Rowerowe porozumienie w Poznaniu

infobike
06.12.2016 20:41

Osiągnięto porozumienie między władzamiPoznania a Radą osiedla Święty Łazarz. Część mieszkańcówosiedla protestowała przeciwko wprowadzeniu kontraruchu rowerowego.

Miasto Poznańosiągnęłoporozumienie z Radą Osiedla Święty Łazarz. Uzgodniono tymczasowerozwiązanie, które pozwoli na realizację projektu rowerowego przyzachowaniu większej liczby miejsc parkingowych niż wynikało to zpierwotnego projektu. Docelowo problemy na Łazarzu ma rozwiązaćStrefa Płatnego Parkowania oraz uspokojenie ruchu? informujeJoanna Zabierek z biura pasowego Urzędu Miasta Poznania.

Cześć mieszkańców protestowała przeciwkorealizacji projektu Rowerowy Łazarz polegającego na wprowadzeniukontraruchu rowerowego, bo ich zdaniem spowodowałoby to likwidacjęokoło 100 miejsc parkingowych.

Głośne głosy krytyki, spadające w dużejmierze na rowerzystów, nie do końca były uzasadnione. Problemem naŁazarzu jest nie tyle ubytek miejsc parkingowych związany zrealizacją projektu Rowerowy Łazarz, co stan infrastruktury, któraniestety w wielu miejscach jest niezgodna z aktualnymi przepisami– tłumaczy Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania. –Projektując nowe rozwiązania musimy się do zmian w przepisachzastosować. Dotyczy to m.in. znaków określających sposóbparkowania. Obecnie znajdują się one bezpośrednio przy przejściachdla pieszych czy skrzyżowaniach, podczas gdy powinny być wodległości przynajmniej 10 metrów ? dodaje.

W ramach uzgodnionego wspólnie z radą osiedlarozwiązania znaki znikną, a parkowanie będzie się odbywało nazasadach ogólnych. Ograniczono też ilość dodatkowejinfrastruktury związanej z wprowadzeniem rozwiązań dlarowerzystów.

–  Mieszkańcy byli zbulwersowani dużąilością wysepek, znaków pionowych, które wiązały się zlikwidacją dużej ilości miejsc parkingowych – mówi MariaŁazarz, przewodnicząca Zarządu Osiedla Święty Łazarz. – Tojest dzielnica ludzi trochę starszych i oni poruszają sięsamochodem z przyczyn zdrowotnych. Muszą mieć też miejsceparkingowe blisko miejsca zamieszkania. Wydaje mi się, że udałonam się pogodzić interes pieszych, rowerzystów i zmotoryzowanych? dodaje.

Zgodnie z nowym rozwiązaniem wprowadzenie kontraruchuzostanie zaakcentowane kolorem jezdni, znakami pionowymi i poziomymi.Dodatkowej infrastruktury w postaci m.in. wysepek, będzie dużomniej niż w pierwotnym projekcie. – Dzięki temu jezdnię nadalbędzie można wykorzystywać na parkowanie – mówi Filip Olszak,przewodniczący Rady Osiedla Święty Łazarz.

Docelowym rozwiązaniem na Łazarzu ma byćwprowadzenie Strefy Płatnego Parkowania oraz Strefy Tempo 30. – Odwielu lat obserwujemy sytuację na Łazarzu. Podobnie jest naWildzie. Strefa ma swoje wady, ale mimo wszystko porządkujeparkowanie. Stan infrastruktury jest na Łazarzu fatalny, więc terozwiązania na pewno trzeba wdrożyć – podkreśla prezydentWudarski.

SPP na Łazarzu to perspektywa dwóch – trzech lat.Mieszkańcy na co dzień borykający się z brakiem miejscparkingowych postulowali to od dawna. Wprowadzenie Strefy PłatnegoParkowania z reguły skutkuje spadkiem zapotrzebowania na miejscaparkingowe, przez co mieszkańcy mają mniejszy problem zzaparkowaniem swoich samochodów. – W ostatnich latach Łazarzstał się parkingiem, zwłaszcza po wprowadzeniu strefy na Jeżycachi w Śródmieściu. Dlatego cieszymy się z tej decyzji – mówiMaria Łazarz.

Elementem projektu związanego z rozszerzeniem strefypłatnego parkowania na Łazarzu będzie uspokojenie ruchu w tejdzielnicy. Strefa Tempo 30 ma poprawić komfort i bezpieczeństwomieszkańców. – Bezpieczniejsi będą zarówno piesi, jak irowerzyści. Być może, gdy Strefa Tempo 30 powstanie, nie będzietrzeba wprowadzać rozwiązań dedykowanych tylko rowerzystom, bouspokojony ruch pozwoli im poruszać się w sposób bezpieczny nazasadach ogólnych – zaznacza Filip Olszak.