Rower miejski i inne inwestycje rowerowe w Płocku

infobike
15.02.2018 17:31

Miejski Zarząd Dróg w Płocku ogłosił przetargna obsługę mających tam powstać stacji wypożyczania rowerów.Uruchomienie publicznego systemu Płockiego Roweru Miejskiego(PRM), gdzie w 25 punktach dostępnych będzie 250 pojazdów,planowane jest w połowie roku.

Oferty w przetargu na obsługę wypożyczalni rowerówmożna składać do 22 marca – poinformował w ogłoszeniu płockiMZD, który jest spółką miejską.

Umowa z wybranym w postępowaniu podmiotem dotyczyć maświadczenia usługi w sezonach rowerowych – w tym roku do 30listopada oraz od 1 kwietnia do 30 listopada w 2019 r. i 2020 r.Każda stacja musi być wyposażona w 15 stojaków rowerowych,10 jednośladów, a także w terminal z panelem sterującym iinformacyjnym, który umożliwiał będzie całodobowy wynajem wewszystkie dni tygodnia.

Według płockiego MZD, system PRM będzie gwarantowałbezpłatne korzystanie z roweru przez pierwsze 20 min – czas tenliczony będzie od pobrania roweru do jego zwrotu na dowolnej,innej stacji; pierwsza godzina wynajmu liczona będzie od 21 do 60minuty, druga od 61 do 120 minuty itd.

Jak poinformował w czwartek PAP Hubert Woźniak zpłockiego Urzędu Miasta, uruchomienie PRM planowane jestnajwcześniej w połowie tego roku. „Założenie jest takie, żesystem ruszy po oddaniu do użytku budowanej obecnie głównejmagistrali rowerowej w mieście, która ma być gotowa do końcaczerwca” – wyjaśnił.

Woźniak dodał, iż w przyszłości nie jestwykluczona rozbudowa PRM o „patronackie stacje rowerowe,które byłyby organizowane przez podmioty prywatne„, np. wpobliżu centrów handlowych, po uzgodnieniu szczegółówdotyczących konkretnej lokalizacji i jej uzasadnieniu.

W ramach obecnego projektu PRM, jeszcze w 2017 r.przeprowadzono konsultacje społeczne, dotyczące mapy punktówwynajmu rowerów.

Rowerowe inwestycje

Budowana magistrala rowerowa w Płocku, o długości5,5 km, wpisując się w istniejącą już tam sieć tego typu tras,łączyć będzie bezpośrednio centrum miasta z położonym na jegoperyferiach osiedlem Zielony Jar. Inwestycja, w tym także budowazjazdów, chodników oraz kanalizacji deszczowej i oświetlenia,rozpoczęła się pod koniec 2017 r. Jej koszt to 8,5 mln zł, zczego ok. 3 mln zł pochodzi z unijnego dofinansowania.

W 2011 r. powstał „Program zrównoważonego rozwojusystemu dróg rowerowych na terenie miasta Płocka do końca2033 r.”. W tym czasie było tam ok. 15 km takich tras. W ciągukolejnych trzech lat ich długość podwoiła się. W 2015 r. ścieżeki szlaków rowerowych było już ponad 45 km. Obecnie siećpłockich dróg dla rowerów to ponad 52 km.

Plan inwestycji, przyjęty na lata 2017-18, zakłada,że długość dróg rowerowych na terenie Płocka zwiększy sięo prawie 26 km, do ponad 78 km. Nowe trasy obejmą zarówno Radziwie– dzielnicę miasta na lewym brzegu Wisły, jak i jego główną,prawobrzeżną część, tym na odcinku od mostu im. LegionówMarszałka Józefa Piłsudskiego do położonej w centrum pasażu,ul. Tumskiej.

Według płockiego Urzędu Miasta, jeszcze w tym rokuna osiedlu Podolszyce Południe, na peryferiach miasta, mająpowstać, zgłoszone w 2017 r. w ostatniej edycji BudżetuObywatelskiego, dwie samoobsługowe stacje naprawy rowerów.

Budowa ścieżek rowerowych w Płocku zostaławpisana do Regionalnych Inwestycji Terytorialnych (RIT), który jestautorskim projektem samorządu Mazowsza, zaakceptowanym przez KomisjęEuropejską. Jego celem jest równomierny rozwój całego województwapoprzez inwestycje o znaczeniu subregionalnym. Porozumienie w tejsprawie podpisano, jeszcze w 2014 r., a oprócz Płocka, jegosygnatariuszami zostało 11 okolicznych samorządów.

RIT zakłada realizację kilkunastu strategicznychinwestycji oraz mniejszych przedsięwzięć, w tym rozpoczętejjesienią 2017 r. rewitalizacji nabrzeża Wisły w Płocku. Toinwestycja o wartości 31,8 mln zł, w ramach której do końca tegoroku ma powstać m.in. promenada, nowy port jachtowy i „skwerbiznesu” z fotelami i ławkami wyposażonymi w przyłącza USB.

Modernizacja płockiego nabrzeża wiślanego obejmujeteż przebudowę biegnącej wzdłuż bulwaru ulicy Rybaki na długościok. 1 km, montaż latarni i stojaków na rowery, a także budowęścieżki rowerowej i biegowej o długości ok. 4 km wraz zurządzeniami do ćwiczeń i odpoczynku oraz punktem poboru wodypitnej. (PAP)