Rowerowe wypadki w Krakowie 2011
Rowerowe wypadki w Krakowie 2011
Już w niedzielę 27 maja od 11:00 na Placu Szczepańskim w ramach Święta Cyklicznego czekają nas „Warsztaty doskonalenia miejskiej jazdy na rowerze”. Przygotowując się do warsztatów warto zapoznać się z rzeczywistymi przyczynami wypadków, by oddzielić fakty od mitów –pisze Adam Łaczek na I bike Kraków
Źródło: http://ibikekrakow.com/2012/05/22/rowerowe-wypadki-w-krakowie-2011/
85 lekko i 48 ciężko rannych rowerzystów –to bilans 2011 roku. Nikt nie zginął! Ponad 80% wypadków miało miejsce przy świetle dziennym, a 12% w nocy na drodze oświetlonej. Żaden z wypadków nie był spowodowany brakiem oświetlenia. 82% wypadków miało miejsce od poniedziałku do piątku. Pada mit bezpiecznych ścieżek rowerach: 23% wypadków miało miejsce na drogach dla rowerzystów. Chociaż w wypadkach z udziałem rowerzystów brały udział nawet motocykle, tramwaj, czy autobus komunikacji publicznej to skupimy się na najbardziej typowych dla rowerzystów sytuacjach.
Rowerzyści a samochody
Większość z rannych rowerzystów obrażenia poniosła w wypadkach z udziałem samochodów.
kategoria | lekko ranni | ciężko ranni |
wszyscy rowerzyści | 85 | 48 |
z udziałem samochodów osobowych | 52 | 37 |
% z udziałem samochodów osobowych | 61.2% | 77.1% |
Wbrew stereotypowym wyobrażeniom to kierowcy są w większości przypadków winni obrażeniom u rowerzystów.
liczba wypadków w których rowerzysta został | lekko ranny | ciężko ranny |
z winy kierowcy | 32 | 21 |
% z winy kierowcy | 61.5% | 56.8% |
z winy rowerzysty | 22 | 14 |
% z winy rowerzysty | 42.3% | 37.8% |
Co jest przyczyną wypadków?
Kierowcy sprawcy
liczba wypadków w których rowerzysta został | lekko ranny | ciężko ranny |
Nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu | 16 | 7 |
Nieprawidłowe: przejeżdżanie przejścia dla rowerów | 8 | 4 |
Nieprawidłowe: wyprzedzanie | 1 | 3 |
Nieprawidłowe: skręcanie | 2 | 1 |
Nieprawidłowe: omijanie | 0 | 2 |
Nieprawidłowe: wymijanie | 2 | 0 |
Kierowcy mają największy problem z nieudzielaniem pierwszeństwa rowerzystom, niestety bardzo często również na przejazdach rowerowych (2 miejsce), na co nie zwraca uwagi Policja. Wyprzedzanie „na gazetę”(3 miejsce) wbrew pozorom nie jest główną przyczyną wypadków spowodowanych przez kierowców, a to przecież tego boimy się jeżdżąc po chodnikach. Dlatego wbrew pozorom bardziej opłaca się jeździć jezdnią, gdzie jesteśmy lepiej widoczni i gdzie jest mniejsza szansa, że ktoś wymusi na nas pierwszeństwo.
Rowerzyści sprawcy
liczba wypadków w których rowerzysta został | lekko ranny | ciężko ranny |
Nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu | 10 | 8 |
Nieprzestrzeganie innych sygnałów | 5 | 2 |
Nieprawidłowe: omijanie | 3 | 1 |
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu | 2 | 1 |
Także rowerzyści mają problemy z ustępowaniem pierwszeństwa.
W statystykach nie jest wymieniona wprost jazda po przejściu dla pieszych, ale po głębszej analizie okazuje się że prawdopodobnie 3 przypadki nieudzielania pierwszeństwa przejazdu i 3 nieprzestrzegania innych sygnałów to jazda rowerem po przejściu dla pieszych. Nieprawidłowe omijanie to po części omijanie na skrzyżowaniach. Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu to najczęściej po prostu wywrotki rowerzystów, po których np. wpadli pod samochód.
Rowerzyści, a rowerzyści
Nie tylko kierowcy są zagrożeniem dla rowerzystów, są nim również inni rowerzyści, oraz my sami.
kategoria | lekko ranni | ciężko ranni |
wszyscy rowerzyści | 85 | 48 |
z winy samych siebie, lub innych rowerzystów | 27 | 10 |
% wszystkich | 31.8% | 20.8% |
udział wziął jedynie sam sprawca | 22 | 6 |
% wszystkich | 25.9% | 12.5% |
wypadki z udziałem innych rowerzystów | 5 | 4 |
% wszystkich | 5.9% | 8.3% |
W większości takich wypadków to rowerzyści sami spowodowali u siebie lekkie, lub ciężkie obrażenia, często po prostu nie zapanowali nad rowerem i przewrócili się, co Policja kwalifikuje jako niedostosowanie prędkości do warunków ruchu. Dlategowarto dobrze opanować technikę jazdy, a przede wszystkim nie jeździć brawurowo! Ważna jest też wiedza z zakresu odpowiedniej techniki poruszania się np z jazdy po torowisku, bo 3 lekko rannych zostało poszkodowanych właśnie na skutek wywrócenia się na torowisku, a tu problemem nie jest nadmierna prędkość, a właśnie brak elementarnej wiedzy.
Rowerzyści, a piesi
W wypadkach z rowerzystami ranni są głównie piesi, jednak wina rozkłada się mniej więcej po połowie, z minimalną przewagą winnych rowerzystów.
kategoria | lekko ranni | ciężko ranni |
piesi | 11 | 6 |
rowerzyści | 3 | 0 |
wina pieszych | 7 | 2 |
wina rowerzystów | 6 | 4 |
Tu rada jest prosta: jeśli już jadę po chodniku to szanuję pieszych i nie jeżdżę brawurowo, a jak jadę jezdnią, czy DDR to zawsze lepiej zadzwonić prewencyjnie dzwonkiem niż uderzyć w pieszego.
Mam nadzieję, że powyższe statystyki przekonały Was trochę do tego, że jazda jezdnią nie jest taka straszna jak ją malują, co postaramy się także udowodnić na warsztatach.
„Warsztaty doskonalenia miejskiej jazdy na rowerze” to wydarzenie towarzyszące krakowskiego Święta Cyklicznego –Plac Szczepański 03.06.2012 godz. 12:00, a od 13:30 finał w Staromiejskim Centrum Kultury Młodzieży na ul. Wietora 15
Daj znać, czy będziesz na facebooku, a przede wszystkim zarejestruj się:
Szkolenia odbędą się w grupach ośmioosobowych. Spotykamy się w niedzielę, 27 maja, na placu Szczepańskim. Pierwsza grupa wyruszy o godz. 11. Kolejne o godz. 11.10, 11.20, 11.30, 11.40, 11.50, 12 i 12.10. Zainteresowanych prosimy o przesłanie zgłoszenia na adres e-mail:[email protected] do wyczerpania wolnych miejsc. W zgłoszeniu prosimy o podanie imienia, nazwiska i numeru PESEL (dane niezbędne do ubezpieczenia uczestników) oraz preferowanej godziny. Zgłaszać mogą się także osoby niepełnoletnie, które posiadają kartę rowerową, a ich opiekunowie wyrażą zgodę na udział w warsztatach.