Rowerem po drogach krajowych – w Belgii
Rowerem po drogach krajowych – w Belgii
Pisałem już w tej witrynie o rozwiązaniach dla ruchu rowerowego na drogach federalnych w Niemczech [zobacz >>>]. Dzisiaj dla porównania parę przykładów z Belgii- pisze Aleksander Buczyński z Zielonego Mazowsza
Drogi dla rowerów
Oczywiście w Belgii można znaleźć „normalne”drogi dla rowerów wzdłuż dróg krajowych. Na zdjęciu jednokierunkowe obustronne drogi dla rowerów wzdłuż N25. Ruch rowerowy jest oddzielony od samochodowego, ale prędkość na jezdni i tak ograniczona jest do 70 km/h – ze względu na przecinany teren chroniony.
Dwukierunkowy ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż ekspresowej obwodnicy Gandawy. Warto zwrócić uwagę na linie krawędziowe ułatwiające jazdę po zmroku.
Przejazd przez łącznice wyżej wymienionej obwodnicy. Jest to jeden z niewielu przypadków, w którym przejazd dla rowerów jest odsunięty od jezdni.
Pasy ruch dla rowerów zamiast pobocza
Pasy ruchu dla rowerów na drodze krajowej N29. Przypominają polskie pobocza –różnicę stanowi bufor bezpieczeństwa między pasem rowerowym a samochodowym oraz okazjonalne wysepki (na zdjęciu przykład po lewej) zniechęcające do wykorzystywania pasa dla rowerów przez samochody.
Najważniejszą jednak różnicę widać na skrzyżowaniach. W Polsce pobocze często urywa się przed skrzyżowaniem, by zrobić miejsce dla pasów do skrętu w lewo lub w prawo. Dzięki temu rowerzysta czy pieszy nagle znajduje się przed jadącym 70 km/h tirem albo nawet dwukrotnie szybszą osobówką. Na zdjęciu droga wojewódzka nr 352 koło Zgorzelca.
W Belgii zachowana jest ciągłość pasa rowerowego. Skręcający w prawo musi się zatrzymać na pasie ruchu ogólnego, by ustąpić pierwszeństwa rowerzyście. Wysepka zapobiega zajeżdżaniu drogi, a przy okazji zniechęca do wyprzedzania na trzeciego.
Wynika to z odmiennego podejścia do bezpieczeństwa –w Polsce priorytetem jest unikanie zderzeń między samochodami, tolerancja dla jazdy z prędkością przekraczającą dopuszczalną i bez zachowania bezpiecznego odstępu, tutaj –unikanie najechań samochodów na uczestników ruchu niechronionych karoserią. Dlatego w Polsce najechania na rowerzystów i pieszych stanowią 40% wypadków, a w Belgii –ok. 10%.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Uspokojenie ruchu na drogach krajowych
Jeśli brak miejsca na poprawną infrastrukturę rowerową, należy uspokoić ruch samochodowy. Na zdjęciu Rue de Liège – przejście drogi krajowej N3 przez Kelmis.
Droga N3 stanowi przedłużenie federalnej B264, omówionej w artykule z Niemiec. [zobacz >>>]
Mimo że to droga krajowa, zastosowano szeroki wachlarz środków uspokojenia ruchu –zmiany rodzaju nawierzchni, esowanie toru jazdy czy wyniesione tarcze skrzyżowań. Przejścia dla pieszych rozmieszczone są nawet co kilkadziesiąt metrów.
Jest to przykład nowej filozofii planowania układu drogowego, znanej także z Francji [zobacz >>>] – dającej priorytet miastu, a nie drodze.