Rowerem przez tunel pod torami. W Rybniku
Połączenie rowerowe centrum Rybnika z częścią południowych dzielnic tego miasta, zakładające przejazd przez ok. 400-metrowy tunel pod kolejową stacją towarową, przygotowuje miejscowy samorząd.
Urząd miasta rozstrzygnął już przetarg na wykonawcę projektu przebudowy pod tym kątem istniejącego przepustu, którym pod torami przepływa rzeka Nacyna. Opracowanie projektu ma być etapem przygotowań związanych z zakładaną budową kolejnych odcinków bulwarów nad Nacyną.
Jesienią ub. roku miasto oddało do dyspozycji rowerzystów i spacerowiczów oświetloną 2,5-kilometrową trasę wzdłuż przecinającej miasto Nacyny – od mostu na ul. Raciborskiej w ścisłym centrum do ulicy Rudzkiej w dzielnicy Orzepowice. Bulwar powstał dzięki zbudowaniu liczącego ok. 1,4 km nowego asfaltowego odcinka między ul. Wierzbową i Rudzką oraz nowego przejazdu rowerowego pod mostem w ciągu ul. Kotucza.
Niektóre zastosowane tam rozwiązania Rybnik chce przenieść do planowanego tunelu pod torami stacji Rybnik Towarowy. Będzie to np. system zabezpieczający rowerzystów przed wjazdem do przepustu w czasie, gdy poziom lustra wody przekracza stan alarmowy.
Zdaniem prezydenta
-„Tunel rowerowy wzdłuż Nacyny będzie ciekawą alternatywą komunikacyjną dla osób mieszkających w południowych dzielnicach miasta, takich jak: Chwałowice, Radziejów, Popielów, Niedobczyce czy Zamysłów” – ocenił cytowany przez biuro prasowe magistratu prezydent Rybnika Piotr Kuczera.
-„Przeprawa ta będzie dawała możliwość szybkiego i bezpiecznego połączenia tych dzielnic z centrum miasta. Co ważne, obiekt ten, będący niejako przedłużeniem bulwarów nad Nacyną, ze względu na swój nieszablonowy charakter z pewnością stanie się dodatkową atrakcją turystyczną” – uznał Kuczera.
Szczegóły projektu
Zamawiany projekt budowlano–wykonawczy budowy ścieżki rowerowej w przepuście uwzględniać będzie z jednej strony połączenie z ul. Okulickiego. Z drugiej strony przeprowadzi drogę rowerową pod budowaną obecnie drogą regionalną Racibórz – Pszczyna i dalej do ścieżki rowerowej wzdłuż drogi Śródmiejskiej.
Częścią projektu będzie alternatywna droga, którą będzie można wykorzystać w czasie zamknięcia przejazdu przez przepust – np. w czasie zbyt wysokiego poziomu rzeki. Zaprojektowane zostaną też oświetlenie trasy w przepuście i na odcinkach dojazdowych, system monitoringu oraz wentylacja.
Projekt budowlany drogi rowerowej w tunelu Nacyny oraz łączników drogowych, wzdłuż ul. Śląskiej i powstającego odcinka drogi Śródmiejskiej, wykona firma DMK Inżynieria za 268 tys. zł. Po realizacji będzie to już kolejne połączenie, którym miasto pokonuje przecinające miasto liczne linie kolejowe.
Na początku września br. rybnicki samorząd poinformował o rozpoczęciu prac przy budowie kilkunastometrowego pieszo-rowerowego tunelu w wysokim nasypie kolejowym przy przystanku Paruszowiec Piaski. Tunel, który skomunikuje oddzielone przez linię kolejową dwie dzielnice, ma być gotowy w marcu 2019 r.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Nowe możliwości
Tunel w Paruszowcu otworzy dojście lub dojazd rowerem do kolei, ale też do nowych przestrzeni rekreacyjno-spacerowych w pobliżu. W ramach budżetu obywatelskiego na terenie byłego basenu przy ul. Mikołowskiej powstała tężnia, która będzie atrakcją planowanego wokół niej niewielkiego parku. W pobliżu, przy ul. Groborza, w ubiegłym roku zbudowano tor rolkarski.
Nowe tunele są efektem analiz dotyczących dróg dotarcia do przystanków kolejowych czy komunikacji publicznej. Miasto założyło bowiem udrażnianie lub tworzenie nowych połączeń pieszo-rowerowych, aby korzystanie z alternatywnych form transportu było dla mieszkańców możliwie najwygodniejsze.
140-tysięczny Rybnik stara się realizować obowiązujące w nim plany rozwoju zrównoważonej mobilności. Chce m.in. w różny sposób przekonywać jak najwięcej osób do korzystania z transportu zbiorowego, ale też do chodzenia pieszo czy korzystania z rowerów – zamiast samochodów.
W czerwcu br. władze Rybnika i Wodzisławia Śląskiego uruchomiły między miastami dodatkowe połączenia kolejowe – po raz pierwszy w woj. śląskim dofinansowywane przez lokalne samorządy. W dni robocze kursuje między nimi 27 par pociągów na dobę, m.in. ograniczając korki na łączącej miasta drodze krajowej nr 78.
Aby zachęcać mieszkańców do transportu publicznego wewnątrz miasta, Rybnik wiosną ub. roku obniżył ceny biletów komunikacji miejskiej, jednocześnie podwyższając opłaty za parkowanie.
Przygotowane przedsięwzięcia związane ze zrównoważoną mobilnością wpisują się pośrednio w rybnickie plany poprawy jakości powietrza. Według danych Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) z 2016 r., Rybnik jest czwartym najbardziej zanieczyszczonym miastem UE pod względem unoszących się w powietrzu pyłów PM2,5.(PAP)
„