Rowerowe szanse i zagrożenia w Szczecinie

infobike
05.04.2012 00:07

Rowerowe szanse i zagrożenia w Szczecinie

 1_760

To, czy Szczecin będzie inwestował i infrastrukturę rowerową zależy w głównej mierze od strategii rozwoju miasta. Dokumenty strategiczne są niestety w tej mierze zbyt ogólne aby można było określić, w którą stronę miasto chce zmierzać –czytamy na stronie Rowerowego Szczecina

Nasz prezydent nie uważa, że rower powinien stać się ważnym środkiem transportu. Jak widać szczególnie np. po efektach 'modernizacji’ al. Niepodległości, pl. Żołnierza i innych okolicznych ulic, miasto chce przede wszystkim stwarzać korzystne warunki dla ruchu samochodowego, kosztem nie tylko rowerzystów, ale także pieszych. Już dawno miasta zachodnioeuropejskie zauważyły, że w tym wszystkim najważniejszy jest człowiek, a miasta powinny być przyjazne ludziom. Inaczej, przepełnione samochodami do granic możliwości, wymierają… Zaczynają budzić się również i uciekać – ze ścieżki jaką obecnie przyjął Szczecin – miasta amerykańskie, które mogłyby być wzorem dla Prezydenta naszego miasta? Chcielibyśmy, aby również Szczecin zszedł z tej niewłaściwej, jak pokazały doświadczenia innych miast, ścieżki 'rozwoju’ a raczej upadku. Nie chcemy patrzeć obojętnie jak ludzie uciekają ze Szczecina, ale podjąć się takich działań i inwestycji, które skutecznie zachęcą ich do pozostania.

Dlatego cieszy nas bardzo, że właśnie w tym momencie, kiedy Ministerstwo Rozwoju Regionalnego przygotowuje ważny dokument strategiczny dla polskich miast, pojawił się raport ’Wyzwania inwestycyjne głównych miast Polski – perspektywa 2035′. Jest to raport przygotowany przez firmę PwC, który pokazuje jaki dystans rozwojowy dzieli polskie miasta do miast zachodnioeuropejskich.

Opracowanie zawiera istotną część, poświęconą infrastrukturze transportowej, w tym drogowej. Znalazła się tam również analiza stanu rozwoju sieci dróg rowerowych, gdyż rower jest ważnym środkiem transportu w miastach zachodnioeuropejskich, jednym z elementów transportu zrównoważonego. Autorzy raportu, na podstawie benchmarku obliczyli jakie będą potrzeby polskich miast w tym zakresie do roku 2035. W poniższej tabeli pokazano jaki jest obecnie procent infrastruktury rowerowej w poszczególnych miastach w stosunku do potrzeb.

2

Jak widać Szczecin zajmuje przedostanie miejsce pośród 12 największych miast w Polsce, za nami pozostaje jedynie Białystok. Trzeba przyznać, że stawka miast jest raczej wyrównana, wśród pierwszej trójki należy wymienić Rzeszów, Katowice i Wrocław.

W części dotyczącej kosztów jakie miasta muszą ponieść, aby zbudować brakującą infrastrukturę obciążenie budżetu związane z budową infrastruktury rowerowej autorzy szacują średnio poniżej 1% całości wydatków. Wynika to z tego, że koszt budowy dróg rowerowych jest znacznie niższy niż pozostałej infrastruktury drogowej.

Podsumowując, mamy wiele do nadrobienia a jednocześnie wielką nadzieję, że stosunkowo niewielkim kosztem możemy dorównać miastom zachodnioeuropejskim.

Jak powiedział na konferencji prasowej w Warszawie Wiceminister Marceli Niezgoda: w Ministerstwie trwają prace nad założeniami Krajowej Polityki Miejskiej. Mimo, że są jeszcze na wstępnym etapie, to już teraz mogę powiedzieć, że nasz kierunek myślenia o tym, czego miasta najbardziej potrzebują aby się rozwijać, w dużym stopniu jest zbieżny z zapisami raportu .

Dla nas słowa Ministra są ważne i dają nadzieję na to, że choć Szczecin nie widzi powodu do zmiany swojego sposobu myślenia o transporcie w mieście, to zmiana ta może zostać narzucona odgórnie. Mamy nadzieję, że kolejne fundusze unijne jakie zostaną przydzielone Polsce i naszemu regionowi posłużą do realizacji założeń Krajowej Polityki Miejskiej, a środki na zrównoważony transport miejski zostaną zapewnione w odpowiedniej wielkości.

Jak zapewnił Minister Niezgoda: z pierwszymi wynikami prac nad Założeniami Polityki Miejskiej można będzie się zapoznać już wkrótce: na konferencji zaplanowanej 27 kwietnia zaprezentujemy projekt dokumentu. Natomiast ostateczna jego wersja powinna, zgodnie z harmonogramem, zostać przyjęta przez rząd pod koniec bieżącego roku.

Czekamy z niecierpliwością na ten dokument i mamy nadzieję, że wraz z nami czekają również inni mieszkańcy Szczecina.

W międzyczasie zachęcamy do zapoznania się z całością raportu PwC na stronie www.pwc.pl/miasta

Wanda Nowotarska, Maciej Gibczyński

Rowerowy Szczecin

*benchmark – szacowany poziom docelowy, do którego dążą polskie miasta. Określono go na podstawie stanu infrastruktury następujących miast: Antwerpia, Bradford, Dublin, Edynburg, Essen, Frankfurt, Glasgow, Goeteborg, Helsinki, Kopenhaga, Liverpool, Lizbona, Manchester, Oslo, Rotterdam, Stuttgart, Tuluza, Turku i Wiedeń.

Źródło: http://www.rowerowy.szczecin.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=1604:pokazali-e-jest-kiepsko-ale-daj-nam-te-nadziej&catid=144:raporty&Itemid=404