Rowerowa mufka parkingowa
P {}A:link {}
Rowerowa mufka parkingowa
O bezpiecznym i mało inwazyjnym sposobie parkowania rowerów pisze Bogdan Rossa na stronie internetowej Zielonego Mazowsza
Zrób to sam
Mailowe zapytanie o dobry sposób na zabezpieczenie rowerów w wózkarni sprowokowało szerszą dyskusję na temat mało inwazyjnych patentów do zaparkowania roweru. Chodzi o sytuacje, w których ze względu np. na wielofunkcyjność pomieszczenia albo względy formalne (np. granica działki po obrysie budynku) nie ma możliwości montażu standardowego stojaka typu 'U’, a przydałby się jakiś punkt zaczepienia, by nie narażać roweru na ryzyko nagłego oddalenia się pod pachą nowego właściciela. Na wszelki wypadek uprzedzam, że nie należy niżej wymienionych patentów osadzać w styropianie, którym obłożone są niektóre budynki.
Ucho
Do przypięcia na chwilę (np. we własnym ogródku lub przed spożywczym) wystarczy proste ucho…
…oraz osadzona w ścianie tuleja rozporowa metalowa z gwintem.
Jest to rozwiązanie proste w montażu, ale ucho łatwo odkręcić (zwłaszcza jeśli nie ma przy nim roweru). Z drugiej strony, jak odkręcasz sam, to możesz mieć kilka osadzonych tulei w mieście i jeździć z własnym uchem;-).
Do ucha możemy przypiąć zarówno ramę jak i koło.
Mufka
Rozwiązaniem niemal równie prostym i tanim, a trudniejszym do odkręcenia, jest krótki, kilkucentymetrowy odcinek rurki ze stali nierdzewnej. Nazwałem ją mufką, bo przypomina złączkę hydrauliczną. Rurkę należy przymocować do ściany murowanej za pomocą dwóch kołków rozporowych i wkrętów. Po zamocowaniu rurki postaraj się uszkodzić wgłębienia krzyżowe na łebkach wkrętów.Taki prosty manewr uniemożliwi 'dowcipnisiom’ ciche usunięcie rurki gdy jest samotna i oczekuje na powrót roweru. Teraz śrubokręt jest nieprzydatny, a dwa wkręty uniemożliwiają odkręcenie poprzez obrót rurki. Do ewentualnego usunięcia mufki trzeba użyć: wiertarki, szlifierki, młota lub dużego łomu.
Wykonałem taką rurkę-mufkę z materiałów 'miejscowych’ przy pomocy ręcznych narzędzi (niedokładne wykonanie), przymocowałem i zrobiłem prezentowane niżej fotki. Jak ktoś nie ma rurki, to może kupić mufkę hydrauliczną. Osoby, które nie mają zaufania do kołków rozporowych, mogą dospawać pręt do mufki i zabetonować go w ścianie. Dla zabezpieczenia ściany przed rysowaniem rowerem można przykręcić do niej mały drewniany ekran.
Rurka wys. 45 mm, średnica 42 mm. Otwory należy dopasować do średnicy wkrętu tak aby przechodził tylko z jednej strony.
Zaznaczanie miejsca pod otwory.
Wykonanie otworów o średnicy 6 mm.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wbicie kołków rozporowych, muszą wchodzić ciasno.
Włożenie wkrętów w mufkę, wkręcenie lub wbicie.
Łby wkrętów można trochę zdemolować, aby jakiś dowcipniś nie pożyczył sobie mufki.
Na mufkę naklejamy info dla zdziwionych.
Mocowanie gotowe. Przykładowy sposób przypięcia U-lockiem ramy i tylnego koła.
Miejsce mocowania mufki (wysokość od podłoża) należy dobrać w zależności od swoich upodobań i taboru.
Aby nie porysować ściany, podkładamy, przyklejamy lub przykręcamy ekranik.
Źródło: http://www.zm.org.pl/?a=diy_mufka-133