Rowerowy Szczecin w walce o budżet dla rowerzystów

infobike
07.12.2012 00:54

Rowerowy Szczecin w walce o budżet dla rowerzystów

 rowerowy_szczecin_logo

W budżecie Szczecina na 2013 rok nie ma zagwarantowanej ani jednej złotówki na rozwój infrastruktury rowerowej. Piszemy do szczecińskich radnych o wprowadzenie zmian w projekcie budżetu –taką informację opublikował Rowerowy Szczecin na swojej stronie internetowej

 

Szczecin, 5.12.2012 r.

Radni Rady Miasta Szczecin

Szanowni Państwo

Na grudniowej Sesji Rady Miasta uchwalą Państwo budżetu Szczecina na 2013 rok. W budżecie tym niestety nie zarezerwowano środków na rozwój infrastruktury rowerowej w Szczecinie. Ze zrozumieniem przyjmujemy informację o ograniczonych środkach finansowych Szczecina, nie mniej jednak nie powinno się oszczędzać na przygotowaniach do otrzymywania funduszy unijnych, a głównie tej sprawy dotyczą nasze wnioski. Proszę o pozytywne rozpatrzenie naszych wniosków. 

Wnoszę o zarezerwowanie środków na opracowanie projektu Systemu Tras Rowerowych.

Bardzo trudno jest ustalać przebieg i rodzaj trasy rowerowej dopiero w momencie powstawania projektu. Czy na danej ulicy należy wybudować drogę dla rowerów dwukierunkową, jednokierunkową, pas rowerowy, ciąg pieszo rowerowy itp. uzależnione jest często od sytuacji na sąsiednich skrzyżowaniach, które nie są objęte danym projektem. Niemożliwe jest zatem poprawne zaprojektowanie drogi rowerowej bez wspierania się ogólną koncepcją tras rowerowych opracowanej dla całego miasta.

Analogiczna sytuacja jest przy budowie dróg dla samochodów. Projektant przystępujący do projektowania drogi ma z góry narzuconą klasę drogi, ilość pasów ruchu, chodniki itp. Nie zdarzają się sytuacje, gdzie projektant samodzielnie ustala, czy zaprojektuje drogę krajową czy deptak. Takie same zasady powinny obowiązywać przy budowaniu infrastruktury dla rowerów.

Najdroższym elementem budowy dróg dla rowerów są na ogół skrzyżowania. Po opracowaniu Systemu Tras Rowerowych można zaplanować bieżące remonty lub przebudowy skrzyżowań w taki sposób, by późniejsze dowiązanie drogi dla rowerów wiązało się jedynie ze zmianą organizacji ruchu, a nie ponowną przebudową skrzyżowania. Dzięki temu nie generuje się dodatkowych kosztów. Warto zwrócić uwagę, że koszt opracowania koncepcji jest mniejszy niż ponowne przebudowanie jednego skrzyżowania.

W związku z powyższym ponownie wnioskujemy o zarezerwowanie, w budżecie na rok 2013, odpowiedniej kwoty na opracowanie Systemu Tras Rowerowych. Koszt takiego opracowania, biorąc pod uwagę podobne zamówienia w innych miastach, jest rządu 100-150 tys. zł.

Należy tutaj zaznaczyć, że Prezydent Miasta Szczecin, na konsultacjach społecznych budżetu Szczecina, zadeklamował, że w przyszłym roku zostanie zrealizowana taka koncepcja.

 

Wnoszę o zarezerwowanie środków na opracowanie projektów rozbudowy infrastruktury.

W latach 2013-2020 Polska będzie korzystała z funduszy unijnych. Jak czytamy w założeniach do umowy partnerskiej, część z nich może być przeznaczona na infrastrukturę rowerową służącą do codziennej komunikacji na terenie miasta. By Szczecin mógł należycie wykorzystać te środki, potrzebuje już w przyszłym roku dokumentacji projektowych przynajmniej kilku podstawowych tras rowerowych. Wnioskujemy więc o zarezerwowanie środków na opracowanie dokumentacji projektowej budowy infrastruktury rowerowej w ciągach ulic:

·         26 kwietnia oraz Krzywoustego (40 tys. zł);

·         Gontyny, Wilczej oraz Obotryckiej (60 tys. zł);

·         w Parku Kasprowicza od Pomnika Czynów Polaków do ul. Zaleskiego (30 tys. zł);

·         Wojska Polskiego od pl. Szarych Szeregów do Jeziora Głębokiego (100 tys zł).

 

Wnoszę o zarezerwowanie środków na wybudowanie drogi dla rowerów przy al. Wyzwolenia.

Kila lat temu Stowarzyszenie Rowerowy Szczecin, wraz z wieloma szczecińskimi rowerzystami, zabiegało u Prezydenta Szczecina o wybudowanie drogi dla rowerów przy al. Wyzwolenia. W między czasie powstał projekt tej przebudowy, ale fundusze na budowę nie zostały zarezerwowane w projekcie przyszłorocznego budżetu. Pozycja ta pojawia się jedynie w kolumnie 'zidentyfikowane rozmiary potrzeb na 2013 rok’, co nie daje pewności, że ta inwestycja zostanie zrealizowana. Jest to co prawda krótki fragment drogi, ale łączy on drogę dla rowerów przed centrum handlowym Galaxy (biegnącą dalej w kierunku północy), z drogą dla rowerów przy al. Papieża Jana Pawła II. Jest to więc kluczowy fragment dla systemu rowerowego miasta Szczecin. Koszt budowy to 2 mln zł.

 

Z poważaniem

Bartosz Skórzewski
prezes Stowarzyszenia Rowerowy Szczecin

 

Źródło: http://www.rowerowy.szczecin.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=1751:list-otwarty-doszczecińskich-radnych-w-sprawie-budżetu-dla-rowerzystów&catid=141&Itemid=688