Rowerowe inwestycje w ramach mobilności miejskiej w Płocku

infobike
20.09.2017 17:28

Płock (Mazowieckie) otrzymał 66,5 mln zł unijnegowsparcia na projekt systemu zrównoważonego mobilności miejskiej, wtym budowę infrastruktury rowerowej, zakup niskoemisyjnych autobusówi budowę wiat przystankowych, w części z elektronicznym systememinformacyjnym. Koszt projektu to 92,5 mln zł.

Inwestycje w ramach przedsięwzięcia, takżeprzebudowa jednej z głównych ulic oraz budowa ścieżki rowerowejw centrum miasta, zostaną zrealizowane do końca września 2018 r. –zapowiedział w środę prezydent Płocka Andrzej Nowakowski.

Projekt rozwoju systemu zrównoważonegomobilności miejskiej, na który zarząd województwa mazowieckiegoprzyznał 66,5 mln zł dofinansowania, składa się z pięciuelementów. Część z nich już w fazie ogłoszonych przetargów, aczęść w trakcie przygotowania specyfikacji do postępowań, którezostaną ogłoszone w najbliższym czasie” – powiedziałprezydent Płocka.

Nie ukrywam, iż największym wyzwaniem będziezrealizowanie tego projektu w terminie do 30 września 2018 r., cojest wymogiem unijnym” – dodał Nowakowski.

W ramach projektu znalazły się tam m.in. zakup 25autobusów dla komunikacji miejskiej o napędzie hybrydowym, montaż40 wiat przystankowych, w tym 10 wyposażonych w elektroniczny systeminformacji pasażerskiej, a także budowa parkingu na peryferiachPłocka, w pobliżu cmentarza komunalnego, przy drodze krajowej nr 60w kierunku Ciechanowa, gdzie powstaną 223 miejsca dla samochodóworaz 100 miejsc dla rowerów.

Projekt obejmuje również rozbudowę ul. Łukasiewicza,jednej z głównych arterii wraz ze ścieżką rowerową ibudową ronda oraz budowę ścieżki rowerowej przy ul.Tysiąclecia i Mickiewicza – obie inwestycje dotyczą centrummiasta.

Projekt rozwoju systemu zrównoważonego mobilnościmiejskiej w Płocku jest częścią Regionalnych InwestycjiTerytorialnych (RIT), czyli instrumentu wsparcia finansowego, któryzostał stworzony przez samorząd Mazowsza dla pięciu tamtejszychsubregionów w ramach unijnej perspektywy 2014-20 i uzyskałakceptację Komisji Europejskiej. Jego głównym celem jestrównomierny rozwój całego województwa poprzez zintegrowaneinwestycje o znaczeniu subregionalnym, czyli ponadlokalnym.

Pod koniec 2014 r. porozumienie w sprawie RIT – wtedyprojekt określany był, jako Regionalny Instrument Terytorialny,podpisały władze Płocka oraz 11 okolicznych samorządów, w tympowiatów: płockiego, gostynińskiego i sierpeckiego, a także gmin:Słupno, Radzanowo, Stara Biała, Nowy Duninów i Łąck oraz miasta:Gąbina, Sierpc i Wyszogród.

Do RIT wpisano wówczas kilkanaście inwestycji, jaknp. dokończenie budowy obwodnicy Płocka, rewitalizacja tamtejszegonabrzeża wiślanego czy rewitalizacja najstarszej części Gąbina.Plan zakłada także rozwój systemu zrównoważonej mobilnościmiejskiej, w tym budowę ścieżek rowerowych oraz modernizacjęenergetyczną budynków użyteczności publicznej.

autor: Michał Budkiewicz (PAP)

edytor: Bożena Dymkowska

mb/ dym/