Rosja próbuje uregulować jazdę pojazdami elektrycznymi
Wrazz rosnącą popularnością elektrycznych hulajnóg i innych pojazdówz silnikami elektrycznymi, prawodawcy próbują uregulować przepisydotyczące poruszania się nimi. Kolejną próbę takich regulacjipodejmuje Rosja.
WRosji, w której od dwóch lat trwają przymiarki do prawnegouregulowania poruszania się hulajnogami i innymi pojazdamielektrycznymi, pojawiła się propozycja, by do przepisów ruchudrogowego wprowadzić dla nich nowy termin: środki mobilnościindywidualnej.
Nieszybciej niż 20 km/h
„Środkamimobilności indywidualnej” miałyby zostać – prócz hulajnógzasilanych prądem – także monocykle, pojazdy typu segway ideskorolki elektryczne, a także rolki i zwykłe hulajnogi. Osobyjeżdżące na nich – w razie przyjęcia odpowiednich przepisów -będą musiały jeździć po ścieżkachrowerowych. Jeślitakich ścieżek nie ma, będą mogły poruszać się po chodnikach,ale z prędkością nie większą niż 20 km/h.
Możliweteż będzie użytkowanie tych pojazdów na jezdni, na tych samychzasadach jakrowerów, czyli trzymając się jak najbliżejprawej strony.
Nowepropozycje przepisów
Onowych propozycjach poinformował media w weekend szef ośrodkabadawczego centrum bezpieczeństwa drogowego MSW Rosji DmitrijMitroszyn. Projekt przepisów wciąż jest omawiany i nie zostałjeszcze ostatecznie uzgodniony – zastrzegł Mitroszyn.
Wcześniejz apelem do ministerstwa transportu Rosji o regulacje prawnedotyczące pojazdów elektrycznych zwrócił się Związek Pieszych.Organizacja ta zaproponowała wprowadzenie klasyfikacji pojazdówelektrycznych. Związek Pieszych chce, aby hulajnogi elektryczne omocy do 250 W i prędkości do 20 km/h jeździły pościeżkachrowerowych, a szybsze pojazdy elektryczne pojezdniach i by te drugie zrównać ze skuterami.
Popularnośćhulajnóg w Moskwie
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Hulajnogielektryczne cieszą się wielką popularnością w Moskwie. Używająich kurierzy pocztowi i pracownicy firm oferujących dostawęjedzenia do domu, a także zwykli mieszkańcy. Hulajnogę możnawnieść do metra, a szerokie chodniki sprzyjają jeździe. Około100 tys. osób korzysta w mieście z usługi wynajmu hulajnógelektrycznych jeżdżących z prędkością do 20 km/h.
Problemzaczyna się, gdy kierowcy hulajnóg rozpędzają się na chodnikachlub wyjeżdżają na jezdnię i lawirują między samochodami. Winternecie znaleźć można ogłoszenia o pojazdach o coraz większychmożliwościach; przepisy nie zabraniają sprzedaży hulajnógosiągających prędkość 80-90 km/h. Nie brak głosów, żeuregulowanie ruchu pojazdów elektrycznych stało się jużniezbędne.
Kolejnapróba uregulowania
Próbyobjęcia tych pojazdów przepisami ruchu drogowego podjęto w Rosjipo raz pierwszy w 2017 roku, gdy zaproponował to ówczesnywicepremier Igor Szuwałow. Kilkakrotnie przymierzały się do takichregulacji władze Moskwy. Nigdy nie doszło jednak do opracowaniakonkretnych dokumentów.
Od2017 roku inspekcja drogowa zbiera dane o wypadkach na pojazdachelektrycznych. Ze statystyki tej wynika, że doszło w tym czasie do140 wypadków drogowych z udziałem takich środków transportu.
„