Remont stacji Radom – uwagi Bractwa Rowerowego
Remont stacji Radom –uwagi Bractwa Rowerowego
Radomskie Bractwo Rowerowe zajmuje się nie tylko sprawami rowerzystów. Wśród ich działań mających poprawić warunki życia mieszkańców Radomia jest wszelkiego rodzaju infrastruktura przeznaczona dla ludzi. Ostatnio Bractwo, wspólnie z kilkoma innymi stowarzyszeniami, skierowało pismo do PKP w sprawie remontu stacji Radom
Na blogu Bractwa Rowerowego czytamy:
Poniżej przedstawiamy pismo skierowane do PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w sprawie remontu stacji Radom. Bractwo Rowerowe jest jednym z pięciu sygnatariuszy podpisujących się pod nim. Oprócz nas wystąpienie poparły następujące stowarzyszenie: Inicjatywa Wózkiem po Radomiu, Klub Miłośników Kolei w Radomiu, Radomskie Inwestycje, Kocham Radom.
Radom, 27 grudnia 2012 r. Dotyczy remontu stacji Radom
W związku z ogłoszeniem przetargu na opracowanie projektów wykonawczych i realizację robót dla LCS Radom –Lot F wnosimy o rozpatrzenie następujących uwag dotyczących zakresu prac:
1. Wnosimy o montaż schodów ruchomych po południowej stronie stacji Radom przy wyjściu z tunelu w kierunku osiedla Ustronie. W tym samym miejscu wnosimy o montaż windy dla osób niepełnosprawnych (windy powinny zapewniać możliwość wjazdu elektrycznym wózkiem inwalidzkim oraz wprowadzania do nich rowerów). Obecnie zastosowane rozwiązanie – strome schody – jest niezmiernie uciążliwe dla kilkudziesięciu tysięcy ludzi przemieszczających się codziennie tunelem dworca. Niefunkcjonalne schody były niejednokrotnie opisywane w lokalnej prasie, np. Echo Dnia, 12 V 2008 „Przeszkoda dla wózków”( 2. Wnosimy o montaż wind umożliwiających dostanie się osobom niepełnosprawnym na poszczególne perony z poziomu tunelu (windy powinny zapewniać możliwość wjazdu elektrycznym wózkiem inwalidzkim oraz wprowadzania do nich rowerów). Obecnie zastosowane rozwiązanie nie dość, że wydłuża drogę to w wielu przypadkach uniemożliwia dostanie się do pociągu – osoba niepełnosprawna może wjechać wózkiem jedynie drogą techniczną i tylko na peron 1. Proponujemy, aby windy był zlokalizowane po jednej stronie wejść na perony. Po stronie przeciwnej wnosimy o wykonanie podjazdów dla wózków dziecięcych, które jednocześnie pełniłyby funkcję prowadnic umożliwiających wprowadzenie na perony rowerów;
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
ul. Targowa 74
03-734 Warszawa
3. Wnosimy o zmianę wysokości peronów z niskich na wysokie (76 cm, 86 cm lub 96 cm nad PGS). Z uwagi na budynek dworca kolejowego wnosimy o rozważenie pomysłu, aby peron 1 był wykonany jak na poniższym zdjęciu (Grodzisk Mazowiecki). Część przy budynku wysokość peronu jak obecnie, część przy torze 7 peron wysoki;
Fot. Bractwo Rowerowe
4. Z uwagi na znaczne zawężenie przekroju tunelu (ponad 30%) wnosimy o likwidację znajdujących się tam punktów usługowych. Tunel jest częścią pieszego ciągu komunikacyjnego łączącego największe osiedle w Radomiu z centrum miasta. W przypadku przyjazdu do stacji Radom pociągów o wysokiej frekwencji podróżnych w tunelu panuje ścisk, który zagraża ogólnemu bezpieczeństwu. Komunikację pieszą dodatkowo utrudniają reklamy (potykacze) rozstawiane, mimo braku pozwolenia, przez wynajmujących lokale;
5. Wnosimy o wykonanie zadaszenia peronów wg poniżej koncepcji:
peron 1 – zadaszenie na części długości peronu (od krańca wschodniego peronu do zachodniego wyjścia z tunel na peron włącznie)
peron 2 –zadaszenie na całej długości peronu
peron 3 –zadaszenie na całej długości peronu
Wnosimy o zaprojektowanie i wykonanie zadaszenie nawiązującego do architektury zabytkowego budynku dworca kolejowego. Z uwagi na liczbę podróżnych oraz estetykę nie do przyjęcia są wiaty, gdyż nie zapewniają ciągłego przykrycia peronu;
6. W związku z przygotowaniem terenu pod planowany przystanek osobowy pn. Radom ulica Żeromskiego, wnosimy o takie zaprojektowanie układu torowego, aby mogły się tam zatrzymywać pociągi osobowe jadące zarówno z/w kierunku Warki jak i Dęblina. Linia dęblińska obsługuje największe ramię aglomeracji radomskiej – po Pionki, skąd dojazdy do Radomia mają szczególnie duże znaczenie;
7. W związku z przebudową i modernizacją peronów wnosimy o dostosowanie ich długości do długości wszystkich składów dalekobieżnych;
8. Wnosimy o wybudowanie na peronach poczekalni peronowych wraz z zapleczem
komercyjnym (prasa, przekąski, automaty biletowe);
9. Wnosimy o udrożnienie bezpośredniego dojścia przedłużeniem peronu 1 do parkingu
przydworcowego a dalej do dworca autobusowego;
10. Prosimy o dostosowanie przestrzeni stacji do potrzeb osób niewidomych i słabowidzących: oznaczenia poziome, oznaczenia krawędzi peronów, listwy prowadzące, grzybki ostrzegawcze, pinezki ostrzegawcze oraz powierzchnie ostrzegawcze;
11. Wnosimy o montaż nowoczesnych nośników dynamicznej informacji pasażerskiej w tunelu przy wejściach na perony oraz na peronach. Z uwagi na fakt, że z jednej krawędzi peronowej odjeżdżają w zbliżonym czasie dwa pociągi w przeciwnych kierunkach, postuluje się wyposażenie każdego z peronów w cztery pary elektronicznych tablic informacyjnych. Obecnie są to tylko dwie pary tablic, co powoduje zamieszanie informacyjne w sytuacjach wyżej opisanych.
Prosimy o pisemną odpowiedź zgodnie z art. 244 §1 w zw. z art. 237 §1 KPA.
Sebastian Pawłowski, Bractwo Rowerowe
Wojciech Matłacki, Inicjatywa Wózkiem po Radomiu
Andrzej Lewandowski, Klub Miłośników Kolei w Radomiu
Radomir Jasiński, Radomskie Inwestycje
Jakub Kluziński, Stowarzyszenie Kocham Radom
Źródło: http://bractworowerowe.blox.pl/2012/12/Remont-stacji-Radom.html