Rowerem po Małopolsce

infobike
23.06.2016 21:32

190 km ścieżek rowerowych, którepowstaną do końca 2016 roku, a docelowo ponad 600 km traswybudowanych do 2020 roku ? to najbliższe plany WojewództwaMałopolskiego.

Pod względem długości powstającychścieżek rowerowych Małopolska jest niekwestionowanym krajowymliderem i wzorem do naśladowania przez inne regiony ? chwali sięUrząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.

Realizowany przez Małopolskę projektbudowy tras rowerowych stawia województwo na pozycji krajowegolidera. – Chcemy, aby powstające ścieżki rowerowestworzyły sieć o wysokim standardzie, wyposażoną w miejscaobsługi rowerzystów. Te kilkaset kilometrów dróg przebiegaćbędzie przez najbardziej malownicze tereny. Dzięki temu każdybędzie mógł wsiąść na rower i nawet przez kilka dni w tensposób zwiedzać Małopolskę ? mówi marszałek JacekKrupa. 

Do 2020 roku cała sieć ma liczyćponad 600 km. Zaprojektowano ją tak, aby poszczególne trasystworzyły spójną sieć obejmującą całe województwo. Ścieżkipołączą też ze sobą najważniejsze miasta regionu: Kraków,Tarnów, Oświęcim, Nowy Sącz, Nowy Targ, Olkusz, Chrzanów orazZakopane. To ważne także dlatego, że trasy dedykowane są każdemurowerzyście ? bez względu na wiek czy liczbę kilometrówprzejechanych na dwóch kółkach. Wzdłuż tras zlokalizowane będąMiejsca Obsługi Rowerzystów wyposażone w odpowiedniąinfrastrukturę, która umożliwi wygodny odpoczynek. W częściMORów zapewniona zostanie baza gastronomiczno-noclegowa, co z koleipozwoli na nawet kilkudniowe wyprawy.

Część tras przebiegać będzie wbezpośrednim sąsiedztwie największych rzek, inne poprowadzonezostaną przez tereny leśne. Każda z nich zaprowadzi rowerzystów winny region Małopolski, prezentując jej walory krajoznawcze,przyrodnicze i kulturowe. – Dzięki temu już wkrótce naszregion odwiedzać mogą fani rowerów z całego kraju. Ścieżki mająbowiem służyć rozwojowi masowej turystyki rowerowej w Małopolsce,szczególnie tej wielodniowej ? mówi Leszek Zegzda, który wzarządzie województwa odpowiada za turystykę.

Z części ścieżek można jużkorzystać. Kolejne 190 km gotowych będzie do końca 2016 roku.Wśród nich: dwa odcinki Wiślanej Trasy Rowerowej ? 91 km odDrwini do Szczucina i 84 km od Brzeszcz do Skawiny oraz TrasaVeloDunajec o długości 14 km od Ostrowa do Biskupic Radłowskich.Do końca przyszłego roku gotowe powinno być kolejne 170 km tras.Obejmują one odcinki: trasy VeloDunajec od Biskupic Radłowskich doWietrzychowic o długości 12 km i od Zakopanego do SromowcówNiżnych o długości 68 km. Ponadto, budowana będzie trasaVeloMetropolis (EuroVelo4) o długości 92 km od Woli Batorskiej dom. Jodłówka Wałki. W tym samym czasie powstanie też 7 miejscobsługi rowerzystów przy Wiślanej Trasie Rowerowej i trasieVeloDunajec. Całą sieć uzupełnią: VeloRudawa i VeloRaba.

Trasy rowerowe sięgać będą aż dogranic województwa, umożliwiając ich kontynuację na tereniesąsiadujących regionów. Część z nich zostanie też włączona weuropejskie szlaki rowerowe. Zachodnią i wschodnią granicęMałopolski połączy trasa EuroVelo 4, która przebiega przezFrancję, Belgię, Niemcy, Czechy, Polskę i Ukrainę, natomiastpółnoc z południem ? trasa EuroVelo 11, którą podróżowaćmożna przez Norwegię, Finlandię, Estonię, Łotwę, Litwę,Polskę, Słowację, Węgry, Serbia, Macedonię i Grecję.

Ambitny projekt WojewództwaMałopolskiego docenili przedstawiciele krakowskich środowiskrowerowych nominując go do Złotej Zębatki ? nagrody przyznawanejosobom i instytucjom, które swoimi inicjatywami przysłużyły sięrowerzystom. Plebiscyt potrwa do 24 czerwca. Głos poparcia nadziałania Urzędu Marszałkowskiego można oddać na stronie Zębatki2016.

Opis tras:
1. WiślanaTrasa Rowerowa (WTR) – przebiegać będzie przez 10 powiatówi 21 gmin/miast. Rozpoczynać się będzie w Jawiszowicach na granicyz województwem śląskim, a kończyć w Szczucinie na granicy zwojewództwem świętokrzyskim. Długość całej trasy to ok. 200km, z czego na odcinku ok. 120 km WTR połączy się z trasąEuroVelo 4 (lokalna nazwa VeloMetropolis, od  Jawiszowic wgminie Brzeszcze do Woli Batorskiej w gminie Niepołomice).

2. VeloMetropolis (EuroVelo4) – przebiegać będzie przez 5 powiatów i 12 gmin/miast iliczyć  ok. 84 km (nie licząc dodatkowych ok. 120 km, naktórych VeloMetropolis połączy się z WTR i EuroVelo 4).VeloMetropolis połączy Jawiszowice i Jodłówkę-Wałki (na granicyz województwem podkarpackim).   

3. VeloNatura (EuroVelo 11) -przebiegać będzie przez 7 powiatów i 17 gmin/miast. Długośćcałej trasy wynosi ok. 186 km i przebiegać będzie m.in. przezMuszynę, Nowy Sącz, Stary Sącz, Tarnów, Kraków do granicy zwojewództwem świętokrzyskim. Część VeloNatury pokrywa się zinnymi trasami: VeloDunajec, VeloMetropolis i WTR.

4. VeloRaba ? trasao długości ok. 112 km przebiegać będzie przez 5 powiatów i 14gmin/miast. Rozpocznie się w Chabówce, a zakończy w Uściu Solnym,po drodze przecinając Puszczę Niepołomicką i łącząc się zVeloMetropolis, z którą wspólnie biec będą do Mikluszowic.

5. VeloSkawa opartazostanie o drogi gminne i powiatowe, część trasy poprowadzonazostanie po wałach przeciwpowodziowych i niewykorzystywanychnasypach kolejowych, co pozwoli na całkiem bezpieczne podróżowanie.Długość trasy to ok. 110 km, od Suchej Beskidzkiej do Hutek nagranicy z województwem śląskim, gdzie połączy się zVeloPrądnik.

6. VeloDunajec -będzie miała długość ok. 172 km, od Zakopanego do Wietrzychowic(w powiecie tarnowskim), gdzie łączyć się będzie z WTR. Wrejonie Jeziora Czorsztyńskiego stanowić będzie uzupełnienieprojektu, mającego na celu zagospodarowanie otoczenia zbiornika. 

7. VeloPrądnik ?trasa o długości 57 km połączy Hutki (na granicy z województwemśląskim) z Krakowem. 

8. VeloRudawa liczyćbędzie ok. 45 km i poprowadzona zostanie przez 4 gminy, od Trzebinido Krakowa. Z założenia jest to trasa typowo rekreacyjna, a przezswoje położenie jej głównymi użytkownikami będą mieszkańcyKrakowa. Jednak poprzez połączenie z VeloSkawa i VeloPrądnikumożliwi podróżowanie po trasach całej Małopolski.