Rowerowe BHP – czyli alfabet eksperta
Początek wiosny to idealny czas, byprzesiąść się z auta na rower. Najnowsze statystyki pokazują, żecoraz więcej Polaków stawia na zrównoważony transport, a ponad78% rowerzystów korzysta z tego środka komunikacji codziennie lubkilka razy w tygodniu1.Zanim na dobre wpadniemy w rowerowe szaleństwo, upewnijmy się, czynasz sprzęt jest w pełni sprawny, aby zapewnić sobiebezpieczeństwo i całkowicie cieszyć się wiosenną aurą. Niewiesz od czego zacząć? Oto kilka wskazówek.
A jak AKTUALNOŚCI
Przepisy wyraźnie regulują, copowinno się znaleźć w rowerowym wyposażeniu. Nasz jednośladpowinien mieć co najmniej jedno czerwone tylne światło ciągłelub migające oraz czerwone światło odblaskowe. Z przodu rowerumuszą się znaleźć: dzwonek, co najmniej jedno białe lub żółteprzednie światło ciągłe bądź migające oraz co najmniej jedendziałający hamulec. Brak któregokolwiek z wymienionych elementówskutkuje mandatem w wysokości nawet do 100zł. Co ciekawe, wHolandii, która jest uznawana za rowerowy raj, mandat może wynieśćaż 140€ (to prawie 600zł). ? Jeśli więc nie jesteśmy pewni,czy nasz rower spełnia wymagania stawiane przez przepisy, wartosprawdzić aktualne wytyczne, by upewnić się, że nasza jazdabędzie w pełni bezpieczna ? radzą eksperci BHP firmy SkanskaS.A. Warto zadbać także o dodatkową ochronę. Kask rowerowy niejest obowiązkowy, ale skutecznie chroni głowę podczas wypadku imoże nawet uratować życie.
B jak BEZPIECZEŃSTWO
Według statystyk zgromadzonych przezpolicję, w 2016r. rowerzyści stanowili trzecią co do wielkościnajbardziej liczną grupę sprawców wypadków drogowych2.Bezpieczna jazda leży także w gestii prowadzącego rower. Danepolicji z zeszłego roku wyraźnie wskazują, że rowerzyściprzyczynili się do powstania ponad 1770 wypadków, w którychzginęło ponad 130 osób.
Wiosenna pogoda oznacza corazczęstsze spotkania z przyjaciółmi, wspólne wyjścia do kina, naspacery, do pubu i na rower. Ale czy dokładnie w takiej kolejności?Przepisy prawne regulują zachowanie się uczestników ruchudrogowego na drodze. Jeśli cyklista w wydychanym powietrzu będziemiał 0,5 promila i będzie się znajdował w stanie nietrzeźwym, topopełnia on wykroczenie. Za to może zostać ukarany mandatem wwysokości nawet kilkuset złotych3.Jeśli policjant zdecyduje się wnieść sprawę do sądu, rowerzystamoże zapłacić kilkukrotnie więcej. Sąd w takim przypadku możerównież nałożyć dodatkową karę w postaci zakazu prowadzeniaroweru od pół roku do 6 lat.
C jak CIEKAWOSTKI
Jeśli już mamysprawny pojazd oraz wiedzę, kiedy nie należy wsiadać na rower,musimy znaleźć odpowiednie miejsce do jazdy. Choć daleko nam dotakich rowerowych mocarstw jak Holandia czy Szwecja, możemypochwalić się jednak pewnymi sukcesami. Samorządy coraz chętniejinwestują w budowę ścieżek rowerowych ? w samej Warszawie jestich ponad 460 km. Udostępnienie specjalnych dróg dla rowerzystówoznacza nie tylko odkorkowanie się ulic, ale również zmniejszenieemisji szkodliwych toksyn. Bogata infrastruktura rowerowa to domenanie tylko stolicy. Wschodni Szlak Rowerowy Green Velo to unikalnatrasa przebiegająca przez pięć województw i pięć parkównarodowych. Pełną parą ruszyła także realizacja spektakularnejinwestycji w ramach projektu Velo Małopolska, który docelowoobejmie ponad 600 km turystycznych szlaków rowerowych, m.in.84-kilometrowy odcinek Brzeszcze ? Skawina.
Coraz więcej osiedli mieszkaniowych,które powstają obecnie w kraju posiada udogodnienia przystosowanedo potrzeb i wymagań właścicieli jednośladów. ? To ważne, abymiejsce, w którym żyjemy, spełniało najpełniej naszeoczekiwania. Dlatego staramy się wyjść naprzeciw potrzebom naszychprzyszłych mieszkańców i już teraz myślimy nad wyjątkowymirozwiązaniami ? mówi Michał Witkowski, dyrektor sprzedażySkanska Residential Development Poland. ? W naszych projektachpojawiają się specjalne, ogólnodostępne stacje naprawy i myciarowerów, zasilane wodą deszczową. W okolicy realizowanychinwestycji budujemy również ścieżki rowerowe ? dla przykładuprzy jednym z naszych mokotowskich osiedli mieszkańcy zyskają ponad1000 metrów tras rowerowych. W czasach, gdy Polacy coraz aktywniej iświadomiej podchodzą do zdrowego stylu życia, chcemy ułatwić imsamorealizację i dążenie do wyznaczonych celów ? dodaje.
D, czyli DLACZEGO na rower?
Nawet krótka przejażdżka roweremna długo ładuje nasze akumulatory. Pozwala również spędzić czasz najbliższymi. Rower jest synonimem porządnego zastrzyku endorfinoraz pomaga w kształtowaniu i utrzymaniu prawidłowej sylwetki. Alenie tylko ? coraz częściej traktujemy rower jako alternatywę nietylko dla samochodu, ale też transportu publicznego. Jak pokazująbadania, blisko połowa rowerzystów wykorzystuje ten środektransportu w ramach codziennego dojazdu do pracy4.Jednym z przykładów innowacyjnego podejścia do potrzeb miłośnikówdwóch kółek są rozwiązania stosowane w nowoczesnych obiektachbiurowych, w których każdy cyklista znajdzie parking rowerowy – wtym także w podziemnym garażach, a także prysznice i szatnie dladojeżdżających jednośladem do pracy.
Na rozwójnowej infrastruktury rowerowej stawia coraz więcej województw ?kolejne odcinki ścieżek dla cyklistów wyrastają jak grzyby podeszczu. Ostatnio modne stają się kolorowe nawierzchnie, które naindywidualne potrzeby zamawiającego produkuje m.in. Skanska. Zielonaczy czerwona droga dla jednośladu jest bardziej zauważalna przezpozostałych użytkowników ruchu, w tym pieszych. Niezależnie czytraktujemy rower jako główny środek transportu czy fit-zabawę ?warto postawić na bezpieczeństwo, nie tylko w kwestii odpowiedniowyposażonego sprzętu, ale także odpowiedzialnej jazdy.
1 Raport Fundacji Allegro All For Planet, Rowerowa Polska, październik 2016
2 Wypadki drogowe w Polsce w 2016r., Komenda Główna Policji Biuro Ruchu Drogowego, Warszawa 2017.
3 prawo.gazetaprawna.pl
4 Raport Fundacji Allegro All For Planet, Rowerowa Polska, październik 2016
„