Raport o bezpieczeństwie ruchu rowerowego w Białymstoku 2007-2010 – cz. II
infobike
20.10.2011 23:21
Raport o bezpieczeństwie ruchu rowerowego w Białymstoku 2007-2010 – cz. II
Raport o bezpieczeństwie ruchu rowerowego w Białymstoku 2007-2010 – cz. II
Niniejszy dokument powstał w celu określenia priorytetowych działań na rzecz bezpieczeństwa rowerzystów na terenie Białegostoku. Na podstawie analizy zdarzeń wytypowaliśmy dziedziny w których potrzebna jest szczególna uwaga podczas edukacji użytkowników rowerów i innych uczestników ruchu oraz szczególnie niebezpieczne miejsca w obrębie miasta, które wymagają interwencji zarządcy dróg –czytamy na witrynie Rowerowego Białegostoku
3.2. Pojazdy uczestników
rodzaj pojazdu
ilość
Rower
323
Samochód osobowy
256
Samochód ciężarowy
13
Autobus
4
Motorower
2
Motocykl
2
Inny pojazd
1
Zdecydowana większość pojazdów uczestniczących w zdarzeniach drogowych z udziałem rowerzystów to –poza samymi rowerami –samochody osobowe. Zwraca uwagę niska liczba zdarzeń z udziałem autobusów, często postrzeganych jako duże zagrożenie dla ruchu rowerowego. Stosunkowo rzadko dochodzi także do zdarzeń z udziałem taksówek.
Zdarzenia z udziałem samochodów ciężarowych również nie są szczególnie częste, ale ich skutki są z reguły poważne (patrz 9).
3.3. Przyczyny sprawców
opis
rowerzyści
inni_uczestnicy
ilosc
Nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu
76
83
159
Nieprawidłowe: przejeżdżanie przejścia dla pieszych
32
2
34
Nieprawidłowe: omijanie
18
6
24
Niezachowanie bezp. odl. między pojazdami
11
4
15
Nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu
9
2
11
Nieprawidłowe: przejeżdżanie przejścia dla rowerów
4
7
11
Inne
11
11
Nieprawidłowe: wyprzedzanie
3
4
7
Nieprawidłowe: skręcanie
2
5
7
Nieostrożne wejście na jezdnię: przed jadącym pojazdem
7
7
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu
5
5
Nieprawidłowe: wymijanie
5
5
Wjazd przy czerwonym świetle
2
3
5
Nieprawidłowe: zmienianie pasa ruchu
3
2
5
Jazda po niewłaściwej stronie drogi
4
4
Nieprawidłowe: cofanie
3
3
Nieprzestrzeganie innych sygnałów
1
1
2
Niewłaściwy stan jezdni
2
2
Nieprawidłowe: zatrzymywanie, postój
1
1
Niezawiniona niesprawność techniczna pojazdu
1
1
Z winy pasażera
1
1
Nieustalone
1
1
Chodzenie nieprawidłową stroną drogi
1
1
Główną przyczyną zdarzeń z udziałem rowerzystów na terenie Białegostoku jest nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu (dokładnie połowa zdarzeń), popełniane trochę częściej kierujących innymi pojazdami, niż rower.
W okresie ostatnich 4 lat nie było ani jednego zdarzenia, którego powodem byłby brak świateł u rowerzysty. Biorąc pod uwagę fakt, że 91% zdarzeń ma miejsce przy świetle dziennym należy uznać wszystkie akcje podkreślające widoczność rowerzystów na drogach za bezcelowe (a nawet szkodzące – odwracają uwagę od rzeczywistych problemów).
W Białymstoku winnymi wypadków i kolizji są trochę częściej rowerzyści, niż inni uczestnicy ruchu (odpowiednio 55 i 46% zdarzeń, nie sumuje się do 100% ponieważ w kilku przypadkach orzeczono współwinę). Należy jednak zaznaczyć, że w kilkunastu przypadkach wina została przypisana rowerzyście mimo okoliczności jednoznacznie działających na jego korzyść (nieustąpienie pierwszeństwa samochodowi na drodze dla rowerów lub na przejeździe rowerowym z pierwszeństwem przejazdu). Powyższe proporcje odbiegają od statystyk ogólnokrajowych (47% wypadków z winy rowerzystów) jak i innych miast z największą ilością zdarzeń (40% wypadków z winy rowerzystów).
miasto
winnych rowerzystów
zdarzenia
kraków
57%
842
białystok
55%
318
toruń
51%
273
wrocław
50%
822
rzeszów
49%
357
częstochowa
49%
280
warszawa
45%
667
gliwice
45%
277
lublin
44%
347
bydgoszcz
42%
335
opole
39%
215
katowice
38%
214
poznań
37%
583
gdańsk
36%
460
szczecin
36%
329
łódź
33%
959
Hipoteza 1: Możliwe błędy w bazie SEWIK – jeżeli w wyniku dalszego postępowania (sprawy sądowej) winny zostaje inny uczestnik ruchu nie zostaje to zmienione w bazie.
Hipoteza 2: Białostoccy rowerzyści mają niewielką świadomość przepisów i wynikających z tego praw, przez co mogą częściej niż w innych miastach powodować zdarzenia lub przyznawać się do ich powodowania, mimo, że wina nie leży po ich stronie
Hipoteza 3: Wyjątkowa nieobiektywność Policji z powodu niskiej świadomości przepisów dotyczących rowerzystów
Mimo powyższych niejednoznaczności należy zauważyć, że wszelkie dotychczasowe akcje edukacyjne organizowane przez Policję i inne organy były zogniskowane tylko na rowerzystach, a nie na kierowcach samochodów czy pieszych. Oznacza to, ze nawet nawet w najlepszym przypadku obecne metody nauczania przyniosą tylko połowiczny skutek, gdyż grono ich odbiorców jest ograniczone to nieco ponad połowy winnych zdarzeń z udziałem rowerzystów.
4. Rowerzyści – uczestnicy zdarzeń
W zdarzeniach uczestniczyło łącznie 323 rowerzystów. Jest to liczba większa od ogólnej liczby zdarzeń ze względu na pojedyncze wypadki w których zderzyli się sami rowerzyści lub inny pojazd wjechał w kolumnę rowerzystów.
4.1. Płeć
płeć
ilość
% ogółu
% znanych
M
235
73
78
K
67
21
22
N
21
7
W 21 przypadkach brakuje danych nt. rowerzystów. Jest to spowodowane ucieczką z miejsca zdarzenia lub niekompletną notatką z miejsca zdarzenia. 78% rowerzystów uczestniczących w wypadkach stanowili mężczyźni, lecz ze względu na brak pomiarów ruchu rowerowego na terenie Białegostoku nie można określić wpływu płci na ryzyko uczestnictwa w wypadku.
W ciągu trzech lat odnotowano jedynie 14 zdarzeń drogowych z udziałem rowerzystów pod wpływem alkoholu, co stanowi 4,3% ogółu zdarzeń z udziałem rowerzystów. W 9 z nich uznano rowerzystę za sprawcę.
5. Niebezpieczne ulice i skrzyżowania
5.1. Ulice
ulica
ddr
zdarzenia
AL.PIŁSUDSKIEGO
tak
17
SIENKIEWICZA
nie
13
AL.JANA PAWŁA II
tak
12
HETMAŃSKA
tak
12
CIOŁKOWSKIEGO
nie
11
KOPERNIKA
tak
11
ZWIERZYNIECKA
tak
10
KS.POPIEŁUSZKI
tak
10
BRANICKIEGO
tak
10
GEN.SIKORSKIEGO
tak
9
MICKIEWICZA
częściowo
8
POGODNA
nie
7
POLESKA
nie
7
RAGINISA
tak
6
DĄBROWSKIEGO
tak
6
KOŁŁĄTAJA
tak
6
ANTONIUKOWSKA
nie
6
BARANOWICKA
tak
6
GEN.BEMA
nie
6
GEN.MACZKA
nie
6
ZWYCIĘSTWA
nie
6
W pierwszej dziesiątce ulic z największą liczbą zdarzeń z udziałem rowerzystów na ośmiu znajduje się wydzielona droga dla rowerów. Wpływ na to ma większy niż na innych ulicach ruch rowerzystów, ale tak duża korelacja między istnieniem drogi rowerowej i liczbą wypadków świadczy o niewystarczającej jakości istniejących dróg dla rowerów.
Jeżeli zdarzenie miało miejsce na skrzyżowaniu jest ono przypisywane do obu ulic.
5.2. Skrzyżowania
skrzyżowanie
ddr
zdarzenia
AL.JANA PAWŁA II / HETMAŃSKA
tak
3
KOPERNIKA / GEN.BEMA
tak
3
GEN.SIKORSKIEGO/ WYJAZD ZE STACJI PALIW ORLEN
tak
3
OGRODNICZKI / FIEDOROWICZA
nie
2
AL.NIEPODLEGŁOŚCI / MAGNOLIOWA
nie
2
AL.KONSTYTUCJI 3 MAJA / JAŁBRZYKOWSKIEGO
tak
2
WIERZBOWA / ORDONÓWNY
nie
2
ANTONIUKOWSKA / OWSIANA
nie
2
GEN.MACZKA / DZIESIĘCINY
nie (przed 2010r.)
2
PUŁASKIEGO / ŻEROMSKIEGO
nie
2
SIENKIEWICZA / RYSKA
nie
2
HERBERTA / KOŁŁĄTAJA
tak
2
GEN.SIKORSKIEGO / KS.POPIEŁUSZKI
tak
2
BRANICKIEGO / MIŁOSZA
tak
2
Podobnie jak w przypadku ulic, połowa miejsc w których doszło do najwięcej zdarzeń jest wyposażona w drogę dla rowerów.
6. Wypadki śmiertelne i wypadki z ciężko rannymi
Wypadki śmiertelne
miejsce
zderzenie
zachowanie
inny uczestnik
sprawca
PIASTOWSKA
boczne
Nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu
samochód ciężarowy
kierowca
PIASTOWSKA / NOWOWARSZAWSKA
boczne
Nieprawidłowe: przejeżdżanie przejścia dla pieszych
samochód osobowy
rowerzysta
Wypadki z ciężko rannymi
miejsce
zderzenie
zachowanie
inny uczestnik
sprawca
WIEJSKA / ZWIERZYNIECKA
boczne
Niezachowanie bezp. odl. między pojazdami
samochód osobowy
kierowca
BRANICKIEGO
boczne
Nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu
samochód osobowy
rowerzysta
11 LISTOPADA
najechanie na pieszego
Nieprawidłowe: przejeżdżanie przejścia dla pieszych
pieszy
rowerzysta
WIEJSKA
boczne
Nieprawidłowe: przejeżdżanie przejścia dla pieszych
samochód osobowy
rowerzysta
MICKIEWICZA / GRABOWA
boczne
Nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu
samochód osobowy
rowerzysta
SIKORSKIEGO / WYJAZD ZE STACJI PALIW
boczne
Nieprawidłowe: przejeżdżanie przejścia dla rowerów
samochód osobowy
kierowca
ELEWATORSKA / POPIEŁUSZKI
boczne
Nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu
samochód ciężarowy
kierowca
BRANICKIEGO
najechanie na pieszego
Nieostrożne wejście na jezdnię: przed jadącym pojazdem
pieszy
współwina
We wszystkich poważnych wypadkach rowerzystów z samochodami dochodziło do zderzenia bocznego. W przypadku najpoważniejszych zdarzeń występuje znaczna nadreprezentacja osób starszych – obydwie ofiary śmiertelne miały powyżej 70 lat, połowa osób ciężko rannych miała więcej niż lat 50.
7. Podsumowanie
7.1. Kluczowe fakty
od czterech lat rośnie liczba zdarzeń z udziałem rowerzystów na terenie Białegostoku, mimo, że trend ogólnokrajowy jak i w przypadku większych miast jest spadkowy
większość zdarzeń ma miejsce w dzień przy dobrych warunkach pogodowych, nie ma nadreprezentacji zdarzeń w nocy
zdecydowana większość zdarzeń na terenie Białegostoku to zderzenia boczne
obecne programy sygnalizacji świetlnej nie gwarantują bezpieczeństwa rowerzystów na skrzyżowaniach
tworzenie wydzielonej infrastruktury rowerowej w obszarach gęsto zabudowanych wiąże się ze zmniejszeniem bezpieczeństwa pieszych
najczęstszą przyczyną zdarzeń jest nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu, zarówno przez rowerzystów, jak i kierowców samochodów
w wypadkach z ofiarami śmiertelnymi i ciężkimi obrażeniami ciała dominują rowerzyści w wieku pow. 50 lat
spożycie alkoholu ma w, nawet po jego całkowitym wyeliminowaniu ryzyko wypadku spadnie najwyżej o kilka procent
prawie wszystkie ulice na których dochodzi do największej liczby zdarzeń są wyposażone w drogi dla rowerów
7.2. Wnioski – infrastruktura
Należy położyć szczególny nacisk na kwestie związane z główną przyczyną zdarzeń, czyli nieustąpieniem pierwszeństwa przejazdu. Wiąże się to z przyjęciem bardziej restrykcyjnych norm dotyczących widoczności na przejazdach rowerowych (trójkąty widoczności) i organizacji ruchu (oznakowanie pionowe przed przejazdami rowerowymi, wyniesiona nawierzchnia przejazdu przez jezdnię).
W rejonie gęstej zabudowy należy odejść od paradygmatu separowania ruchu rowerowego od ruchu samochodowego. Wynoszenie rowerzystów poza jezdnię ma często skutek odwrotny od zamierzonego – korzystanie z wydzielonej drogi dla rowerów wiąże się z wielokrotnie większym ryzykiem kolizji z pojazdami na drodze poprzecznej, włączającymi lub wyłączającymi się z ruchu oraz z pieszymi.
W celu zmniejszenia ilości wypadków na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną należy przeanalizować programy we wszystkich miejscach, gdzie występuje oddzielna sygnalizacja dla rowerów. Obecne programy nie gwarantują bezpiecznego poruszania się wzdłuż przejazdów rowerowych.
7.3. Wnioski – edukacja
W celu zwiększenia bezpieczeństwa ruchu rowerowego należy zacząć szkolić również kierowców samochodów, którzy są winni prawie połowy zdarzeń na terenie Białegostoku.
Kwestie widoczności rowerzysty (rozdawanie kamizelek i odblaski) istotne na terenach wiejskich, zgodnie ze statystykami nie mają żadnego znaczenia na terenach mocno zurbanizowanych. Należy zamiast tego poruszyć kwestie poruszania się rowerem w dużym ruchu samochodowym (pierwszeństwo przejazdu, wyprzedzanie, współużytkowanie drogi z pieszymi). Należy również zmienić cały program edukacji rowerzystów – obecnie prowadzona edukacja w sterylnych warunkach 'miasteczek ruchu drogowego’ w żaden sposób nie przygotowuje do poruszania się rowerem po ulicach między samochodami, o czym świadczy nadreprezentacja zdarzeń rowerzystów w wieku 10-20 lat, którzy teoretycznie są świeżo po szkoleniu przeprowadzonym w szkołach i gimnazjach.