Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rowerem bezpiecznie do celu. Czy na pewno?

infobike
02.06.2011 16:23

Rowerem bezpiecznie do celu. Czy na pewno?


Rowerowa Łódź pisze o nowej akcji łódzkiej Policji skierowanej do rowerzystów pt. „Rowerem bezpiecznie do celu”.

30 maja 2011 Komenda Wojewódzka Policji (KWP) w Łodzi rozpoczęła kampanię skierowaną do rowerzystów 'Rowerem bezpiecznie do celu’.

W informacji na stronach internetowych KWP możemy przeczytać, że każdego roku około 6000 rowerzystów ulega obrażeniom w wypadkach drogowych. 'Wychodząc na przeciw zdiagnozowanym problemom’ Ministerstwo Spraw Wewnętrznych oraz Policja rozpoczynają po raz kolejny akcję informacyjną skierowaną do rowerzystów. Działania edukacyjne mają na celu 'wyrobienie nawyku poszanowania przepisów’. Priorytetem działań policji jest uświadomienie rowerzystom, że w 'dużej mierze ich bezpieczeństwo zależy od nich samych’.

Działania KWP są jednak nieadekwatne nawet w stosunku do danych przedstawionych na konferencji prasowej!

Na jednym ze slajdów prezentacji przygotowanej przez KWP możemy przeczytać, że: 'Główne przyczyny wypadków drogowych spowodowanych przez rowerzystów to (w 2010 r.):

·         nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu – 221 wypadków, 5 zabitych (od stycznia do kwietnia 2011 – 49 wypadków)

·         nieprawidłowe wyprzedzanie – 60 wypadków, 8 zabitych

·         nieprawidłowe skręcanie – 45 wypadków, 7 zabitych’


Na szczęście obowiązujące od niedawna przepisy jednoznacznie ustalają pierwszeństwo na przejazdach rowerowych i skrzyżowaniach oraz dopuszczają wyprzedzanie wolno jadących pojazdów z ich prawej strony. Mamy zatem nadzieję, że statystyki wypadków spowodowanych przez rowerzystów będą zdecydowanie niższe, zwłaszcza, że aż 43 wypadki miały miejsce na skrzyżowaniu (gdzie rowerzysta jechał po drodze z pierwszeństwem przejazdu!). Szkoda jednak, że jednocześnie nie powiedziano, że w Łodzi i tak jest najniższy odsetek wypadków z winy rowerzystów.


W tej samej prezentacji podane są także inne dane: 'w okresie od stycznia do kwietnia 2011 r. 70 wypadków miało miejsce na prostym odcinku drogi pomiędzy skrzyżowaniami’. Jeśli posłuchać KWP, że bezpieczeństwo rowerzysty zależy od niego samego, to jedynym wyjściem jest chyba tylko takie dobieranie trasy dojazdu do pracy/szkoły, aby unikać prostych ulic, co w Łodzi może być dość kłopotliwe.


KWP w tym roku w ramach akcji edukacyjnej 'Rowerem bezpiecznie do celu’ planuje wręczyć rowerzystom 500 kasków, kamizelki odblaskowe, kodeksy młodego rowerzysty, tablice edukacyjne (przypominające z czego składa się rower) oraz opaski odblaskowe. Czy to zapewni rowerzystom bezpieczeństwo na drodze? Wątpliwe.


Niestety brak jest w tej kampanii zaplanowanych działań edukacyjnych skierowanych do kierowców samochodów (np. w jakiej odległości omijać rowerzystę, do czego służy prawe boczne lusterko itd.), a także do samych rowerzystów – z nauczeniem nowych zasad kodeksu Prawo o Ruchu Drogowym. Brakuje także działań zmierzających do faktycznego zapobiegania wypadkom – policja mogłaby popularyzować wiedzę o elementach infrastruktury, które zwiększają bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu.


Jakie działania na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego mogą przynieść skutek:

1.      Przede wszystkim, należy dążyć do rozwijania ruchu rowerowego, bo większy ruch rowerowy=więcej bezpieczeństwa. Kierowcy stają się bardziej świadomi rowerzystów i lepiej przewidują ich zachowanie. Kierowcy też częściej sami są rowerzystami i lepiej rozumieją, jak sposób prowadzenia samochodu wpływa na innych uczestników ruchu. Większa ilość rowerzystów często przekłada się na mniejsze użycie samochodu, a więc mniejsze ryzyko konfliktu z samochodami, co jest korzystne dla wszystkich uczestników ruchu.

2.      Dlatego działania prezentujące jazdę rowerem jako coś niebezpiecznego będą przeciwskuteczne z punktu widzenia bezpieczeństwa. Tak działają kampanie na promujące używanie kasków. Kaski nie powinny być zalecane i promowane wśród codziennych użytkowników.

3.      Tworzeniem stref uspokojonego ruchu (tempo30) oraz dopuszczenie na ulicach uspokojonych do 30 km/h ruchu rowerów w obu kierunkach przy jednokierunkowości dla niezmotoryzowanych są nieodzowne zarówno dla rozwoju ruchu rowerowego, jak i poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

4.      Biorąc pod uwagę statystyki wskazujące, że lwia część wypadków z udziałem rowerzystów ma miejsce przy dobrej widoczności (a z 940 zdarzeń z udziałem rowerzystów w Łódzkiem w zeszłym roku tylko 5 za przyczynę miało 'jazdę bez wymaganego świetlenia’, rozdawnictwo kamizelek odblaskowych jest trzeciorzędnym środkiem poprawy bezpieczeństwa.

5.      Biorąc pod uwagę, że większość wypadków z udziałem rowerzystów jest powodowana przez kierowców, nie należy adresować kampanii dotyczących bezpieczeństwa rowerzystów tylko do rowerzystów, ale zwracać uwagę na współodpowiedzialność.

6.      Patrząc na statystyki zdarzeń z Łodzi, widać, że budowa wydzielonych dróg rowerowych wcale nie musi poprawić bezpieczeństwa, a wręcz przeciwnie, często wydaje się być obliczona na usunięcie rowerzystów z głównego ciągu, bez zapewnienia im ruchu we wszystkich kierunkach i bezpieczeństwa na przejazdach (budowanych często w sposób uniemożliwiający kontakt wzrokowy między rowerzystą a kierowcą, powodujących nagłe 'wypadnięcie’ rowerzysty zza krzaka czy ekranu akustycznego.

Źródło: http://rowerowalodz.pl/aktualnosci/410-rowerem-bezpiecznie-do-celu