Rowerem po wale przeciwpowodziowym Wisły
Ponad 5 km drogi rowerowej powstanie na wale przeciwpowodziowym Wisły. Inwestycja będzie częścią trasy rowerowe EuroVelo 9 (Bałtyk – Adriatyk) i Wiślanej Trasy Rowerowej. Chodzi o odcinek Drzewica – Mikoszewo.
Droga rowerowa na koroniewału przeciwpowodziowego Wisły na odcinku Drewnica – Mikoszewo będzie elementemprojektu Rowerem bez granic – rozwój turystyki w obszarze transgranicznymw oparciu o turystykę aktywną w tym turystykę rowerową, przygotowanego wkonkursie w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Polska-Rosja 2014-2020.
Podczas poniedziałkowej sesjiradni Sejmiku województwa pomorskiego podjęli uchwałę w sprawie udzieleniapomocy finansowej gminie Stegna z przeznaczeniem na przygotowanie projektubudowlanego na budowę drogi rowerowej na koronie wału przeciwpowodziowegorzeki Wisły na odcinku Drewnica – Mikoszewo. Gmina otrzyma dotację celową wwysokości 50 tys. zł brutto. Za udzieleniem pomocy zagłosowali wszyscy pomorscyradni.
Marszałek województwa, MieczysławStruk koszt przygotowania dokumentacji szacuje na ok. 100-120 tys. zł.Przypuszcza, że bez pomocy finansowej samorządu województwa „ścieżkaprawdopodobnie by nie powstała”. Przyznał, że samorządowi województwa bardzozależy na powstaniu odcinka drogi rowerowej wzdłuż wału przeciwpowodziowegoWisły. W ocenie marszałka wał przeciwpowodziowy Wisły, niezwykle atrakcyjny podwzględem ekspozycji, będzie znakomitym dopełnieniem żuławskiego odcinkamiędzynarodowej trasy rowerowej EuroVelo. Struk zaznaczył, że także inneregiony nadwiślańskie budują ścieżki na wałach, m.in. duże projekty realizowanesą w woj. mazowieckim i małopolskim.
Wójt gminy Stegny, Ewa Dąbskapowiedziała dziennikarzom, że budowa drogi rowerowej na odcinku odprzeprawy promowej w Mikoszewie w kierunku Drewnicy jest pierwszym etapemprzedsięwzięcia. Oprócz drogi mają też tam powstać m.in. parkingi i punktwidokowy. Wyjaśniła, że gmina wraz z urzędem marszałkowskim w tym półroczu maprzygotować dokumentację. Realizacja ma potrwać ok. dwóch lat. Budowa ma sięrozpocząć jeszcze w tym roku. Szacunkowy koszt to ok. 3 mln zł, w tym do 90proc. może stanowić dofinansowanie z Programu Współpracy TransgranicznejPolska-Rosja 2014-2020.
Wójt poinformowała, że docelowoplanowana jest budowa drogi rowerowej do mostu w Kiezmarku, do trasy S7.Zaznaczyła, że „realizacja dalszego etapu trasy uzależniona jest od tego, czygmina znajdzie partnera, z którym mogłaby budować drogę rowerową”. GminaStegna realizuje już kilka projektów związanych z budową ścieżek rowerowychw ramach Pomorskich Tras Rowerowych na Mierzei Wiślanej i przy ujściurzeki Wisły do Bałtyku.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Marszałek przekonuje, że budowadrogi rowerowej na odcinku Drewnica – Mikoszewo pozwoli na stworzenie”spójnej sieci tras rowerowych na Żuławach, na terenie cennym przyrodniczoi krajobrazowo”.
Przedsięwzięcie „Pomorskietrasy rowerowe o znaczeniu międzynarodowym R-10 i Wiślana Trasa RowerowaR-9” jest jednym z trzech turystycznych projektów strategicznych samorząduwojewództwa pomorskiego. Ma powstać ponad 600 km tras rowerowych, w tympomorska trasa rowerowa o znaczeniu międzynarodowym R-10 (docelowoEuroVelo 10) – wzdłuż morza, od strony Ustki przez Łebę, Władysławowo,Trójmiasto, Nowy Dwór Gdański oraz Krynicę Morską, aż do wschodniej granicywojewództwa. R-9 zwana Wiślaną Trasą Rowerową (docelowo EuroVelo 9) maprowadzić przez Żuławy Gdańskie, Tczew, Gniew i Kwidzyn aż po południowągranicę województwa. W ramach infrastruktury dla rowerzystów mają powstać73 miejsca wypoczynku ze stołami i ławeczkami, stojakami na rowery itablicami informacyjnymi.(PAP)
„