Rowerowe Gliwice opiniują projekt

infobike
28.09.2012 13:06

Rowerowe Gliwice opiniują projekt

 

Stowarzyszenie Rowerowe Gliwice otrzymało do zaopiniowania projekt przedłużenia ul. Andromedy w Gliwicach

 

Na stronie stowarzyszenia czytamy:

 

Otrzymaliśmy do zaopiniowania projekt przedłużenia ulicy Andromedy. Dzięki przedłużeniu połączone zostaną ulice Toszecka i Perseusza.

 

Generalnie projekt nie wzbudził większych kontrowersji i co ciekawe od razu została przewidziana nawierzchnia asfaltowa. Poniżej prezentujemy szczegóły projektu oraz nasze uwagi.

 

 

Skrzyżowanie z ulicą Toszecką

 Zakończenie ciągu pieszo-rowerowego tak jak na rys. 1 stworzy problem dla wszystkich rowerzystów jak bezpiecznie włączyć się do ruchu kontynuując podróż. Dlatego sugerujemy, aby ciąg pieszo-rowerowy rozwiązany był w sposób przedstawiony na rys. 2. Rozwijając drogę rowerową aż do pobliskich ulic: Andromedy oraz Toszeckiej. Jednocześnie będzie to sposób na bezpieczny przejazd przez ruchliwą ulicę Toszecką. W ten sam sposób rozwiązywane są zakończenia dróg rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych w wielu miastach Polski i Europy. Dodatkowo rozłączenie drogi rowerowej asfaltowej i chodnika o innej nawierzchni niż asfalt pozwoli zachować istniejące w tym miejscu drzewa. Dodatkowo kolorem czerwonym przy przejściach dla pieszych sugerujemy rozmieszczenie płyt chodnikowych z wypukłymi elementami, które pomagają osobom niewidomym. W postaci jasnoniebieskiej linii ciągłej zaznaczono krawężniki, które powinny być zredukowane do poziomu nawierzchni tak by sygnalizowały zmiany ciągów, lecz nie były przeszkodami. Zwłaszcza dotyczy to przejazdów rowerowych, gdzie wystające krawężniki wyraźnie obniżają komfort i bezpieczeństwo jazdy.

 

Rys.1. Projekt oryginalny

 

 

Rys. 2. Proponowane zmiany

 

Zakręt

Ciąg pieszo-rowerowy to takim samym ciąg transportowy jak jezdnia dla samochodów. Sugerujemy, by usunąć zakręty zawierające kanty i łagodzić je jak na rys. 4. Tworzenie kantów na ciągu pieszo-rowerowym ograniczy jego skrajnie (bowiem każdy rowerzysta będzie zachowywał bezpieczną odległość). Lekkie wyprostowanie zakrętu sprawi, że tory jazdy będą niezakłócone oraz wzrośnie estetyka takiego rozwiązania.

 

Rys. 3. Oryginalny projekt

 

 

Rys. 4. Proponowane zmiany

 

 

 

Wjazd na posesję

Porównując możliwe natężenie ruchu na ciągu pieszo-rowerowym oraz ilość pojazdów wjeżdżających na posesję (który to wjazd obecnie będzie wjazdem ślepym) łatwo zauważyć, że tego typu sytuacja winna nieść uprzywilejowanie dla rowerzystów i pieszych. Zatem sugerujemy, aby nawierzchnia oraz niweleta drogi ciągu pieszo-rowerowego była ciągła, a droga wjazdowa nie. Niebieską linią na rys. 6 sugerujemy krawężnik niewystający ponad wys. nawierzchni, który ma być czytelną informacją o przebiegach obu dróg. Odstęp między jezdnią, a ciągiem pieszo-rowerowym wystarczy by zróżnicować wysokość między nimi.

 

 

 

Rys. 6. Proponowane zmiany

 

 

Skrzyżowanie na ulicy Andromedy

Na ciągu pieszo-rowerowym nie powinno być zakrętów pod kątem bowiem zmniejsza to użyteczną skrajnię takiej drogi. Dodatkowo przy przejeździe rowerowym sugerujemy odgięcie nieco ciągu pieszo-rowerowego. co podniesie bezpieczeństwo. Sugerujemy także rozróżnić kontynuację ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż Alejki Ks. Sylwestra Wieczorka w kierunku zachodnim. Na granicy radzimy umieścić niewystające ponad powierzchnię ciągu krawężnik, a część między ciągiem a pobliskim przejściem dla pieszych wyłożyć inną nawierzchnią niż sam ciąg pieszo-rowerowy (np. kostka brukowa jak w projekcie lub płyty chodnikowe). Zwiększeniem bezpieczeństwa będzie także ustawienie barierek jak na rys. 8. Zniechęci to przynajmniej część pieszych do przechodzenia na wprost przez skrzyżowanie (podobnie do pierwotnego przebiegu Alejki).

 

 

 

Rys. 7. Oryginalny projekt

 

 

Rys. 8. Proponowane zmiany

 

 

Skrzyżowanie ulic Andromedy i Pionierów

Lokalizacja skrzyżowania ulic Andromedy i Pionierów pozwala wyprostować ciąg pieszo-rowerowy na tyle by przy ulicy Pionierów rowerzyści mieć choć trochę lepszą widoczność niż na projekcie. Obszar projektu nie pozwala wykonać wjazdu na przejazd dla rowerów pod kątem prostym, ale każde dodatkowe decymetry poprawią widoczność w tym miejscu. Co więcej, wygospodarowany zostanie mały skrawek przy chodniku. Dzięki rozróżnieniu go inną nawierzchnią niż ciąg pieszo-rowerowy jest to kolejny element podświadomego wywierania wpływu na pieszych i rowerzystów sugerujący, która część przejścia / przejazdu jest dla nich przeznaczona. W wielu miastach Polski tego typu 'ukryta’ separacja ruchu poprzez rozróżnianie nawierzchni, umieszczanie krawężników nie wystających ponad poziom drogi sprawiają, że bez zastanowienia większość użytkowników ruchu poprawie porusza się właściwą stroną drogi.

 

 

Rys. 9. Oryginalny projekt

 

 

Rys. 10. Proponowane zmiany

 

Źródło: http://www.rowerowegliwice.pl/2012/09/opiniowanie-projektu-przeduzenia-ulicy.html