Rowerowy przewodnik po poznańskim rondzie Kaponiera
Nowe zasady ruchu rowerowegowprowadzono na Kaponierze ? największym poznańskim węźlekomunikacyjnym. Zmiany wynikły z przebudowy ronda, które właśniezostało zakończone. W związku z tym przygotowano poradnik ruchu dlarowerzystów.
– Jestem przekonany, że nowerozwiązania przyczynią się do poprawy bezpieczeństwa, a tym samymdo wzrostu ruchu rowerowego w Poznaniu. Skrzyżowanie jest nadal wtrakcie przebudowy, jednak codziennie widać tu wielu użytkownikówdwóch kółek. Po wdrożeniu nowej organizacji ruchu, rowerzystówna pewno przybędzie, tym bardziej, że projekt Kaponiery będziespójny z tym, co zostanie zrealizowane w ramach wprowadzanej obecniestrefy tempo 30 na Św. Marcinie i w centrum miasta. Pamiętajmy, żezwiększanie ruchu rowerowego jest jednym ze sposobów naodkorkowanie miasta i zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza -mówi Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania.
Nowa Kaponiera to zupełnie nowajakość dla rowerzystów. Co się dla nich zmieniło?
Przed przebudową ronda ruch rowerowyodbywał się na tzw. zasadach ogólnych – rowerzyści po tymruchliwym skrzyżowaniu poruszali się wraz z samochodami.Najważniejsze zmiany polegają na wprowadzeniu:
-
jednokierunkowych pasów rowerowych na tarczy ronda wraz z relacjami na Św. Marcinie i Zwierzynieckiej,
-
dwukierunkowego przejazdu przez ul. Zwierzyniecką,
-
śluz rowerowych, za którymi rowerzyści będą kontynuować jazdę wydzieloną infrastrukturą.
Nowy kształt organizacji ruchu toszereg intuicyjnych rozwiązań, które nie będą stanowiłyproblemu nawet dla niezaawansowanych cyklistów. Dotyczy to tras:
-
Św. Marcin – Zwierzyniecka i w kierunku przeciwnym,
-
Roosevelta w kierunku Bukowskiej i Mostu Dworcowego (po zachodniej stronie ulicy).
Bez problemu rowerzyściskorzystają ze wszystkich prawoskrętów z wykorzystaniemwydzielonych dróg rowerowych poza tarczą ronda – tym bardziej, żeporuszać się będą omijając sygnalizację świetlną.
Uwagi, ze względu na zastosowanienowych rozwiązań rowerowych, wymagają kierunki:
-
dla skręcajacych w lewo – ze Św. Marcina do Bukowskiej/Mostu Dworcowego (z wykorzystaniem śluzy rowerowej),
-
od ul. Zwierzynieckiej w kierunku Mostu Teatralnego (wykorzystanie wydzielonej drogi rowerowej od strony Bałtyku)
-
do jazdy na wprost od Mostu Dworcowego (również ze śluzą rowerową innego typu).
Jest też kilka istotnychelementów, o których rowerzyści jadący w kierunku Kaponierypowinni wiedzieć. Mając tę wiedzę, na pewno pokonany rondo szybkoi bez problemu.
-
Z pasów rowerowych znajdujących się na samym rondzie nie wolno skręcać w lewo. To informacja istotna ze względów bezpieczeństwa, rowerzysta musiałby w takiej sytuacji przecinać trasę samochodów jadących na wprost. – dlaczego?, opiszemy zagrożenie.
-
Po wschodniej stronie ulicy Roosevelta na odcinku od Mostu Teatralnego dopuszczona jest jazda po wydzielonej drodze rowerowej tylko do parkingu buforowego, gdzie znajdą się również stojaki rowerowe.
-
Aby pojechać w kierunku Św. Marcina trzeba korzystać z drogi rowerowej znajdującej się po stronie zachodniej (przy hotelu Mercure).
-
Cyklista poruszający się od Mostu Dworcowego w kierunku Zwierzynieckiej powinien zjechać w lewo w kierunku Targów na skrzyżowaniu z Bukowską.
Na testujących trasy rowerowe przezKaponierę czeka też stacja Poznańskiego Roweru Miejskiego.Umieszczono ją po północnej stronie ul. Zwierzynieckiej, od stronyhotelu Mercure.
Załączniki
-
Rondo Kaponiera – schemat dróg rowerowych A (PDF, 1559.73KB)
-
Rondo Kaponiera – schemat dróg rowerowych B (PDF, 1531.25KB)
-
Rondo Kaponiera – schemat dróg rowerowych C (PDF, 1497.25KB)
-
Rondo Kaponiera – schemat dróg rowerowych D (PDF, 1527.01KB)
„