Rowerowe plany Bełchatowa
Rowerowe plany Bełchatowa
Jak zmienić sytuację miasta, w którym dominują korki, brakuje miejsc parkingowych, a liczba samochodów ciągle wzrasta? Zadanie nie łatwe, biorąc pod uwagę posiadane środki finansowe, których jak w większości miast naszego kraju z reguły brakuje. Władze Bełchatowa postanowiły więc postawić na rower! –czytamy na stronie internetowej Bełchatowa. Jesteśmy pod wrażeniem opisu i życzymy powodzenia w realizacji planów!
Pojazd określany przez ekologów mianem „najgenialniejszego pojazdu w historii ludzkości’ posiada szereg oczywistych, choć przez wielu niedocenianych zalet. Rower to pojazd, który nie zanieczyszcza środowiska, nie hałasuje, zajmuje niewiele przestrzeni i wymaga bardzo skromnej – w porównaniu z samochodem – infrastruktury. Jest pojazdem w pełni „demokratycznym’, ponieważ umożliwia niezależną mobilność także dzieciom oraz osobom starszym, nie posiadającym uprawnień do poruszania się samochodami.
Rower to istotny środek transportu z punktu widzenia efektywnego zarządzania miastem. Rower jest bardzo poważną alternatywą dla samochodu i znaczącym uzupełnieniem luki, jaka powstaje pomiędzy komunikacją zbiorową a transportem indywidualnym. Rower to szansa, którą w Bełchatowie zaczyna się odkrywać!
Choć formalnie nie wprowadzono tzw. „audytu rowerowego’, to począwszy od 2003 roku niemal każda inwestycja drogowa prowadzona na terenie Bełchatowa musi uwzględniać rozwiązania służące rowerzystom lub wpływać w sposób bezpośredni na stworzenie dobrych warunków dla ich bezpiecznego poruszania się, np. poprzez uspokajanie ruchu.
Realizowane inwestycje oraz remonty mają stworzyć nie efektowną infrastrukturę „prorowerową’ służącą wypełnieniu statystyk, lecz efektywne rozwiązania służące zrealizowaniu określonych celów. Podjęte wyzwanie ma doprowadzić do sytuacji, w której dzięki zastosowanym rozwiązaniom niemal 100 procent źródeł i celów podróży objęte zostanie systemem rowerowym. W praktyce oznaczać to ma możliwość dotarcia rowerem do większości budynków mieszkalnych, szkół, zakładów pracy, urzędów, ośrodków kultury, centrów handlowych, ośrodków sportowych i wypoczynkowych, parków i kościołów w mieście, bez konieczności poruszania się w szybkim i dużym ruchu samochodowym, a więc powyżej 30 km/h, tj. prędkości, przy której w ruchu ulicznym rowerzysta czuje zagrożenie ze strony poruszających się samochodów.
Zgodnie z najlepszymi dostępnymi standardami zaczyna w Bełchatowie powstawać infrastruktura rowerowa spełniająca warunki: spójności, bezpośredniości, atrakcyjności, bezpieczeństwa i wygody użytkowników.
Wstępem do realizacji spójnego i czytelnego systemu rowerowego na terenie Bełchatowa musiała być dokładna analiza potrzeb i możliwości. Podjęto więc następujące działania:
· dokonano szacunkowego pomiaru natężenia ruchu rowerowego w mieście
· poddano obserwacji miejsca, gdzie występują największe potoki ruchu rowerzystów
· dokonano analizy tzw. wąskich gardeł – miejsc, gdzie istniejąca zabudowa lub warunki terenowe uniemożliwiają tworzenie infrastruktury rowerowej;
· rozpoczęto konsultacje społeczne ze środowiskiem rowerzystów – konieczne dla przeprowadzenia szczegółowej analizy potrzeb;
· przeprowadzono swego rodzaju „inwentaryzację’ posiadanych elementów infrastruktury drogowej, która w łatwy i stosunkowo niedrogi sposób mogłaby zostać zaadoptowana dla potrzeb rowerzystów;
· opracowano koncepcję lokalizacji wydzielonych dróg rowerowych, ciągów pieszo-rowerowych oraz stref uspokojonego ruchu – tzw. „tempo 30′.
Warto pamiętać, że nie wszędzie konieczna jest budowa nowych dróg rowerowych. Często uspokojenie ruchu poprzez montaż odpowiednich urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego (azyle, progi zwalniające, esowanie osi jezdni) i wymuszenie tym samym ograniczenia prędkości poruszających się samochodów, np. do 30 km/h sprawi, że rowerzyści poczują się na drodze bezpiecznie i na równi z pozostałymi uczestnikami ruchu będą mogli korzystać z istniejącego układu drogowego.
Zamiana czterech na dwa
Realizowane inwestycje „prorowerowe’ nie mają być celem samym w sobie. Każda nowa droga rowerowa lub ulica uspokojonego ruchu ma być zachętą dla kierowcy samochodu, aby pozostawił swój pojazd w domu, a do pracy czy na zakupy wybrał się rowerem. Niemałą rolę odgrywają więc liczne imprezy promujące rower. Warto wymienić choćby niedzielne wycieczki rowerowe dla wszystkich mieszkańców Bełchatowa organizowane przez cały rok przez Stowarzyszenie Załoga Rowerowa ZGRZYT, czy Europejski Dzień Bez Samochodu (2004 rok – wyróżnienie Ministra Ochrony Środowiska).
Poprzez pokazywanie zalet korzystania z roweru, popartych jakością i celowością realizowanych inwestycji, można doprowadzić do sytuacji, w której część zmotoryzowanych mieszkańców miasta dokona zamiany własnych 4 kółek na 2.
Z szacunkowych pomiarów wykonanych w 2003 roku wynikało, że niespełna 1 proc. wszystkich uczestników ruchu drogowego korzysta z rowerów. Obecnie zauważalna jest już tendencja wzrostowa. Warto dodać, że większość osiedli mieszkaniowych zlokalizowanych jest w odległości nie większej niż 4-5 km od ścisłego centrum miasta, co oznacza, że każdy obywatel nawet bez specjalnego przygotowania pokona ten dystans na rowerze w 15-20 min.
Inwentaryzacja – czyli krótko o tym, co już zostało zrobione:
– Budowa pierwszych ścieżek rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych miała miejsce w 2001 roku. Opracowana wtedy koncepcja ich przebiegu obejmowała tylko ulice stanowiące tzw. strefy przewietrzania miasta (ulice wchodzące w skład tzw. „małej obwodnicy’) oraz ciągi wzdłuż rzeki Rakówki przechodzącej przez miasto w kierunku północ-południe. Z punktu widzenia rowerzysty takie rozwiązanie jest mało praktyczne, a więc i mało zachęcające do korzystania z planowanej infrastruktury. Technologia budowy ścieżek rowerowych oparta była na wytycznych zawartych w rozporządzeniu o warunkach technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi i ich usytuowanie. Powszechnie stosowaną technologią była więc nawierzchnia z płytek betonowych oraz kostki betonowej fazowanej. Z punktu widzenia rowerzysty takie rozwiązanie jest mało komfortowe (nierówność nawierzchni wpływa na drgania roweru podczas jazdy) oraz stosunkowo nietrwałe.
– Realizowane ciągi rowerowe nie posiadały ciągłości. Nie był więc spełniony podstawowy i zasadniczy warunek w rozwoju sieci dróg rowerowych w miastach. Taki stan z pewnością nie mógł zachęcać do korzystania z roweru.
– W latach 2001 – 2002 zrealizowano 1900 m dróg rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych:
· ul. Kard. S. Wyszyńskiego – 700 m wydzielonej drogi rowerowej oraz ciągu pieszego – płytki betonowe częściowo zastąpione kostką betonową niefazowaną w 2004 roku);pozostała cześć to ciąg pieszo-rowerowy bez fizycznej segregacji ruchu pieszych i rowerzystów;
· ul. Armii Krajowej – 850 m (ciąg pieszo-rowerowy powstały na bazie istniejącego chodnika z płyt betonowych);
· ul. Goetla – 350 m (ciąg pieszo-rowerowy z kostki betonowej fazowanej).
– W 2004 roku w Referacie Inżynierii Miejskiej powstała koncepcja przebiegu dróg rowerowych na terenie Bełchatowa, uwzględniająca rzeczywiste potrzeby rowerzystów i pieszych. Warto pamiętać, że mądrze zaprojektowana infrastruktura rowerowa to również szansa dla osób niepełnosprawnych, dla których otwierają się nowe ulice, pozbawione barier architektonicznych. Po uwzględnieniu i przeanalizowaniu wszystkich wąskich gardeł, zdecydowano o realizacji w 2004 roku zadań o łącznej długości 4.080 m:
· ul. Kard. S. Wyszyńskiego – 1.400 m (ciąg pieszo-rowerowy bez fizycznej segregacji ruchu wykonany z kostki betonowej niefazowanej w kolorze czerwonym i szarym – wzdłuż małej obwodnicy miasta);dokończono wcześniejszy odcinek łącząc tym samym dwa istniejące dotychczas niezależnie odcinki dróg rowerowych (odcinek od ul. Mieszka I do ul. Lipowej);
· ul. Lipowa – 350 m I etap (wydzielona droga rowerowa wzdłuż drogi krajowej nr 8 Warszawa-Wrocław – inwestycja prowadzona równolegle z przebudową całej drogi);natężenie ruchu – głównie tranzytowego – na tym odcinku wynosi około 10-13 tyś. pojazdów na dobę z przewagą transportu ciężarowego
· ul. Lipowa – 400 m II etap (wydzielona droga rowerowa wzdłuż drogi krajowej nr 8 Warszawa-Wrocław inwestycja prowadzona w ramach przebudowy drogi oraz budowy kanalizacji deszczowej i sanitarnej);
· ul. Czapliniecka – 870 m (budowa ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 484 Łask-Kamieńsk w śladzie istniejącego chodnika o 6 metrowej szerokości) – zadanie zrealizowano na podstawie porozumienia z ZDW w Łodzi;ulica znajduje się przy dwóch kompleksach szkół ponadgimnazjalnych i średnich, szpitalu oraz jest trasą wylotową z miasta do terenów rekreacyjnych poza Bełchatowem oraz ogródków działkowych;
· ul. Wojska Polskiego – 270 m (ciąg pieszo-rowerowy z kostki betonowej niefazowanej wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 484) – realizacja zadania była możliwa dzięki powstającemu hipermarketowi;
· ul. Południowa – 550 m (budowa ciągu pieszo-rowerowego – kostka betonowa niefazowana, bez fizycznej segregacji ruchu);droga powiatowa o znaczeniu lokalnym;
· ul. Staszica – odcinek 2×120 m – przebudowa układu komunikacyjnego całej ulicy;budowa obustronnych/dwukierunkowych ciągów pieszo-rowerowych ze względu na duże natężenie ruchu pieszych i rowerzystów;bliskość kilku marketów oraz kompleksu sportowo-rekreacyjnego.
Przeznaczono na ten cel około 600 tyś. zł. Warto podkreślić, że znaczna część tej kwoty pochodziła ze środków stanowiących przychód środka specjalnego.
– Dodatkowo na podstawie porozumienia z Nadleśnictwem Bełchatów utworzono i otwarto kompleks leśnych tras rowerowych (2 pętle o dł. 4 i 12 km). Dojazd do nich odbywa się wzdłuż ulic posiadających już ciągi pieszo-rowerowe i wydzielone drogi rowerowe, tj. ul. Lipowej (droga krajowa nr 8) oraz ul. Czaplinieckiej (droga wojewódzka nr 484).
Źródło: http://www.belchatow.pl/strona-2501-rower_to_szansa.html