Rowerowe laboratorium w szwedzkim Växjö
Kolejne spotkanierowerzystów z krajów nadbałtyckich. Tym razem wielbicieli jednośladów gościłoszwedzkie Växjö.
Międzynarodowy projekt badawczy BikeLab („RoweroweLaboratorium”) gromadzi pasjonatów rowerów z trzech państw – Polski(Olsztyn), Litwy(Kłajpeda) i Szwecji (Växjö). Ci, między 10 a 13 maja, spotkali się wSkandynawii.
Głównym celem projektu jest poszukiwanie sposobówskutecznego propagowania jazdy na rowerze w oparciu o trzy partnerskie miasta,a następnie propagowanie najlepszych pomysłów w całym rejonie MorzaBałtyckiego. Wizyta w Växjö składała się z kilku warsztatowych sesji roboczychi prezentacji oraz bardzo istotnej części praktycznej polegającej nakilkugodzinnym przejeździe rowerami elektrycznymi przez miasto.
Podczas wycieczki można było spróbować jazdy różnymirodzajami rowerów, w tym bagażowymi oraz takimi, którymi można bezpiecznieprzewozić dzieci. Elektryczne wspomaganie umożliwiło pokonaniewielokilometrowej trasy bez większego wysiłku.
– Växjö zaprezentowałosię jako miasto o wysokiej kulturze rowerowej – mówi uczestniczkalaboratorium, Dorota dAystetten. – Ścieżkisą tam powszechne, centrum miasta zamknięte dla ruchu samochodowego, a dostępnedla rowerowego. Przed wieloma przejściami dla pieszych ustanowiono priorytetydla rowerów, czyli specjalnie wydzielone miejsca, na których rowerzyści mogąbezpiecznie czekać na zmianę świateł, a po ich zmianie ruszyć jako pierwsi.Można też było zauważyć różnego rodzaju szykany spowalniające ruch samochodowy.Wielkim udogodnieniem dla rowerzystów są powszechne parkingi rowerowe, niektórez nich zadaszone, zamykane i wyposażone w piętrowo zainstalowane stelażedo przechowywania dwukołowych pojazdów.
Odczucie bezpieczeństwa i spokoju przy poruszaniu siętamtejszymi ulicami – jedno z ważniejszych wrażeń, jakie wywieźli ze Szwecjiuczestnicy projektu. Na to odczucie składa się brak agresywnego ruchusamochodowego i wysoka kultura wszystkich uczestników dróg.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
– Dzięki dużej liczbiemieszkańców, którzy korzystają z rowerów, a nie samochodów, miasto cieszy sięczystym powietrzem i brakiem hałasu – informuje Dorota dAystetten. ? Świetne wrażenie robi też centrum miasta,pełne sklepów i kafejek. Zamknięte dla ruchu samochodowego jest przyjaznerowerzystom i spacerowiczom, którzy chętnie je odwiedzają.
Dzięki międzynarodowemu porozumieniu Olsztyna, Kłajpedy iVäxjö z Uniwersytetem Linneusza, organizacją Macken ze Szwecji i Du Ratai zLitwy projekt jest w pełni finansowany przez Instytut Szwedzki, który w całościpokrywa koszty uczestnictwa wszystkich delegacji. Następnym etapem będzieposzukiwanie źródeł finansowania priorytetów wskazanych w ramachprojektu. Po ich pozyskaniu możliwa będzie dalsza międzynarodowa współpraca,prowadząca do wdrożenia najnowszych rozwiązań przyjaznych rowerzystom.
„