Rowerowe Katowice o planie rozwoju transportu Katowic
Stowarzyszenie Rowerowe Katowiceodniosły się do Wieloletniego Planu Rozwoju Zintegrowanego SystemuTransportowego Miasta Katowice. Zdaniem stowarzyszenia raportnadmiernie koncentruje się na transporcie indywidualnymniedostatecznie zajmując się transportem zbiorowym, rowerowym iruchem pieszym.
Stowarzyszenie Rowerowe Katowice pisze:
Wieloletni plan rozwoju zintegrowanegosystemu transportowego miasta Katowice to długo oczekiwany dokument,który miał w założeniu określić główne kierunki rozwojutransportu w mieście. W ogłoszonej niedawno Strategii RozwojuKatowice 2030 transport i logistyka zostały zdefiniowane jakozagadnienia o kluczowym znaczeniu dla Katowic. Podkreślono ich wagęzarówno w wymiarze wewnętrznym miasta, jak i w szerszym kontekścieaglomeracyjnym. W Strategii Katowice 2030 zwrócono również uwagęna potrzebę większego zrównoważenia transportu, nadmierniezorientowanego obecnie na indywidualny ruch samochodowy.
Punktemwyjścia Wieloletniego planu rozwoju zintegrowanego systemutransportowego miasta Katowice są cztery podstawowe warianty rozwojukomunikacyjnego:
– wariant zero,zakładający utrzymanie istniejącej sieci transportowej,
– tzw. wariant referencyjny będący wariantem zero z uwzględnieniemtoczących się właśnie inwestycji
– wariant rozwojowy Iobejmujący m in budowę nowej linii tramwajowej do Kostuchny, remontistniejącej linii tramwajowej biegnącej do placu Alfreda,przedłużenie ul. Bocheńskiego, budowę kilku nowych przystankówkolejowych i zmianę tras linii autobusowych wraz z budową dla nichosobnych buspasów.
– wariant rozwojowy IIuzupełniający wariant rozwojowy I o budowę nowych dróg m inprzedłużenie ul. Grundmanna, DTŚ w stronę Mysłowic i tzw.wschodniej obwodnicy Chorzowa do autostrady A4 oraz budowę kilkupomniejszych dróg w okolicy centrum miasta.
Raport w naszej ocenie nadmierniekoncentruje się na transporcie indywidualnym. Pobieżniepotraktowano natomiast temat transportu zbiorowego, rowerowego orazruchu pieszych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Głównym problemem zidentyfikowanym wRaporcie jest transport indywidualny z miast ościennych. Brakujenatomiast informacji, czy i w jaki sposób budowa zaplanowanychsiedmiu centrów przesiadkowych będzie skuteczną alternatywą. Niewiemy również, co stałoby się, gdyby:
– centrum zamknąćdla samochodów,
– powiększyć strefę ograniczonej prędkości,
-zawężać drogi na rzecz chodników i dróg rowerowych
-zmniejszać liczbę miejsc parkingowych,
– stosować atrakcyjnąpolitykę cenową na transport zbiorowy,
– modyfikować w miarępotrzeb przebieg tras transportu zbiorowego,
– stworzyć wygodnąsieć wypożyczalni rowerowych,
– montować przy skrzyżowaniachstojaki dla rowerów,
– wprowadzać udogodnienia na drogach dlarowerzystów: detekcje na skrzyżowaniach, śluzy rowerowe,wydzielone pasy ruchu, kontraruch etc.
W Raporcie brakuje nampropozycji rozwiązań, które uwzględniają położenie miasta wcentrum aglomeracji. Nie można w naszej ocenie tworzyć planurozwoju transportu bez skoordynowania go z planami innych miastmetropolii i samorządu wojewódzkiego.
Autorzy raportuprzedstawiają obecna sytuacje transportową w mieście jako złą,jednak zaproponowane warianty rozwojowe zakładają w najlepszymrazie podtrzymanie tego status quo. Zabrakło śmiałych alternatyw.Zaprezentowany plan pozbawiony jest wizji zmian, przesunięciapriorytetów rozwojowych.
Stowarzyszenie RoweroweKatowice ocenia raport jako niekonstruktywny, utrwalający wizerunekKatowic jako miasta dla samochodów, a nie miasta dla ludzi.
„