzo dobry powód by im to uniemożliwić, co należy oznakować. Jeśli buspas ma tylko 3 metry szerokości to autobusy nie są w stanie bezpiecznie wyprzedzić rowerzystów. Mając to na uwadze, pasy dla autobusów powinny mieć preferowaną szerokość 4m lub więcej, jeśli możliwe.”
Oto kilka przykładów z linkami Google Streetview.
The Strand, Oxford Street, Kingsway, Kennington Oval, Camden Road, Marylebone Road
Średni dzienny przepływ 2010
Ulica | Rowerzyści | Motocykle | auta i taksówki | autobusy | lekkie ciężarówki | ciężarówki |
The Strand | 2819 | 954 | 10822 | 3413 | 2213 | 501 |
Oxford Street | 1110 | 90 | 1283 | 5183 | 168 | 33 |
Kingsway | 3158 | 1411 | 11464 | 2928 | 2740 | 687 |
Kennington Oval | 2290 | 1726 | 16804 | 1010 | 4582 | 876 |
Camden Road | 2631 | 2113 | 22339 | 928 | 5164 | 1056 |
Marylebone Road | 2715 | 4454 | 52090 | 1956 | 10140 | 2692 |
[Chyba już nikt nie powie że rowerzystów wpuszcza się tylko na mało uczęszczane buspasy –AŁ]
Ściśle mówiąc Oxford Street nie posiada pasów dla autobusów –ale samochody mają tam zakaz ruchu więc standardowe pasy są zasadniczo tylko dla autobusów z dopuszczeniem taksówek i rowerów.
Jak widać, drogi w Londynie wydają się być znacznie węższe niż Aleje Trzech Wieszczów [wysłałem Chrisowi link do StreetView Alej –AŁ], a pasy dla autobusów są zawsze dostępne dla rowerzystów. Codzienne przepływy prawdopodobnie dochodzą do ponad 50 autobusów na godzinę w The Strand i Oxford Street, ale mogą być też bliżej 30 pojazdów na godzinę jak na innych trasach.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Komentarz Adama Łaczka:
Co teraz powiedzą Polscy malkontenci?
Że Anglicy mają węższe rowery i autobusy? Że do czegoś takiego koniecznie trzeba pasa 5,5 metra? Odpowiadam: czemu zatem u Anglików sprawdzają się 4 metry?
Że w Londynie postawiono na wolny transport i tysiącom pasażerów autobusów funduje się minimalne prędkości handlowe? Tak wszyscy wiemy, że „Kraków bije Londyn na głowę”jeśli chodzi o transport zbiorowy.
A może usłyszymy że ktoś był w Londynie i uważa że to niebezpieczne? Tej opinii nie podziela Rząd Brytyjski, ani tamtejsza inżynieria ruchu. Zresztą my Polacy prezentujemy się na tle Europy po prostu wyjątkowo miernie w kwestii BRD i wszelkie tego typu komentarze napawają mnie po prostu śmiechem: najgorszy uczeń w klasie nie powinien się w ten sposób wypowiadać o rozwiązaniach swojego utytułowanego kolegi.
Jeśli ktoś się boi takiej organizacji ruchu –to nie problem: nie ma przecież obowiązku jeżdżenia przez Aleje, za to Ci którzy już poruszają się tutaj regularnie poczują ogromny wzrost bezpieczeństwa. Zanim więc ktoś zacznie desperacko rozwodzić się o tym, że to co proponuje jest niebezpieczne niech najpierw spróbuje sam przejechać się rowerem po Alejach Trzech Wieszczów zgodnie z przepisami tj. środkowym pasem miedzy samochodami a mijającymi nas z prawej autobusami…
PS. Ws rowerzystów na buspasach w Warszawie interwencję poselską podjęła Pani Marszałek Wanda Nowicka
Źródło: http://ibikekrakow.com/2012/05/04/rowerzysci-na-buspasach-anglicy-mowia-tak/