Rowerem przez Łódź i okolice

infobike
23.05.2016 12:01

Miłośnicyjednośladów zyskują kolejne drogi rowerowe. Te pojawiają sięw całej Polsce jak grzyby po deszczu ? również w regioniełódzkim. Nowa infrastruktura rowerowa zaczyna spełniaćoczekiwania zarówno ?niedzielnych? rowerzystów, jak iprawdziwych wyczynowców, amatorów weekendowych wypadów, osóbpodróżujących do pracy czy rodzin z dziećmi ceniących komfort ibezpieczeństwo jazdy. Każdy znajdzie coś dla siebie – malowniczekrajobrazy, miejskie ścieżki czy pełne spokoju leśne lub parkowezacisza. Poza tym, rower to eko-sprawa, fit-zabawa, cool i trendy.

Rowerowa Łódź

Wychodząc naprzeciwoczekiwaniom rowerzystów, a także mając na uwadze potencjałkulturowy i przyrodniczy danego regionu oraz bezpieczeństwocyklistów, powstają kolejne ścieżki w miastach i szlaki rowerowe.Rozwój turystyki rowerowej to obecnie jedno z wyzwań samorządówwojewódzkich w ramach polityki miejskiej. Jednoślad to równieżźródło rozwoju gospodarczego, szczególnie w sektorze turystyki.

W woj. łódzkim wostatnim czasie Skanska wybudowała kilkanaście kilometrów ścieżekrowerowych. Między innymi blisko 7 km w Czyżowie – wzdłuż dróggminnych oraz łącznie blisko 8 km w Łodzi – wzdłuż ul.Konstantynowskiej, Zielonej, Rojnej, Inflanckiej, Zagajnikowej orazSpornej. Aby umilić rowerzystom korzystanie z nowych ścieżekspółka zadbała też o zieleń ? wzdłuż wybranych trasposadziła łącznie 141 drzew oraz 5323 krzewy.

Trasy rowerowe tojednak nie wszystko. Wraz z ich budową remontowane są wysłużonechodniki lub powstają nowe. Odseparowanie ruchu pieszego od kołowegozwiększa bezpieczeństwo użytkowników ciągów komunikacyjnych.

Bezpiecznenawierzchnie

-Drogi rowerowe w Łodzi wykonaliśmy z mieszankimineralno-bitumicznej asfaltowej, która zapewnia równąnawierzchnię oraz zwiększa komfort i bezpieczeństwo rowerzystów ?wyjaśnia Paweł Nowicki, Kierownik Budowy, Skanska. – Dodatkowo wrejonie niektórych skrzyżowań zastosowaliśmy kolorową -kontrastującą z jezdnią – nawierzchnię, co również bardzokorzystnie wpływa na poprawę bezpieczeństwa ruchu. Ponadtowyraźnie oznaczyliśmy przebieg tras rowerowych przez skrzyżowania,co wzmaga uwagę kierowców oraz uspokaja ruch samochodowy, a tymsamym podnosi komfort użytkowników ścieżki ? zaznacza ?zaznacza Kierownik Budowy.

Trasa rowerowa wCzyżowie została natomiast wykonana z kostki betonowej w kolorzeczerwonym. Dzięki temu jest bardziej zauważalna przez pozostałychużytkowników ruchu, w tym pieszych.

Jakośćprac
Mieszanka użyta do realizacjiłódzkich ścieżek wykonana została w wytwórni mas bitumicznychSkanska w Anielinie.

Dysponujemywłasnymi nowoczesnymi wytwórniami mas bitumicznych, zlokalizowanymiw różnych regionach Polski, co pozwala nam na bieżąco kontrolowaćjakość mieszanek używanych na budowach? komentuje Marcin Piotrowiak, Kierownik Wytwórni w Anielinie,Skanska. – Nasze wytwórnie sąekologiczne – działają w oparciu o niezbędne pozwolenia na emisjegazów i pyłów do powietrza oraz wytwarzanie odpadów, przewidzianew przepisach dotyczących ochrony środowiska. W 2015 r. w całejPolsce wyprodukowaliśmy prawie 1 900 000 ton mieszankimineralno-asfaltowej. Taką ilością asfaltu można byłoby połączyćw linii prostej np. Gdańsk z Zakopanem ?komentuje.

Wehikułzmian
Rowery z roku na rok zyskującoraz większe grono zwolenników, którzy częściej decydują sięna dłuższe rowerowe wyprawy. Poza tym rower staje się symbolemzmian w mentalności społeczeństwa. Przybywa rowerzystów wmiastach. Poza np. kurierami czy dostawcami pizzy coraz częściejswoje auta zastępują pracownicy biurowi. W zakorkowanychśródmieściach rower staje się idealną alternatywą dotarcia dopracy czy domu, pozwalając zaoszczędzić czas, pieniądze i nerwy,bo? jest szybki, modny, ekologiczny, ekonomiczny i zdrowy -poprawia aktywność fizyczną, pozwalając utrzymać dobrą formę,a przy tym spalić zbędne kalorie.

Moda nazdrowie
Dzięki ścieżkom rowerowymcoraz więcej osób uprawia sport oraz zmienia przyzwyczajeniakomunikacyjne dbając tym samym o swoje zdrowie. Trasy roweroweużytkują całe pokolenia, dla starszych to często powrót doaktywności po latach, a dla młodszych ? pierwsza nauka zdrowychnawyków. Z infrastruktury tej korzystają profesjonalni sportowcy,ale także miłośnicy zdrowego stylu życia, którzy np. na co dzieńdojeżdżają rowerem do pracy czy szkoły. – Dla nas jako wykonawcyto ogromna satysfakcja budować nie tylko ścieżki rowerowe, aleprzede wszystkim współtworzyć modę na zdrowie ? mówi RobertAndrzejak, Dyrektor łódzkiego oddziału, Skanska.

Na inwestycjachrowerowych zyskują też miasta czy regiony gdyż trasy zwiększająich atrakcyjność turystyczną. Szansę na większy rozwójotrzymuje również lokalna społeczność, zatrudniona w turystyce,rekreacji i usługach oraz hotelarstwie.

Ścieżki rowerowewzdłuż ul. Konstantynowskiej, Zielonej, Rojnej, Inflanckiej,Zagajnikowej oraz Spornej zostały wybudowane na zlecenie ZarząduDróg i Transportu w Łodzi natomiast w Czyżowie na zlecenie GminyKleszczów.

Noś odblaski ?świeć przykładem
W dobienarastającej liczby rowerzystów, których coraz częściejspotykamy na drogach, priorytetem staje się bezpieczna jazda. -Apelujemy zatem o właściwe oznakowanie siebie i jednośladu. Teinformacje przekazujemy również dzieciom podczas realizowanej przeznas ogólnopolskiej akcji ?Bezpieczni w pobliżu budowy?, którąod 8 lat realizujemy w szkołach podstawowych w całej Polsce ?zaznacza Anna Strożek, Specjalista ds. Komunikacji Zewnętrznej,Skanska. ? Podczas spotkań w szkołach najmłodsi poznają, m.in.zasady bezpiecznego poruszania się po drodze. Promujemy teżnoszenie elementów odblaskowych, dzięki którym kierowca możezauważyć pieszego lub rowerzystę z odległości 150, a nie 20metrów, gdy jest już zdecydowanie za późno na jakąkolwiekreakcję. Mamy nadzieję, że nasza akcja zwiększy ilośćwidocznych osób poruszających się po zmierzchu.

Od 2008 roku Skanskaedukuje i wyposaża uczniów szkół podstawowych w elementyodblaskowe. Przez 8 lat, w kilkuset spotkaniach w ramach akcji wzięłoudział ponad 111 tys. dzieci.

Grupa Skanska

Jesteśmy częściąGrupy Skanska, której historia sięga 1887 roku. Grupa zatrudniaobecnie 43 tys. osób w Europie i na kontynencie amerykańskim inależy do największych firm budowlano-deweloperskich na świecie.Wspólnie z klientami i partnerami Skanska planuje i buduje zgodnie zzasadami zrównoważonego rozwoju, a jej najważniejszym celem jestpoprawa jakości życia społeczności. Skanska uczestniczy wnajciekawszych przedsięwzięciach naszych czasów i pracuje przy 10tys. projektów. Przychody Grupy za rok 2015 wyniosły 16,5 mld EUR,a zysk operacyjny 691 mln EUR. Główna siedziba firmy mieści się wSztokholmie w Szwecji. Od 1965 r. Skanska jest notowana nasztokholmskiej